23948sdkhjf

Latviske Lars Prim: Juks med skriver - saken avsluttet uten dom etter seks år

Lars Prim understreker i sin forklaring at selskapet ikke har rigget noen av bilene. Nå er søksmålet mot selskapet trukket.

TUNG MANIPULASJON: Flere kjøretøy fra latviske Lars Prim ble i Norge og Sverige stoppet i kontroller. Det ble avdekket avansert manipulering av skriverne.

3. februar 2017 skrev tungt.no følgende under tittelen. "Glem magneten på gearkassa - nå er det high-tech som gjelder"

"I Sverige har politiet i Region Nord stoppet hele syv kjøretøyer med denne typen avansert utstyr. Fem av disse har vært fra det latviske selskapet Lars Prim som har hovedkontor i Riga. Verken politi eller vegvesen har ønsket å fortelle at det er nettopp denne bedriften som er stanset og anmeldt, men tungt.no sitter på dokumentasjon som bekrefter situasjonen. For kort tid tilbake ble også en av bilene stoppet på Jessheim med samme type manipulert skriver."

Det svenske nettstedet Proffs har oppsummert hendelsene slik:

"10. november 2016 melder tungt.no at Statens vegvesen har stoppet sitt fjerde Lars Prim-mannskap fra Latvia med en manipulert fartsskriver. I Sverige ble mannskaper fra Lars Prims stoppet med manipulert fartsskrivere 13. april, 31. mai og 12. oktober 2016."

Fra Brønnøysundregistrene

Daglig leder for det latviske transportselskapet Lars Prim er Andrejs Oselskis. Selskapet er registrert i Norge med næringskode Godstransport på vei, og har forretningsadresse i Trondheim. På samme adresse finner vi blant andre latviske Lp Express hvor Olga Oselska er daglig leder. Hun er tidligere omtalt på nrk.no som talsperson for transportselskapet Lars Prim.

Omfattende bevis

I forbindelse med hendelsene beskrevet over ble daglig leder i Lars Prim, Andrej Oselskis, kontaktet av Proffs. Oselskis ga et skriftlig svar tilbake hvor han detaljert forklarte hvorfor selskapets biler hadde dette utstyret. Blant annet skrev han:

"Det avanserte manipulasjonsutstyret har sjåførene montert på eget initiativ."

Etterforskningen av disse hendelsene viste seg å ta lang tid. Først 12. oktober 2020 ble det reist et søksmål i Sverige fra daværende trafikkadvokat Eva-Lena Rimér. Det var forventet en dom i saken som skulle opp i tingretten i Sverige, da det forelå omfattende bevis mot transportselskapet.

Tingrettens avgjørelse kom 31. mars i år. Den sa at alle saker mot transportselskapet Lars Prims ble avsluttet. Dermed kom det aldri noen dom.

Foto: Lastbilsfoton.se

Frist på fem år

Proffs spør trafikkadvokaten i Östersund hvordan en sak kan ta så lang tid, og hvorfor den blir avsluttet på denne måten.

- Det er uheldig. For det første tok etterforskningen lang tid fordi det måtte sendes dokumenter mellom landene. I 2020 mottok vi tiltalen, og da var det allerede gått en del år siden hendelsene, sier advokaten.

Loven sier at når en representant for et utenlandsk selskap skal forkynnes en stevning, i dette tilfellet i Latvia, så skal tingretten sende en anmodning om dette til tilsvarende myndighet i Latvia.

- I dette tilfellet var det noen problemer med tjenesten, og derfor ble ikke selskapet varslet om søksmålet før foreldelsesfristen gikk ut, sier tingretten.

Da foreldelsesfristen utløp trakk aktor søksmålet.

Tungt.no har per nå ingen opplysninger om søksmål mot transportselskapet Lars Prim i Norge.

Opphav og kilder: tidningenproffs.se

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079