23948sdkhjf

Biogasstransport reduserte CO2-utslipp – i det lange løp riktignok - med 94 prosent

Geminors avfallskontrakt med biogasstransport i 2021 har vist seg å redusere CO2e-utslippet med 94 prosent sammenlignet om denne transporten hadde kjørt med diesel som drivstoff.

TUNGT REGNESTYKKE: Og før leseren hopper i taket og sier at dette ikke kan stemme, at utslippet av CO2 fra forbrent biogass er da langt høyere, så er det selvsagt korrekt for selv utslippet.

Men - fordi biodrivstoff er laget av materiale som allerede har tatt opp CO2, i nyere tid, så regnes dette som en del av CO2en vi allerede har i kretsløpet – ikke som ekstra CO2.

Over hele Østlandet

Det var på slutten av 2020 at Geminor og det interkommunale avfallsselskapet Vestfold Avfall og Ressurs AS (VESAR) inngikk en treårsavtale om transport og avsetning av 36.000 tonn restavfall til energigjenvinning per år.

Siden samarbeidet startet, har avfallet blitt fraktet fra Tønsberg og Larvik til forbrenningsanlegg for energigjenvinning på Østlandet.

Og av 168.663 kilometer kjørt med gassdrevne biler fra Litra Gass i 2021 i dette oppdraget, ble det totale utslippet beregnet til beskjedne 9,6 tonn CO2e. For tilsvarende kjørelengde med Euro 6 dieselmotor og minimum 20 tonns last, ble utslippet beregnet til 162,9 tonn CO2e.

Geminors beregninger er basert på Miljødirektoratet sin kalkulator for lastebil/varebil og «Handbook of Emission Factors for Road Transport».

Kalkulatoren, som er et excel-ark, kan du selv teste ut hvis du følger denne linken. Du finner den et stykke nede under avsnittet Veitrafikk, og arket inneholder også mye detaljer om metodikken bak.

Og snur vi det litt på hodet, vil det si at CO2e-utslippene fra transport med biogass kun utgjør rundt seks prosent av utslippene for tilsvarende transport med diesel.

Det er jo slett ikke langt unna batteri- og hydrogenbiler.

- Overraskende gode tall

Geminors regionsansvarlig for Østlandet, Vidar Monsen, er positivt overrasket over utslippstallene fra 2021.

– At biogass ville utgjøre en forskjell var vi klar over, men dette er overraskende gode tall. Transporten for VESAR viser at biogass som drivstoff er viktig for å gjøre avfallsbransjen grønnere, og at potensialet er stort. Våre erfaringer med dette er gode, så nå ønsker vi flere med på laget for å øke avfallsvolumene som transporteres på biogass i Norge, sier Monsen.

Monsen mener likevel flere faktorer må på plass for å få avfallsbransjen til å velge biogass som drivstoff.

– Dette handler selvsagt mye om pris, for store deler av avfallstransporten går i dag som returtransport. Om vi skal få et konkurransedyktig transporttilbud i form av flere norskeide biogassdrevne lastebiler, krever dette forutsigbarhet slik at flere tør å investere.

Samtidig må det være både vilje og insentiver for avfallsaktørene til å velge biogass selv om det ikke alltid er det rimeligste alternativet.

Større interesse for biogass

VESAR var et av de første avfallsselskapene til å stille krav om transport med biogass i sine anbud. Selskapet har bidratt til avfalls- og gjenvinningsbransjens veikart for sirkulær økonomi, og har anbefalt at man primært benytter klimavennlig drivstoff som er biprodukt av materialgjenvinningsprosesser.

Prosjekt og utviklingsansvarlig i VESAR, Terje Kirkeng, mener at flere oppdragsgivere kan og bør stille krav til bruk av biogass.

– Avgjørelsen ligger blant annet hos kommunene og de interkommunale selskapene. Mange kan i større grad komme på banen og stille krav til biogass som en del av miljøkravet i sine anbudskonkurranser.

Men dette handler selvsagt også om å gjøre biogass mer attraktivt i form av god regional infrastruktur. I Vestfold og Oslo-området har tilbudet blitt tilstrekkelig, men mange regioner har hverken produksjon eller infrastruktur som gir biogass et fortrinn, sier Kirkeng.

–  Vi merker stadig større interesse for biogass i markedet, og har stor tro på at dette er et godt alternativ for avfallsbransjen i framtiden. Biogass er ikke nødvendigvis noen helhetlig erstatning for, men snarere et godt klimavennlig supplement til elektrisitet og hydrogen, avslutter Kirkeng.

Opphav og kilder: Geminor

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093