23948sdkhjf

Lastebilsalget i april KORRIGERT: Volvo blåser forbi Scania denne måneden

I første publiserte versjon av denne artikkelen var tallgrunnlaget fra OFV feil - og dermed også betraktninger og konklusjoner. Nedgangen i markedet er ikke så stor som det så ut i første omgang - og Volvo passerer Scania med et godt antall biler.

LASTEBILSALGET OVER 16 TONN: Fallet i antall registrerte tunge lastebiler i april måned var 11 prosent sammenliknet med april i fjor.

Det er ikke bare Ukraina, halvledere og pandemi som har skylden. Påsken gjør også sitt.

I fjor falt flere av registreringsdagene opp mot påsken i mars - i år fikk vi hele påskeeffekten i april. Dermed ble det et litt "falskt" varsel da vi etter mars kunne rapportere at "første kvartal gikk ned med overraskende små 8,4 prosent målt mot samme periode i fjor".

Nå som både mars og april er i boks, kan vi notere en langt mer presis fasit. Og lykkeligvis, nedgangen er fortsatt kun 9 prosent prosent færre lastebiler registrert i første fire måneder i år mot i fjor.

Men det er likevel ingen grunn til å være veldig beroliget av det "lille" tallet. Effekten av Ukraina (diverse leveranser til lastebilproduksjonen) kommer først til å slå inn nå i mai og juni, på toppen av problemene vi allerede har sett.

I april måned ble det registret 325 biler, ifølge OVF. Til sammenlikning ble det registrert 400 i januar, 296 i februar og 351 i mars. Samlet er tallet 1372 biler.

Volvo forbi Scania

April skulle altså bli den første måneden i år Volvo gikk forbi Scania. Det ble registret hhv. 137 og 120 biler på de to merkene, som gir henholdsvis 42 og 37 prosent markedsandel i april måned alene.

Men Scania tapte jo ikke så mye på en måned, så etter første fire måneder i år sitter Scania med komfortable 43,2 prosent markedsandel. Volvo kan notere 37,4 prosent. Men trenden er tydelig skiftet, så det blir spennende å følge dette gjennom året.

Videre på tabellen rykker Mercedes og MAN nedover på prosentandelene av den totale salgskaka, mens Renault og DAF rykker oppover i prosent - uten at det gir utslag i rekkefølgen på tabellen.

Og hvordan går det med "klimabilene"?

Antall registrerte tunge lastebiler med gass (46) og elektrisk drivlinje (39) har økt fra 57 i fjor til 85 i år.

Det gir de to alternativer drivlinjene en andel av totalmarkedet på 3,4 og 2,8 prosent hver så langt i år (og altså snaut 94 prosent diesel).

Den tydeligste trenden fra i fjor er at andelen batteribiler øker, mens gassbilene går litt trått.

Volvo leder 21 over 17 batteribiler foran Scania. Volvo leder også gassbilene med 21 over 14 Mercedes og 10 Scania.

Her er topplisten til og med april 2022 - KORRIGERT

Slik ble rekkefølgen og antall biler for lastebilmerkene over 16 tonn etter første fire måneder. Kilde er Opplysningsrådet for Veitrafikken OFV:

Nr. Merke Antall 2022 Andel Antall 2021 Andel
Total for rapport 1 372 100,00% 1 507 100,00%
1 Scania 593 43,22% 707 46,91%
2 Volvo 513 37,39% 464 30,79%
3 Mercedes-Benz 128 9,33% 164 10,88%
4 MAN 66 4,81% 117 7,76%
5 Renault 42 3,06% 24 1,59%
6 DAF 24 1,75% 15 1,00%
7 Iveco 5 0,36% 14 0,93%
8 Sisu 1 0,07% 0 0,00%
9 Schwing 0 0,00% 1 0,07%
10 STX 0 0,00% 1 0,07%

Opphav og kilder: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.234