23948sdkhjf

Regnskap: Danske Frode Laursen AS med lavere overskudd i 2021

Sesongen for årsresultater er i gang. Vi starter litt utradisjonelt med en stor danske. Som tjener litt mindre penger, men har forbedret CO2-regnskapet sitt kraftig. Kvinneregnskapet er foreløpig litt uvisst.

TUNGT OG PENGER: Danmark er et relativt sett lite land, men har store transportaktører.

Frode Laursen AS med sine ca. 2,7 milliarder kroner (omregnet til norske) i omsetning, er en av de store, og er et velkjent syn også på norske veier.

Frode Laursen er langt fra bare biler, selv om de har (eller kontrollerer, som de skriver) ca. 700 kjøretøy. Konsernet opplyser også om 600.000 kvadratmeter terminal og logistikkvirksomhet i regnskapet. Totalt er det 1750 ansatte.

Ved siden av terminallogistikken, driver selskapet nasjonal og internasjonal transport innen segmentene FMGC pakkegods (bokstavene betyr om vi ikke tar feil «fast moving consumer goods»), byggevarer og avfall.

Overskudd: Tilsvarer 42 millioner kroner etter skatt

La oss presisere at 2021-regnskapet ikke er offentlig i Proff ennå, men Frode Laursen har i dag sendt oss en pressemelding med resultatene for 2021.

I meldingen beklager finanssjefen i selskapet, Dennis Rytter, at de med 4,2 millioner euro i overskudd (etter skatt) ikke klarte å matche resultatet fra 2020, men er ned 1,1 millioner euro. Rytter viser til et år med utfordrende rammebetingelser, som covid, mangel på kapasitet og høyere kostnader, og forklarer at de ikke har maktet å fullstendig viderefakturer dette til kundene.

Når det er sagt, med bakgrunn i tallene fra Proff, ser det ut til at overskuddet i 2021 likevel ble langt bedre enn både 2018 og 2019 for Frode Laursen. Omsetningen står imidlertid mer eller mindre på stedet hvil.

16 prosent transport på alternative drivstoff, dog ikke batteri

Som etter hvert mange store transportaktører gjør, og vel i betydelig grad er pålagt etter hvert, har Frode Laursen både målsatt sine klimaambisjoner og dokumentert de i regnskap.

Nå er det ikke Tungts oppgave å fortelle hvor flinke alle er, men disse «klimaregnskapene» gir etter hvert også nyttige referanser for hva man konkurrere med.

2020-tallet er som vi vet det store årtiet hvor dieselbiler dumpes og erstattes av HVO, biogass, batterier og hydrogen. Men hvor langt har aktørene kommet?

For 2021 rapporterer Frode Laursen at de har redusert CO2-utslippet fra transportsektoren sin med åtte prosent.

I praksis handler dette om at rundt 16 prosent av transportene er utført med biodrivstoff på tankene, enten HVO eller gass. Også Frode Laursen ser fram til batteribiler, men plasserer den teknologien et stykke fram i tid.

Målet for konsernet er å redusere sine totale utslipp av CO2 med 35 prosent fra 2020 til 2030.

Men kjønnsfordeling sjåfører ukjent…

Det flotte med slike rapporter fra store bedrifter om samfunnsansvar - CSR report på engelsk, klikke den opp her - er at mange forhold blir gjennomskuelige. Konkurrenter kan kontrollere og måle seg, og vi andre kan lære.

Utfordringene med slike rapporter, som som regel er veldig pent utformet, er det som IKKE står der. Som anldelen kvinnelig sjåfører.

Kjønnsfordeling i selskaper i vinden for tiden, ikke minst fordi forskning tyder på at andelen kvinner både i ledelsen og bak rattet har stor betydning for lønnsomheten til selskapene.

Tungt noterer: Vel, Frode Laursen opplyser om fordelingen menn/kvinner i både styret og «management», men ikke blant sjåfører. Så kan vi kanskje tro at kvinnemangel både i toppledelsen og bak rattet i selskapet kan forklare litt av det synkende overskuddet også?

Merk at grafikken under fra Proff oppdaterer seg når tallene for 2021 er registrert.

Opphav og kilder: Pressemelding Frode Laursen, proff.dk

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062