23948sdkhjf

Tungt-reportasje: En av Norges største betongpumpebiler har en lærling bak ratt og spaker

Nicolai Risan (18) tok C-lappen i oktober i fjor. Nå kjører han en betongpumpebil med et 56 meter tårn.

TUNG OG STOR: Yrkessjåfør og betongpumper, Nicolai Risan har fått drømmejobben.

Tungt.no møter Nicolai på en anleggsplass i Ås. Han styrer tårnet på pumpebilen med stor presisjon. I dag er han med på å støpe et nytt betongdekke. Så fort betongbilen er tom, slår Nicolai av pumpa og tar seg tid til en prat med oss.

- Hvordan føles det å være sjåfør denne store bilen?

- Det er spesielt og moro å få den tillitten. Det er jo stort at sjefene mine tørr å sette en 18-åring til å kjøre denne bilen, sier Nicolai.

Og bilen han viser til er en grønn Volvo FM 500 10x4 med totalvekt på 45 tonn og lengde på 14,5 meter. Den har påmontert en Putzmeister 56 meter som presser 160 kubikk i timen på det meste.

- Det er jo ofte de som har erfaring som blir satt til å kjøre en slik bil. Jeg merker jo at mange kaster et blikk når de ser at det er jeg som hopper ut av bilen, sier Nicolai.

Tungt.no har fått låne et rom i brakkeriggene som er satt opp på anleggsplassen. Der oppdager vi raskt at til tross for Nicolai sin unge alder og ganske ferske tungbilutdanning, har han med seg betydelig kunnskap og erfaring. Forklaringen ligger i at hans far har jobbet som betongpumper i 16 år, og Nicolai har siden han var to år løpt rundt bena til faren.

- Jeg har interessen og har vært tett på dette faget i mange år. Før jeg ble lærling var jeg utplassert fra skolen i to år, og var med på både store og små pumpebiler, mikser og alt mulig.

- Nå jobber du som lærling i Våler-bedriften AS Betongpumping. Der er vel din far også ansatt?

- Ja, vi jobber i samme firma nå. Pappa kjører 46 meter, mens jeg kjører 56 meter. Det er gøy at jeg har større bil enn han, sier Nicolai.

Arvelig belasted

Som nevnt kom Nicolai tidlig inn i pumpebil-faget. Helt fra han var fire år gammel og satt på Nordby kjøpesenter og pakket sammen en betongpumper, har han vært fast bestemt på at han ville kjøre en slik bil.

- Gutta kom bort pappa og sa at jeg satt med fjernkontrollen og styrte tårnet på bilen hans. "Dette kan han", var svaret de fikk. Det som jeg gjorde var å trekke i den spaken som gjør at pumpebilen pakker seg selv sammen. Alt det skjer automatisk. Men for de som så det, kunne det nok virke litt rart at et barn styrte en så stor maskin, sier Nicolai.

Alle i AS Betongpumping har kallenavnet sitt på bilen. "Streken" står det på bilen som Nicolai kjører.

Etter 19-ukeren på Hønefoss hvor han fikk C-lappen, jobbet han som lærling i Skiptvet-bedriften Karlsrud Betongpumping fra august 2021. I januar i år fikk han plass i Våler-bedriften.

- Etter at lærlingtiden er over, håper jeg å kunne fortsette der jeg er i dag, sier Nicolai.

Rigget og klar på 26 minutter

Den 14,5 meter lange Volvoen gir naturligvis utfordringer når den skal kjøres i trange bygater, men også når Nicolai skal rigge bilen klar må han beregner plassen godt.

- Jeg må tenke på at bilen krever god plass der jeg skal rigge den til. Jeg må ha 10x11 meter på hvert støtteben, og grunnen må tåle 40 tonn trykk fra hvert ben. Jeg må ikke bare plassere bilen riktig på plassen, jeg må også beregne grunnen så godt som mulig, sier Nicolai.

Som nybegynner brukte han 45 minutter på å rigge til bilen hvis han ikke traff med en gang og måtte flytte på bilen. Nå bruker han vanligvis 26 minutter på å få bilen klar til pumping på en plass som han kjenner.

- Det tar litt tid å lære seg, som med alt annet. I tillegg er det tårnkjøringen når betongen skal pumpes ut og fordeles. Jeg står med joystickene hele dagen og forsøker å kjøre tårnet så godt jeg kan, sier han.

I starten så han mye på tårnet og hvordan det reagerte på bevegelsene han gjorde på joysticken.

- Hvis jeg beveger tårnet ti centimeter inne ved bilen, så blir det fort mye helt i enden der sementen kommer ut. Jeg ligger på omtrent 50 meter utstrekk på flat bom, sier Nicolai.

Med all hydraulikken og sylindere som står å rister, blir det fort litt bevegelse i både bil og tårn. Han må passe på å bevege tårnet så det ikke slenger slik at han som går med slangen i enden blir slengt veggemellom.

- Hva er de mest utfordrende oppdragene?

- Det er ringmur og veggstøp som er mest utfordrende. Da har vi rundt 10 centimeter åpning som vi skal treffe, og må finkjøre tårnet etterhvert som slangen flyttes bortover. Det kan være vanskelig, sier Nicolai.

Varierte arbeidsdager

- Hva er det med denne jobben som du synes er interessant?

- Ikke bare er det veldig varierte arbeidsdager. Jeg synes det også er gøy å kunne se tilbake på prosjekter hvor jeg har vært med. For eksempel å kunne si at jeg var med å bygge Drammen sykehus, eller en gangbru eller nye leiligheter. Det å kunne se at jeg er til nytte og er med å bygger opp noe, det synes jeg er veldig interessant, sier Nicolai.

- Hvordan er en typisk dag for deg?

- Nå om sommeren fyller jeg opp vann på bilen kvelden i forveien, så slipper jeg å bruke tid på det tidlig om morgenen. Jeg starter dagen med å sjekke at alt jeg trenger er med på bilen, som for eksempel slanger og klemmer. Så er det å kjøre ut dit jeg skal og rigge meg til, smøre inn med formolje og gjøre alt klart før betongen kommer. Etter å ha pumpet betongen dit den skal så må jeg gjøre ren bil og utstyr, pakke sammen bilen og reise videre. Vanligvis er jeg først på plass om morgenen og den siste som drar på ettermiddagen.

- Er det fysisk krevende å jobbe med en betongpumpebil?

- Ja, det vil jeg si. Jeg går og står på armeringsjern og ujevnt underlag hele dagen, og det er virkelig slitsomt. Vi har også slangeutlegg på alt fra 10 meter til 100 meter som skal kobles på, og det skal også dras dit de skal være. Man blir også sliten i hodet av å styre tårnet på bilen i lange perioder av gangen. Det er ofte presisjonsarbeid. Men det er viktig for meg å føle at jeg har gjort en god jobb, slik at både kunden og arbeidsgiver er fornøyd.

Pumpebil vs langtransport

Nicolai synes friheten han har er helt topp. Han er ute hver dag, har lange dager og korte dager, står ute uansett vær og årstid.

- Jeg synes det er supert å jobbe slik. Det er mange som sier at jeg nesten ikke kjører lastebil. Ja, men jeg er ute hos kunden hele tiden for å gjøre en jobb, sier Nicolai.

- Tror du langtransport hadde vært noe for deg?

- Jeg er bare 18 år og har nettopp fått hengerlappen, så det er vanskelig for meg å si om jeg kunne trives med å kjøre mer lastebil som i langtransport. Akkurat nå stortrives jeg med betongpumpebilen.

- Sjåfør, men ikke yrkessjåfør?

- Jeg hadde ikke gått bort til en sjåfør som kjører Bergen-Oslo hver dag og sagt at jeg er ykressjåfør. Jeg er utdannet sjåfør, men er nok mer anleggsarbeider. Kanskje jeg kan sammenligne meg mer med de som kjøre tippbil.

- Er du stolt av yrket ditt?

- Ja, det er jeg! Det er en utrolig fin jobb.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125