23948sdkhjf

Verdenspremiere: Jungheinrich lanserer «omvendt AutoStore»

Selv om Jungheinrich lenge har tilbudt komplette logistikkløsninger basert på blant annet autotrucker, wms, pallekraner, miniload, lagerautomater og autonome mobile roboter, har de likevel hatt ett stort hull i porteføljen: et produkt som kan ta opp konkurransen med AutoStore. Nå er hullet tettet.

Under den store internasjonale logistikkutstillingen LogiMAT som nå pågår i Stuttgart hadde Jungheinrich verdenspremiere på sitt kompaktlagringssystem PowerCube. Med roboter i bunn av kuben er førsteinntrykket en «omvendt AutoStore» som enkelt kan utvides og tilpasses bygningsmassen opp i 12 meters høyde.

Ifølge Jungheinrich er PowerCube et automatisert kompaktlagringssystem for kasser som gir spesielt kompakt oppbevaring og ordreplukking for smådeler og stykkgods. Kassene er stablet oppå hverandre i vertikale kanaler, opptil 12 meter høye innenfor et modulært reolsystem.

Kan bygges fleksibelt opp i 12 meters høyde

Sammenlignet med andre kompakte lagringssystemer mener Jungheinrich at PowerCube har en avgjørende fordel ved at kuben kan bygges fleksibelt oppover og også kan tilpasses individuelle takformer. Produsenten hevder i sin pressemelding at systemhøyden på opptil 12 meter gjør PowerCube til det høyeste kompakte oppbevaringssystemet for kasser i sin klasse.

Løsningen hevdes også å være unik på markedet når det gjelder fleksibilitet. PowerCube kan settes opp på vanlige industrigulv uten omfattende etterarbeid, som overfresing eller sliping, og kan derfor enkelt integreres i eksisterende varehus. Om nødvendig kan den også kobles til et tilpasset transportørsystem.

Kassene hentes av spesialutviklede skyttler som beveger seg automatisk i planet under PowerCube-reolen med en maksimal hastighet på 4 m/s og kan samtidig transportere to kasser med en last på 50 kilo hver. Foto: Jungheinrich

Håndterer to kasser samtidig

Kassene hentes av spesialutviklede skyttler som beveger seg automatisk i planet under PowerCube-reolen med en maksimal hastighet på 4 m/s og kan samtidig transportere to kasser med en last på 50 kilo hver. Takket være det skalerbare antallet skyttler kan gjennomstrømningen til PowerCube fleksibelt justeres for å møte økt etterspørsel eller utvidelser i produktspekteret. Jungheinrich opplyser at de er utstyrt med høyytelses Li-Ionbatterier som midlertidig lades på arbeidsstasjonene under drift og som skal sikre at de er klare for bruk 24 timer i døgnet uten nedetid. Batteriene oppgis å avgi lite varme og har derfor en lav påvirkning på temperaturen inne i kuben. Siden skyttlene kan fjernes fra PowerCube på gulvnivå for vedlikeholdsarbeid, kreves det ingen vedlikeholdsplattform på toppen slik konkurrerende systemer har.

Les også: Jungheinrich med solid gjennombrudd for systemleveranser i Norge

Forventer salgsstart i 2023

Jens Gjerlaug, Manager Logistics Systems i Jungheinrich Norge AS, forteller på telefon fra Stuttgart at det er svært stor interesse rundt PowerCube på LogiMAT, både fra potensielle kunder og representanter fra konkurrerende systemer. Foreløpig vet han svært lite om utrullingen, men han tror neppe at det vil komme i salg i Norge før til neste år.

Opphav og kilder: Jungheinrich

KLIKK for alle artikler i Lager og logistikk.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093