23948sdkhjf

Ny undersøkelse med tydelige signaler: Viser hvorfor sjåførene er negative til YSK etterutdanning

- Reduser timeantallet og still krav til deltakerne! Det er klar tale fra sjåførene som sier sin mening om etterutdanning YSK.

TUNGT OG NEGATIVT: Etterutdanning YSK står ikke høyt i kurs hos yrkessjåførene, skal vi tro undersøkelsen «Holdninger til etterutdanning YSK».

  • 62 % av de som svarte er negative
  • 71 % mener det ikke er viktig for fremtiden
  • 62 % mener det ikke har noen effekt
  • 69 % mener de ikke lærer noe som påvirker hverdagen

Undersøkelsen er gjennomført av Stine Flemmen (bildet) i hennes nylige bacheloroppgave i trafikkpedagogikk og trafikksikkerhet ved universitet Nord.

Tema i oppgaven var; Yrkessjåfører i Norge sine holdninger til etterutdanning yrkessjåførkompetanse (YSK).

Flemmens far har kjørt vogntog i over 30 år, så livsstilen har vært en del av familien hennes. Nå jobber hun som trafikklærer for Wright i Molde.

Dette er undersøkelsen

Undersøkelsen ble, som svært mange av våre lesere vil huske, lagt ut i mars i år på yrkessjåføren.no på facebook (en lukket gruppe med 31.400 medlemmer).

Hele 1.154 svar kom inn og med svært mange utdypende kommentarer. Resultatet er en klar negativ holdning til etterutdanning YSK.

- Jeg mener undersøkelsen gir klare svar på hvorfor så mange er tydelig negative til etterutdanning YSK. Det er en overvekt av negative respondenter, men det er engasjert og konstruktiv kritikk, sier Flemmen til Tungt.no.

Halvparten av de som svarte på undersøkelsen er i aldersgruppen 40 til 60 år, og 60 prosent har kjørt lastebil over 15 år.

Etterutdanning YSK

Har du førerkort med kode 95 eller et eget yrkessjåførbevis må du ha gjennomført etterutdanning innen utløpsdatoen for å opprettholde sammenhengende yrkessjåførkompetanse. Det gjør du med 35 timer etterutdanning hos et godkjent lærested, og det er ikke eksamen etter endt kurs.

Unødvendig mange timer

De mest tydlige tilbakemeldingen i undersøkelsen er at etterutdanning YSK tar for lang tid og at mye av innholdet er unødvendig.

Svar i undersøkelsen sier:

  • - Jeg synes lastesikring, førstehjelp og en gjennomgang av kjøre- og hviletid er positivt.
  • - Det burde være nok med to dager til førstehjelp, praktisk sikring av gods og nye trafikkregler/skilt.
  • - Det som er viktig kunne vært gjennomgått på en dag hvert år, istedetfor å måtte finne på en haug med forskjellige ting for å få kurset til å vare en hel uke.
  • - Kort ned til mindre enn dagens 40 timer, og heller sette fokus på de aller viktigste temaene.

Det er altså klare meninger om at kurset kan kortes ned i tid, og at mye av innholdet kan fjernes.

- Sjåførene ønsker læringsutbytte knyttet direkte opp mot hverdagssituasjoner. Det er ikke ønskelig at det skal komme en avsluttende test, sier Flemmen.

Hun legger til at veldig mange er positive til å ha en oppfriskning, men at det må vinkles mer riktig med innhold som:

  • Relevant lærestoff (eks. kjøre- og hviletid)
  • Ny teknologi (utprøving av dette på kurset med instruktør)
  • Økonomi (hva koster det å drive, hva koster skader på kjøretøy, gods etc)
  • Hverdagssituasjoner
  • Relevant lastsikring (tømmerbiler sikrer tømmer, ikke kes. IBC på en tralle)
  • Ulykkesberedskap
  • Traumereaksjon
  • Nye lover og regler siste fem år

- Jeg tror at hele læreplanen må gås gjennom, og at det blir en endring i hvordan kursene er lagt opp, sier Flemmen.

Dyrt og tidkrevende

En rask sjekk hos noen av lærestedene som tilbyr etterutdanning YSK viser at kurset koster rundt 10.000 kroner. Varigheten er fem dager.

Les også: I 2020 skrev tungt.no om YSK-karusellen, en oppdeling av YSK-kurset. Sjåføren tar én kursdag hver måned, istedenfor å sitte fem dager sammenhengende på kurs.

I tillegg til kursavgiften må bedriften regne med kostnader som er knyttet til at sjåføren er "borte" i fem dager, og at kanskje vikarer må leies inn for at bilen ikke skal stå stille. Dette er noen av kommentarene:

  • - Dyrt for de som må betale selv og ikke får dekket lønn.
  • - Altfor dyrt i forhold til lønn lastebilsjåfør.
  • - For dyrt og tapt arbeidstid.

OBS: Tungt-redaksjonen har forelagt denne artikkelen for Vegvesenets beste krefter på YSK, som lover å gi oss tilbakemelding om kun kort tid.

Kilde: Tungt.no

Kommenter artikkelen (2)
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.14