23948sdkhjf

Grønn diesel er i støtet - to tatt ved Oslofjorden i går

To norske tippvogntog ble i går fersket av Statens vegvesen med farget diesel på tankene.

LITT BILLIGERE? Mye dyrere blir det kanskje likevel, med 2 x 100.000 kroner i gebyr.

De to vogntogene ble stoppet i forskjellige kontroller, men nesten bokstavelig talt ved hvert sitt utløp av Oslofjord-tunnelen.

Inspektør Daniel Alexander Hals skriver i sin rapport at et av vogntogene ble stoppet på Drøbak-siden. Det viste seg å ha overlast (veide 52,8 tonn) - og en test viste tydelige tegn til avgiftsfri diesel i tanken.

Det andre vogntoget ble stoppet på Sætre på vestsiden av fjorden, og foruten dårlige dekk og stor luftlekkasje, ga også dette vogntoget positivt resultat på test for farget diesel.

Begge prøvene sendes til Tollvesenets laboratorium, som da antagelig skal verifisere prøvene før Skatteetaten utferdiger gebyr på 100.000 kroner (som altså ikke egentlig er et gebyr, men er en form for etterberegning av veibruksavgiften - les tidligere sak på Tungt her).

- Inspektør Hals, hva sa sjåførene til dette? 

- Begge sjåførene stiller seg uforstående til at det er farget diesel på tankene.

- Har utekontrollen har ekstra skjerping på diesel for tiden?

- Nå som prisene øker, har vi øket fokus på om noen velger å bruke farget diesel ja. En viktig oppgave for oss er å sikre like konkurransevilkår for aktørene.

- To enkeltkontroller av biler på forskjellige steder samme dag, er dette resultat av tips fra publikum eller annet?

 - Det vet jeg faktisk ikke, her må du snakke med min leder Jens R. Kalfjøs.

Når Tungt.no litt senere får kontakt med Kalfjøs, som er fagleder i utekontrollen her i distriktet, kan han bekreftet at ja - akkurat disse to bilene ble huket på grunn av tips.

- Det har kommet anonyme tips til vår fagseksjon, som har videresendt dem til vårt distrikt. Det er jo ikke alltid vi har folk på plass alle steder, men denne gang fikk vi sjekket begge to  -og resultatet ser du jo.

- Det er voldsomme gebyrsatser, er dere veldig på hugget for dette nå?

- Vi legger nok inn litt ekstra trøkk fremover, for å danne oss et bilde av hvor stort omfang dette kan ha. Ja, det er kanskje høye gebyrer for lav kronegevinst per liter for en enkelt bileier. Men så finnes også flåteeiere som bruker tusenvis av liter i uken, da kan bildet være anderledes. For vår del er det viktig å understreke at det er like konkurransevilkår som er poenget. 

PS! Sjåføren ikke ansvarlig likevel?

Tungt.no har tidligere omtalt at "Både eier og den som disponerer kjøretøyet er ansvarlig for betaling av avgiften, uavhengig av hvem som faktisk har fylt farget diesel".

Vi har tolket "som disponerer kjøretøyet" som sjåføren - med de ville implikasjoner det gir for rettssikkerhet - men vi har fått signaler på at det som menes er den som forretningsmessig disponerer kjøretøyet.

Vi kommer tilbake med presis avklaring. 

Opphav og kilder: Pressemelding fra Statens vegveseb

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125