23948sdkhjf

Nybil: Volvo FH med facelift og XXL hytte til Pedersen Transport

- Jeg var nok både spent og skeptisk før den første turen, sier sjåfør Odd Eystein Noem.

TUNG NYBIL: Den ser bra ut, den er gjerrig på drivstoffet og den har en skikkelig bra innredning. Men sjåfør Odd Eystein Noem var likevel skeptisk.

Da tungt.no snakker med Noem er han på vei over Bolkesjø for å hente last i Rjukan. Han kjører flytende kjemikalier i bulkhengeren sin, og lasten han skal hente skal han frakte til Trøndelag.

- Gratulerer med ny bil. Hvordan føles det?

- Det føles veldig bra, men jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk og hadde noe blandede følelser før den kom, sier Noem.

Han kjører for Pedersen Transport, hvor han de siste årene har hatt en Volvo FH750 2018-modell. Nå var det på tide å bytte den ut, og valget ble en Volvo FH 500TC.

- Det er jo litt spesielt å gå fra det råeste til noe som kanskje ikke er blant det råeste. Men jeg må innrømme at etter den første turen med nybilen, hvor jeg fikk kjenne på hvordan den fungerte, så var følelsen veldig god, sier Noem.

- Hva er årsaken til at dere gikk fra 750 til 500?

- På den tankkjøringen vi har så ble nok 750 litt for kostbar, samt at det var litt mye CO2-utslipp. Vi har kunder som leverer klimaregnskap og de stiller krav til dette. Det passer nok bedre med en 500 på den kjøringen jeg driver med, sier Noem.

- Har du noen tall på forbruk så langt?

- Ja, det er stor forskjell fra den gamle bilen. Jeg har nå et snitt på 3,07 fra bilen var ny, så jeg klarer ikke å finne noen argumenter som sier at jeg burde ha en større motor. 750'en lå nok mellom fem og seks desiliter høyere på mila, sier Noem.

Han kjører rundt 140.000 kilometer i året, så 0,6 liter per mil gir et vesentlig utslag på drivstoffbudsjettet.

- Merker du godt at det er mindre trekkraft i den nye bilen?

- Jo, den er lat når det blir lange tunge bakker. Men jeg bruker ikke noe lengre tid totalt på turene mine. Den nye I-Save og cruisekontrollen til Volvo er mye mer agressiv på denne bilen enn det den var på 750. Den drar på litt mer før bakkene, så tidsforskjellen blir minimal, sier Noem.

Han forteller at han vanligvis vanligvis veldig jevnt, og bruker nesten nøyaktig samme tid fra punkt til punkt på turene sine. Med den gamle 750 tok det fra Rjukan til Drammen to timer og syv minutter. Med den nye bilen bruker han to timer og åtte minutter.

- Over Bolkesjø er det i tillegg veldig tungt, så tidsforskjellen sier meg at motorstørrelsen ikke har noen praktisk betydning for meg. Bilen kjører vesentlig smartere nå, samt at Volvo har oppdatert luftfjæringen slik at den er vesentlig bedre å kjøre, sier Noem.

Han sammenligner bilen med et strykejern, og sier at med en så stabil bil så øker også snitthastigheten noe.

- Det går litt på selvtilliten

Noem startet som yrkessjåfør på midten av 1980-tallet. Han gikk over til langtransport i 2007, og hos Pedersen Transport har han vært siden 2014.

- I starten av min karriere med lastebil kjørte jeg mye tippbil, noe som passet meg bra da barna var små. Nå som de er store gjør det ikke noe at jeg er borte noen dager av gangen, så da passer langtransporten meg godt, sier Noem.

- Hvor innvolvert var du som sjåfør i nybilkjøpet?

- Ganske mye. Vi er veldig heldige på Steinkjer og har en utrolig oppegående selger hos Wist Last & Buss. Han har teknisk bakgrunn, er veldig faglig oppdatert og detaljinteressert. Han spekket opp en bil til meg ut fra samtaler vi har hatt, og jeg trenkte ikke endre på noe etterpå, sier Noem.

- Hva med XXL-hytte, hva kommer det av?

- Når det ble snakk om å bytte bil så ble det et tema å gå ned fra 750 til en 500. Akkurat det går jo litt på selvtilliten hos oss sjåfører. Sjefen lurte på hvordan jeg følte for det, og jeg sa at det går nok med noen bestikkelser, smiler Noem.

Han snakket seg frem til en XXL-hytte, med skikkelig seng, kjøleskap, fryser, mikro og stor tv. Interiøret er også oppgradert med en egen skinnpakke. Facelift betyr ny og moderne front, oppgradert dashboard med mer. Med flere netter i bilen hver uke, så er det godt å kunne bo litt skikkelig.

- Jeg ser at det ikke er montert kufanger på bilen, noe som vel er vanlig hos Pedersen Transport?

- Vi har kjørt med kufanger og masse ekstralys i mange år hos Pedersen Transport. Nå tenkte jeg at siden jeg skulle ha en bil som er ekstremt billig å kjøre med, så ville jeg ikke ha noe som stakk ut. Jeg valgte derfor bort kufanger og takbøyle, og fikk innfelte ledbarer. Det er dermed svært lite som stikker ut, og det gir fordeler i både dieselforburk og vindsus, sier Noem.

- Hvordan er brukervennligheten i bilen?

- Den er mye mer åpen og logisk, og jeg kan kontrollere og styre mye via en fastmontert ipad. Det er jeg veldig fornøyd med, sier Noem.

Han legger til at bilen er veldig retningsstabil og den bærer lasset godt. Han kjører flytende last som beveger seg hele tiden, og det stiller ekstra krav til understellet på bilen.

- Alle bevegelsene som skjer i tanksemien blir overført til bilen, og da er det gull verdt med en stabil luftfjæring. Ramma på bilen er også bestilt litt stivere enn en vanlig bil, sier Noem.

Så langt har han ikke funnet noen argumenter mot den nye bilen hans, en Volvo FH 500TC-Imed facelift og XXL-hytte.

- Jeg er fornøyd med bilen. Den er pen å se på, svært god å kjøre, og den er også flott å bo i, avslutter han.

Kilde: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.109