23948sdkhjf

Nybil til Busengdal: - Dette er uten tvil den beste tungtrekkeren på markedet, mener sjåfør Sperre

- Ventetiden har vært lang, men man må alltid beregne litt ekstra tid på en så spesiell bil, sier sjåfør Johnny Sperre.

TUNG NYBIL: Stordal-bedriften Busengdal AS har fått seg en ny Volvo FH16 750 XXL tungtrekker. Vi har spurt sjåfør Johnny Sperre om hvordan nybilen er.

- Det er helt fantastisk med ny bil, og jeg føler meg veldig privilegert som har fått en så fin arbeidsplass. For bedriften er det selvfølgelig også stor stas å ha fått en så spesiell og fin bil, sier Sperre (bildet under).

Bilen kom til Møre-bedriften i slutten av juni, og så langt er de veldig fornøyd med bilen. Før denne kjørte Sperre en 2013-modell Volvo FH16 750 med XXL-hytte.

Sjåføren startet hos Busengdal som 17-åring i 1994. Han begynte å kjøre tippbil når han fikk lappen som 20-åring. Den gang gikk det mest i asfaltkjøring og maskinflytt på henger. Sperre var en periode innom andre bedrifter, før han begynte i Busengdal igjen i 2020. Siden den gang har han kjørt tungtrekker.

- Hva skal denne bilen brukes til?

- Bilen blir brukt til både interntransport og flytt for eksterne kunder. Utstyret som flyttes er i hovedsak gravemaskiner, knusere og annet større anleggsutstyr, men også andre store og tunge ting utenfor anleggsbransjen. Da spesielt for skipsindustrien, sier Sperre.

Bilen ble levert med en brønnhenger fra Vang. Det er i hovedsak en standard henger med en kombinasjon av 3+1 og 3+2 akslinger. På hengeren er det sving på 4 av 5 akslinger.

Busengdal er en tradisjonell entreprenørbedrift, der transport er en del av virksomheten. Transport-delen består av brøyting på vinterstid, massetransport, kranbiler, godstransport, maskinflytt og spesialtransport med tungtrekker.
Busengdal har også rørhåndtering på Vigra spolebase for SubSea7.
Busengdal har samlet ca. 125 medarbeidere i de forskjellige “avdelingene.”

- Hvorfor ble valget en ny Volvo FH16 750?

- Fordi det er uten tvil den beste bilen på markedet, når det gjelder tungtrekker. Den er helt enestående i sin klasse. Både I-shift girkasse, retarder og generelt drivverk er unikt til denne type kjøring, sier Sperre, som ikke legger skjul på at han har en forkjærlighet for Volvo. 

- Det er XXL-hytte på den. Blir det mange overnattinger i bilen?

- Det varierer, alt etter de forskjellige oppdragene bilen får. I enkelte perioder kan det bli mange netter i bilen, mens i andre perioder er det mest lokalkjøring, sier Sperre. 

Busengdal bestilte bilen i 2020. Ventetiden har vært lang, men de var forberedt på litt ekstra ventetid på en så spesiell bil.

- Hva var viktig for dere da dere skulle bestille denne bilen?

- Det var viktig å få optimalisert bilen til vårt bruk. Den har hydraulisk sving på tre akslinger på bilen. Det var også viktig for oss å ha en avtagbar 5-aksling på bilen, så den kan være allsidig til bruk av flere typer traller, sier Sperre.

Han trekker også frem kjørekomfort, girkasse og ikke minst dreiemoment som svært positivt på denne bilen. 

- Hvordan er kjørefølelsen i den nye bilen?

- Kjørekomforten er vanvittig god, og den drar godt. Både drivverk og Volvo sin «dynamic steering» gjør kjøreopplevelsen til noe stort.

- Er det gjort noe ekstra på interiøret?

- Bilen har opptrukket interiør av FL Buur. Det vi har lagt vekt på i valg av interiør og lyssetting er å få en lun og fin atmosfære i bilen, som samtidig gir den det lille ekstra. Fargene har vi valgt å holde i nøytrale toner, for både å «lyse opp tilværelsen» i bilen, samtidig som den kan brukes i vestlandsvær, sier Sperre.

Helt til slutt ønsker bedriften å trekke frem å rose de som har vært med i byggeprosessen av settet. Andreas Ytterland på Wist Last og Buss i Ålesund, Bjørn Tore og Per Harald på Nomek i Stryn, og ikke minst Terje Vang og resten av gjengen på Vang med oppbygging av hengeren.

- Disse har alle gjort en formidabel innsats for å imøtekomme våre ønsker, sier Sperre.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094