23948sdkhjf

Daniel fra Kristiansand: - Lastebilyrket ble tidlig en stor del av hverdagen

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Fikk opplæring på spesialtralle som 15 åring”

  • Sjåfør: Daniel Blindheim Ormseth
  • Bosted: Kristiansand
  • Kjører: Der det er arbeid.
  • Bil: Volvo fh 540 8x4 med Effer 95tm
  • Transporterer: Alt man kan få hjul under. De har traller og utstyr til å kjøre mye rart. Henger til å ta tunge kolli på godt over 100 tonn og ubegrenset "uttrekk", der har de hengere som de kaller for bjelkehenger. Det er hengere som står alene bak på kolliet og følger bilens kjøremønster som de og kan tvangsstyre.
  • Daniel har kjørt lastebil siden 2012, men har holdt passasjersetet til sin fars lastebil varmt siden 1994. Både Daniel og hans far jobber for Crane Norway Sør.
  • Instagram: @danielbormseth

"Jeg har vokst opp med en far som er lastebilsjåfør, og har tilbrakt mange ferieuker og fritiden min på å være med på all verdens av turer og spesialtransporter. Det å se den gode stemningen mellom de ansatte og gruppa på arbeid ute i felten, gjorde at jeg tidlig kjente på at dette var noe jeg ville være en del av.

Jeg var allerede som 15 åring med min far og fikk opplæring på spesialtrallene vi har i Crane Norway. Jeg ble satt raskt i arbeid som styrmann på hengeren med opp mot 50 meter lange kolli, og styrmann bak på vår 12 aksla tralle med kolli på over 100 tonn. Så lastebilyrket ble tidlig en stor del av hverdagen, og som det alltid har vært, helt naturlig.

Mine første turer alene i lastebilen var kjøring av motvekter for opprigg eller nedrigg av mobilkraner. Men jeg husker godt kjøreoppdraget jeg fikk når jeg skulle opp til fagprøven. Da fikk jeg beskjed på morgenen om at det var en ramme på 7x18 meter og rundt 50 tonn som skulle flyttes internt på et industriområde i nærheten. Til denne transporten måtte jeg ut å klargjøre bilen jeg skulle bruke. En Volvo FH 520 med Powertronic girkasse med eget motvektslodd på 12 tonn, og vår 12 aksla tralle. For egentransporten ut til industriområdet hadde jeg også følgebil med.

Der stod jeg for SJA (sikker jobb analyse) for lasting og transport. Ramma kjørte jeg fra den ene hallen til en annen hall i nærheten, godt fulgt med på av fire store sensorøyne. For denne type fagprøve hadde de ikke vært med på noensinne før. Meget godt bestått og en prøve vi alle kommer til å huske.

Viktigste for meg i hverdagen er sånn smått å ha en plan på kjørerute og stoppesteder, og helst treffe hvor jeg kan få i meg noe annen god mat enn bare pølser og hamburgere. Jeg jobber også ofte i grupper med spesialtransporter og visse prosjekter, og der er jeg ganske gira på at det er en god og lett stemning. Da glemmer man helt at man er på jobb.

Jeg liker godt å kjøre der det ikke egner seg å kjøre med cruisekontroll, som da er store deler av landet. Da får man jobba litt og ikke bare ligge på E18 å trille mil.

På fritiden går dagene for det meste i familielivet med min samboer og sønn, oppussing og litt fiske innimellom. Ellers maks minimalt.

Kilde: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125