23948sdkhjf

Om transportkrim i Arendal: - Vi trenger ikke storrengjøring, vi trenger handlekraft!

Dette signalet fra NLFs Geir A. Mo til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var antagelig det saftigste fra dagens transportkrimseminar i Arendalsuka.

TUNG TRANSPORTKRIM: Det var Statens vegvesen som inviterte til seminar om emnet som opptar transportfolk ganske mye – bandittene som ødelegger bransjen.

Hovedspørsmålet var: Taper vi kampen mot transportkriminalitet?

Svaret ble sånn ca: Nei, vi gjør da en god jobb i dag, men det må vi selvsagt fortsette og utvikle oss videre.

Status er altså ikke så verst, om vi skal oppsummere et knippe tunge innledere og debattanter. Men noen kvikkfiks for å få det enda bedre var ikke å spore. 

Krimseminaret ble streamet på facebook, klikk her for å se opptaket. Engasjerte transportfolk finner egentlig lite nytt på seminaret.

Tungt mener likevel at det halvannen time lange seminaret i det minste viser en ganske god situasjonsforståelse fra vegvesenet og delvis av arbeidstilsynet.

  • Problemene ligger rundt lønnstyveri
  • Hvitvasking
  • Svart arbeid
  • Moms og andre avgifter

Situasjonsforståelsen ble også langt på vei anerkjent av NLF, men hvor Geir A. Mo programmessig selvsagt prikket litt på ømme punkter og stresset noen viktige tær hvor det fortsatt er en lang vei å gå.

Mest pepper fikk strengt tatt minister Nygård av NLF for det stigmatiserende begrepet «storrengjøring» av transportbransjen. Bred svartmaling av bransjen er neppe det som trengs.

Og NLF er jo ikke alene. Det var bred konsensus blant innlederne om at det ikke er de mange gode transportbedriftene som er problemet, men at de langt færre og store råtne fiskene som mesker seg i næringen kan svømme tilnærmet fritt. 

Nygård forlot seminaret rett etter sitt innlegg, og det var kanskje en av årsakene til at han ikke ble utfordret ytterligere på hvorfor det somles sånn med å få tatt i bruk verktøyene som kommer med EUs mobilitetspakke.

For dem som ikke er helt oppdatert: De første trinnene av EUs mobilitetspakke er for lengst iverksatt i EU, og det nyter Norge og vår næring allerede godt av. Men Norge halter pinlig langt bak på å samkjøre seg på et regelverk til vår fordel.

Skal vi tro Nygård, kan den norske versjonen av regelverket likevel komme i høst. I høst skal han også komme med en handlingsplan for transportbransjen, hvor både varebiltransportører og drosjenæringen får oppmerksomhet 

Per Herman Pedersen, som er leder for Vegvesenets krimgruppe, gjorde kanskje dagens nyttigste definisjon: Transportkrim = handlinger som er satt i system, har et visst omfang og har profitt som motivasjon.

Og han fikk følge av Geir A. Mo som påpeker at

transportkrim ikke er et sjåførproblem – transportkrim starter i styrerom og hos daglig ledelse.

Myndighetene våre, herav ikke minst Arbeidstilsynet, ser ellers ut til å være fornøyd med innsatsen som er lagt ned mot budbransjen de siste årene. Isolert sett er det bra. Men det er også betimelig å undres på om ikke dette er et tilfelle av å bare se de små fiskene og la de store gå?

Pedersen i krimgruppen medgikk i grunn det, ved å fortelle om at man i det siste har begynt å se litt mer på tilsvarende kriminelle nettverk og trender i løyvepliktig godstransport.

Bildet både Pedersen og flere tegner er av tung godstransport på vei som et digert marked hvor både risiko for å bli tatt og konsekvensen av å bli tatt ved juks og bedrag, er så liten at det er veldig lett å la seg friste.

Konklusjonen: Det må skapes mye større risiko for å bli straffet når man jukser.

Det nærmeste vi kommer en «løsning» som omtrent alle parter forskriver på krimproblemene i bransjen vår utover mer kontroller, er:

  • enda bedre tverretatlig samarbeid
  • bedre digitale verktøy (og muligheten til å bruke dem)
  • løfte bestilleransvaret

Opphav og kilder: Streamet seminar fra Statens vegvesen under Arendalsuka

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.141