23948sdkhjf

Driftskontrakter: Disse skal sørge for trygge veier i Østfold og Follo

Den nye 5-årige kontrakten gjelder fra 1. september og har et kontraktsbeløp på 463 millioner kroner.

Statens vegvesen og Mesta skal sikre tryggere, grønnere og mer effektiv drift av riksvegene i kommunene Fredrikstad, Frogn, Halden, Indre Østfold, Marker, Moss, Nordre Follo, Lillestrøm, Rakkestad, Råde, Sarpsborg, Vestby og Ås:

Den nye 5-årige kontrakten gjelder fra 1. september og har et kontraktsbeløp på 463 millioner kroner (eks. mva.). I tillegg har begge parter opsjon for drift i inntil tre nye år.

Det vil være ca. 60 personer som jobber med denne kontrakten årlig, og gjennom lokale underentreprenører vil avtalen også være et viktig tilskudd til næringslivet i de respektive kommunene.

55.000 ÅDT

Konserndirektør for Drift og vedlikehold, Kristin Folge i Mesta, trekker fram driften av de viktige riksvegene til og fra svenskegrensa, der for eksempel E6 har en gjennomsnittstrafikk på opp mot 55.000 kjøretøy i døgnet. E18 fra Oslo grense til svenskegrensen ved Ørje er også en viktig vegforbindelse med stor trafikk.

Mesta skal ta hånd om alt fra europaveger, til beredskap i Oslofjordtunnelen og vedlikehold av raste- og døgnhvileplasser.

- Det er krav om at entreprenøren skal bruke maskiner og utstyr som begrenser utslipp av klimagasser og andre negative påvirkninger av miljøet, sier Eirin Torgersen i Statens vegvesen.

Alle kontrakter har også krav som skal ivareta sårbar natur i omgivelsene.  
Det er også krav til avfallshåndtering, støy, støv utslipp og størst mulig grad av gjenbruk, for eksempel brøytestikker, skilt, asfalt, betong, masser, rekkverk og kantstein.  
Alle entreprenører må være sertifisert innen ledelsessystem for kvalitet, miljø og arbeidsmiljø.

Ekstraordinær prisøkning

Også vegdriften påvirkes av den ekstraordinære prisøkningen i samfunnet. Kontrakten regulerer hvordan entreprenørene skal kompenseres ved uforutsette kostnadsøkninger ut fra definert prisindeks og dokumenterte kostnader. Det er også innebygd en sikkerhetsventil for kompensasjon ved ekstraordinære forhold. Det er imidlertid for tidlig å si hvordan dette slår ut i praksis. 

Ikke innsyn 

Indeksen reguleres bare overfor Statens vegvesens kontraktspartnere. Statens vegvesen kan ikke styre og har heller ikke innsyn i kontraktspartnernes avtaler med underentreprenører. Disse varierer og slår ulikt ut for ulike fagområder, avhengig av innsatsfaktorer. Det er avtalefrihet mellom partene, og hittil har ikke bransjen ønsket regulering av slike forhold.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.142