23948sdkhjf

Lastebilpåkjørselen på Byåsen i 2021: - Mangelfull opplæring av sjåføren, mener havarikommisjonen

17. september 2021 døde en 85 år gammel mann da distribusjonsbilen fra Tine rygget på han. 

TUNGT ANSVAR: Rapporten fra Statens havarikommisjonen (SHK) ble publisert i dag, og konkluderer blant annet med at opplæringen av sjåføren var mangelfull.

Rapporten beskriver ulykken slik: "Ryggeulykken på Byåsen i Trondheim 17. september 2021 oppstod da en distribusjonsbil fra Tine SA skulle levere varer til en kommunal barnehage. Området utenfor barnehagen hadde ikke snumulighet og sjåføren, som var alene i lastebilen, måtte rygge lastebilen ca. 95 meter inn en smal stikkvei i et boligområde. En eldre fotgjenger ble påkjørt av den ryggende lastebilen ca. 36 meter inn i stikkveien. Fotgjengeren omkom av skadene påført ved ulykken."

Akustisk varsel i førerhuset

Undersøkelsen har vektlagt ryggesituasjonen og kjøretøyets støttesystemer, Tine SAs ulykkesforebyggende arbeid, samt kommunens tilrettelegging for sikker varelevering.

Kjøretøyet var utstyrt med optiske hjelpemidler som kameraer og kameraspeil, likevel oppdaget ikke føreren fotgjengeren som befant seg i faresonen bak lastebilen. SHK mener at et akustisk varsel om at noe er i kjøretøyets faresone ville økt førerens mulighet for å oppdage fotgjengeren. SHK støtter derfor EU-kommisjonens arbeid med typegodkjenningsdirektivet for å innføre et varslingssystem som gir akustisk varsel i førerhuset.

Sjåfør fikk ikke opplæring

Undersøkelsen har ikke funnet at kameraspeilenes funksjonalitet har påvirket hendelsesforløpet. Det vil alltid være blindsoner rundt en lastebil ved rygging, basert på at føreren kontinuerlig må flytte blikk og oppmerksomhet mellom ulike skjermer, vindusflater og speil.

Det er likevel en svakhet at føreren ikke var klar over kameraspeilenes ulike funksjoner, og at føreren ikke hadde fått opplæring i bruken av disse funksjonene ved overtakelse av bilen. Distributøren hadde krav til førstegangsopplæring for nytt kjøretøy, men ingen krav til hvordan opplæringen skulle gjennomføres ved bytte av fører.

Kartlegge og risikovurdere

Levering til barnehagen var ikke ansett som spesielt utfordrende, og var derfor ikke lagt til skolerutene med behov for hjelpemann i bilen. Etter ulykken har Tine SA igangsatt et prosjekt som skal kartlegge og risikovurdere alle leveringsforhold. Ulykken inntraff i en delvis kommunal vei og delvis privat vei eiet av borettslaget. Sideterrenget med vegetasjon, containere og parkerte biler langs den smale veien, kan ha redusert sikten ved ryggingen.

Statens havarikommisjon tilrår at Tine SA utarbeider opplæringsrutiner som sikrer at sjåførene er tilstrekkelig kjent med kjøretøyets funksjoner og sikkerhetsutstyr.

Les hele rapporten her.

Opphav og kilder: Statens havarikommisjon

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.5