23948sdkhjf

PostNord-barometeret: Ønsket om hjemlevering er doblet siden i fjor - men det er ikke miljøvennlig

PostNords ferskete utgave av Netthandelsbarometeret viser at etterspørselen etter hjemlevering har doblet seg det siste året. Nå håper selskapet at flere vil ta i bruk pakkeautomater.

TUNGT HJEM: Kjøring til individuelle adresser for hjemlevering er nemlig også den mest miljøbelastende leveringstjenesten.

I juni 2021 svarte én av fem norske netthandlere at de foretrekker å få varer kjøpt på nett levert hjem. I juni 2022 hadde dette økt til to av fem, viser den ferskeste utgaven av Netthandelsbarometeret til PostNord.

– Under pandemien økte etterspørselen etter hjemlevering, og trenden har fortsatt i perioden fra juni 2021, selv med mindre strenge restriksjoner og mindre frykt for Covid-smitte. Dette skyldes at mange holder på vaner som gjør hverdagen deres enklere, sier netthandelsekspert i PostNord, Victoria Rummelhoff.

Les også: Pandemi-vaner vil fortsette også etter pandemien, melder PostNord

Varehandelsindeksen med oppdaterte tall for juli viser at man fra juli 2019, til juli 2022 nesten har doblet omsetningen på nett. I tillegg forventes det det en svak positiv vekst ut året – noe som betyr at forbrukere vil motta flere pakker enn noen sinne, skriver selskapet i en pressemelding.

Pakkeautomatene må være i nærheten

Samtidig som flere forbrukere ønsker hjemlevering, er det blitt større fokus på miljøeffekten til netthandel. Kjøring til individuelle adresser for hjemlevering er den mest miljøbelastende leveringstjenesten, påpeker PostNord.

– Derfor er det veldig positivt at nordmenn i stor grad er villige til å erstatte eller redusere hjemlevering med leveringer til pakkeautomater. Pakkeautomater kan både gi økt bekvemmelighet, er mer miljøvennlig og har en positiv effekt for transportkostnadene til nettbutikker. En vinn-vinn-situasjon både for næringslivet, forbrukere og samfunnet generelt, sier Rummelhoff.

– Av hensyn til miljøet håper vi flere vil ta i bruk pakkeautomater, sier netthandelsekspert Victoria Rummelhoff. Foto: PostNord

Netthandelsbarometeret viser at 47 prosent av nordmenn er interessert i å erstatte eller redusere hjemlevering med pakkeautomater dersom automaten er innen 300 meter fra hjemmet deres. 17 prosent er villig til å reise opp til en kilometer til pakkeautomaten.

25 prosent reduksjon i CO2-utslipp

Som følge av de omfattende endringene i netthandelen og leveringsbehovene under pandemien, ble forskningsprosjektet «Kontaktfri» startet. PostNord er prosjektleder for prosjektet som får støtte fra Forskningsrådet, og forskningen utføres av Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Et av forskningsmålene er å analysere miljøeffekten av forskjellige leveringstjenester til forbrukere, blant annet leveringer hjem og til pakkeautomater.

– Foreløpige funn viser at pakkeautomater kan redusere CO2-utslippene med 25 prosent sammenlignet med hjemlevering, om pakkeautomaten er i gå-avstand fra hjemmet til forbrukere, eller de henter pakken samtidig som de gjør andre ærend.

Miljøbesparelsene vil øke med vekst i volumene til pakkeautomatene. Derfor er det veldig positivt at forbrukere viser interesse for å endre mot pakkeautomater. Det vil gjøre logistikken bak netthandel mer miljøvennlig, utover innfasingen av elektriske kjøretøy, sier Rummelhoff.

Opphav og kilder: PostNord

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Pon Equipment Norge har fått ny sjef: Ole-Petter Holene (46)
Scania Winter 2023 - tid for omstilling
Veidekke: Bygger enda flere boliger på Lillestrøm
Tyveriraidene: Krise på mandag, fikset på torsdag - kostnad over 300.000 kroner
Volmax og E18 Truckcenter: Tungbilverksted er oppkjøpt
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.141