23948sdkhjf

PostNord-barometeret: Ønsket om hjemlevering er doblet siden i fjor - men det er ikke miljøvennlig

PostNords ferskete utgave av Netthandelsbarometeret viser at etterspørselen etter hjemlevering har doblet seg det siste året. Nå håper selskapet at flere vil ta i bruk pakkeautomater.

TUNGT HJEM: Kjøring til individuelle adresser for hjemlevering er nemlig også den mest miljøbelastende leveringstjenesten.

I juni 2021 svarte én av fem norske netthandlere at de foretrekker å få varer kjøpt på nett levert hjem. I juni 2022 hadde dette økt til to av fem, viser den ferskeste utgaven av Netthandelsbarometeret til PostNord.

– Under pandemien økte etterspørselen etter hjemlevering, og trenden har fortsatt i perioden fra juni 2021, selv med mindre strenge restriksjoner og mindre frykt for Covid-smitte. Dette skyldes at mange holder på vaner som gjør hverdagen deres enklere, sier netthandelsekspert i PostNord, Victoria Rummelhoff.

Les også: Pandemi-vaner vil fortsette også etter pandemien, melder PostNord

Varehandelsindeksen med oppdaterte tall for juli viser at man fra juli 2019, til juli 2022 nesten har doblet omsetningen på nett. I tillegg forventes det det en svak positiv vekst ut året – noe som betyr at forbrukere vil motta flere pakker enn noen sinne, skriver selskapet i en pressemelding.

Pakkeautomatene må være i nærheten

Samtidig som flere forbrukere ønsker hjemlevering, er det blitt større fokus på miljøeffekten til netthandel. Kjøring til individuelle adresser for hjemlevering er den mest miljøbelastende leveringstjenesten, påpeker PostNord.

– Derfor er det veldig positivt at nordmenn i stor grad er villige til å erstatte eller redusere hjemlevering med leveringer til pakkeautomater. Pakkeautomater kan både gi økt bekvemmelighet, er mer miljøvennlig og har en positiv effekt for transportkostnadene til nettbutikker. En vinn-vinn-situasjon både for næringslivet, forbrukere og samfunnet generelt, sier Rummelhoff.

– Av hensyn til miljøet håper vi flere vil ta i bruk pakkeautomater, sier netthandelsekspert Victoria Rummelhoff. Foto: PostNord

Netthandelsbarometeret viser at 47 prosent av nordmenn er interessert i å erstatte eller redusere hjemlevering med pakkeautomater dersom automaten er innen 300 meter fra hjemmet deres. 17 prosent er villig til å reise opp til en kilometer til pakkeautomaten.

25 prosent reduksjon i CO2-utslipp

Som følge av de omfattende endringene i netthandelen og leveringsbehovene under pandemien, ble forskningsprosjektet «Kontaktfri» startet. PostNord er prosjektleder for prosjektet som får støtte fra Forskningsrådet, og forskningen utføres av Transportøkonomisk Institutt (TØI).

Et av forskningsmålene er å analysere miljøeffekten av forskjellige leveringstjenester til forbrukere, blant annet leveringer hjem og til pakkeautomater.

– Foreløpige funn viser at pakkeautomater kan redusere CO2-utslippene med 25 prosent sammenlignet med hjemlevering, om pakkeautomaten er i gå-avstand fra hjemmet til forbrukere, eller de henter pakken samtidig som de gjør andre ærend.

Miljøbesparelsene vil øke med vekst i volumene til pakkeautomatene. Derfor er det veldig positivt at forbrukere viser interesse for å endre mot pakkeautomater. Det vil gjøre logistikken bak netthandel mer miljøvennlig, utover innfasingen av elektriske kjøretøy, sier Rummelhoff.

Opphav og kilder: PostNord

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078