23948sdkhjf

Volvo-rapport: Store transportkjøpere villige til å betale mer for transport på elektriske biler

Transport på vei er det mest prioriterte området for å redusere CO2-utslipp. Volvo og Ipsos har intervjuet 100 store e-handelsselskaper og produsenter i Europa om viljen til å betale for å få det til

TUNGT OG FOSSILFRITT: La oss slå det fast med en gang - Volvo Trucks er selv en av de fremste pådriverne for å få elektriske lastebiler ut på veien. De har derfor også egeninteresse av tempo og fremdrift i utviklingen.

Men det hadde uansett forundret oss mye om ikke Volvo uansett hadde fått akkurat de resutatene som Ipsos har fremskaffet.

De virkelig store bekymringen om CO2-utslipp ligger ikke i dag hos transportører og bilkjøpere - men hos dem som kjøper og bruker transport, og som er ansvarlig for hele bildet rundt produktene som transporteres.

 Fakta om undersøkelsen

  • Den ble foretatt i juni 2022 og besto av intervjuer med 100 fagpersoner på seniornivå, ansvarlig for innkjøp, logistikk, forsyningskjede og/eller bærekraft.
  • Landene som var representert i undersøkelsen var Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Italia, Spania, Nederland, Sverige og Norge.

I en slik situasjon ville det vært temmelig naturstridig om ikke problemstillingen også utløser markant betalingsvilje.

Spørsmålet er selvsagt hvordan hver bileier skal kunne regne slikt inn i sitt eget budsjett? Nei, det er ikke enkelt når alle "små" skal fundere på slikt selv.

Nettopp derfor er Volvos rapport - selv om det for mange slår inn åpne dører - et viktig verktøy for å skape kollektiv forståelse av risikoen ved å anskaffe elektriske lastebiler.

Det er altså markedsundersøkelsesselskapet Ipsos som på vegne av Volvo Trucks har intervjuet 100 store e-handelsskaper og produsenter i åtte land i Europa om deres behov for fossilfri transport i fremtidige anskaffelser.

De fleste av disse selskapene har mål om å redusere sine klimaavtrykk. OG:

  • 78 prosent av de intervjuede sa at de er villige til å betale mer for en transportleverandør med lite eller ingen CO2-utslipp.
  • 85 prosent er forberedt på å bytte transportleverandør hvis de ikke møter kravene de har.

– Den store etterspørselen etter fossilfri lastebiltransport betyr at vi vil se en stor endring i bransjen de kommende årene. Å bytte til elektrisk betyr flere forretningsmuligheter, sier Roger Alm, direktør for Volvo Trucks.

Selv har Volvo Trucks satt seg mål om at på verdensbasis skal i år 2030 minst 50 prosent av alle nye lastebiler de selger være batteri- eller brenselcelleelektriske.

For Europa og Nord-Amerika er målene enda høyere. Ambisjonen i Europa rundt 70 prosent av alle nye lastebiler solgt i 2030.

Opphav: Pressemelding fra Volvo

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lars fra Lillehammer: - Jeg storkoser meg bak rattet i bilen og spakene på krana
E-Trans med fem nye Scania: - Tungt terreng og tung last krever sterke trekkvogner
Jan Ove Halsøy: Bransjens våpendrager
Norsk Vann: Nå er tallet 360 milliarder
Nok en driftskontrakt utlyst, nå i Nordfjord
Kronerulling: Historien om de norske bankbussene
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.11