23948sdkhjf

En nydelig Scania krokbil: Time for time med Per "Turbo" Backe

I serien "MENNESKENE PÅ VEIEN" skal vi nå være med Per "Turbo" Backe fra Trøgstad på en hel arbeidsdag. Han kjører krokbil for NRC Gravco AS.

Per "Turbo" har alltid hatt interesse for kjøretøy, og da muligheten til å kjøre lastebil dukket opp sommeren 2017 slo han til.

Variasjonen er stor og det er det jeg fortrekker og trives veldig godt med.

I dag freser Per "Turbo" rundt i sin nydelige krokbil, en Scania R650 2022-modell med krokpåbygg levert av Nomek. Han har allerede kapret en tredjeplass i krokbilklassen på Skåne Truckshow med denne bilen.

- Det er både skremmende og moro å kjøre en slik bil. Man må jo passe på litt mer og ta mer hensyn til ting, omgivelsene og lignende, men det er moro når folk hilser, gir tommel opp, tar bilder og sånn. Samt at man får mye hyggelige tilbakemeldinger på bilen også, sier Backe.

Han bruker opp til fire timer i uka for å holde bilen i god stand, mer hvis det treffhelg.

- Spør du alle andre vil de si at det er alt for mye, men siden du spør meg kan jeg si for lite, sier Backe.

Han mener krokbil er gøy fordi det er mye fleksibilitet i oppdragene. Alt fra å flytte maskiner eller brakker, kjøre masser, komprimator eller andre ting som kan krokes på.

- Jeg kjører mest i Oslo, så turene mine er ikke så lange. I bilen går tankene mest til å passe på i trafikken og følge med på hva alle andre gjør og skal. For det er det mest utrolige man må ta hensyn til, folk kjører uten hode og vett, sier Backe.

En helt vanlig dag med krokbil

Her skal du få et innblikk i hverdagen til krokbilsjåfør Per "Turbo" Backe. Arbeidsuka går fra mandag til fredag, dagen starter klokken syv om morgenen, og han er ferdig når alle oppdragene er utført. 

- Med vann og avløp som vi driver med i NRC Gravco vet man aldri. Vi møtes på morgenen og planlegger det vi vet er av dagens oppdrag, men ofte endres det fort. Maskinførerne tar kontakt når de behøver transport, enten av maskin, masser eller materialer. Ellers kommer det også opdrag fra kontoret på ulike ting, sier Backe.

Kartet viser noen av de stedene Per "Turbo" Backe var innom denne dagen i september.

 Han synes det er moro med variasjon i oppdragene, men av det han kjører med til daglig er maskinflyttene artigst. Og så kommer det litt godbiter innimellom med andre lass.

Dagen starter med å hente en gravemaskin innerst i Maridalen i Oslo, og været var strålende.

- Jeg parkerer bilen stort sett tom, for jeg vet sjelden hva morgendagen bringer. Så jeg må innom plassen vår på Alnabru i Oslo først for å hente flaket. Denne gravemaskinen var brukt til et prosjekt med nytt vann og avløp, og jeg kjører den selv på og av flaket. Jeg tok maskinførerbevis når jeg begynte å kjøre krokbil, nettopp på grunn av maskinflytt, sier Backe.

Etter at maskinen var lastet og sikret ble den transportert til Alnabru for litt vask, smøring og tanking, og deretter til et nytt prosjekt i Bærum. 

Når maskinen var levert var neste oppdrag å transportere materialer til en dreneringsjobb i Bærum. Isolasjon, rør, fiberduk og litt surring senere så bar det av sted.

- De materialene vi bruke mest av har vi som regel lagret på tomta vår, ellers hentes det hos ulike leverandører. Jeg stabler og sikrer helst selv der jeg kan, er jeg hos leverandører laster jo gjerne de på men jeg sikrer selv. Disse materialene skulle til ett prosjekt på Bogerud i Oslo, sier Backe.

Hovedkontoret til NRC Gravco ligger på Alnabru i Oslo, og Backe mener det er en meget god belligenhet for deres nedslagsfelt og kundeområde.

- Det gir oss kort responstid til oppdragene, uansett om det er planlagte oppdrag eller akutte jobber når det er lekkasjer eller kloakkbrudd. Noe som kan skje døgnet rundt, sier Backe. 

Etter at alt av materiale var på plass på Bogerud, var det tid for å få kjørt bort litt masser.  Dette på videoen over ble lastet opp i kjørt til deponi på Skui for håndtering der. Så var det tid til en kort lunsj.

 

- Etter lunsj var jeg ønsket av gutta på supersugeren vår, ett beist av en bil. Sjåfør og operatør Anders Ingebrigtsen og hjelpemann Wojtek Pietrucha håndterer supersugeren, sier Backe.

De har sugd opp masser bak en barnehage i Ullevål Hageby, og når tanken er full på bilen setter Backe ned en dumperkasse som massene tippes oppi. Hele tanken på supersugeren kan løftes og tippes.

- Disse massene kjøres til mottak på Furuset eller andre godkjente mottak hvis massene er forurenset, sier Backe.

Så var det på med flaket igjen, og gjøre seg klar for en ryddejobb. Backe tro til sammen med grunnarbeideren som var på prosjektet.

- Vi har utført en rørfornying på en skole på Østkanten av Oslo, og de ville veldig gjerne har ryddet skolegården før helgen slik at den var fullt brukbar mandagen etter. Men hvordan få med seg denne sekken? Joda, hekt den på kroken og rygg inntil flaket og sett den ned, sier Backe.

Etter å ha ryddet skolegården fri for smårusk, ha lastet på alle gjerder og gjerdeføtter, var det å stroppe alt fast på flaket.

- Det går fint å surre fast det jeg skal ha på flaket. Jeg har fått en grei rutine på dette med tiden. Det er jo når man frakter noe utenom det vanlige man må tenke litt og være løsningorientert, samtidig som lasten må sikres så den ikke flytter på seg. Nå er det stort sett lette materialer dette her men det må sikres det også, sier Backe. 

Rester av betong, asfalt, jord og lignende leverer han til deponi hos Mr. Pukk. De håndterer det meste av slike masser og materialer. 

På slutten av arbeidsdagen ble det tid til å få ryddet materialer fra ett dreneringsprosjekt. Da ble flaket byttet ut med en kasse.

- Hvis det er nødvendig må jeg innom Alnabru for å bytte ut det jeg skal ha bak på bilen. På denne ryddejobben var det greit med en kasse. Den ble fylt opp med gammel isolasjon og drenspapp som jeg kjørte til gjenvinningsmottaket, sier Backe.

En ganske vanlig dag

I følge Backe var dette en ganske vanlig dag for han med krokbilen. Dagen kan være variert som denne, eller det kan være dager hvor han kun skal kjøre masser til ett prosjekt.

- Variasjonen er stor og det er det jeg fortrekker og trives veldig godt med. Jeg synes også det er greit å kjøre i Oslo. Jeg er jo født og oppvokst her, og har kjørt bil i jobb siden jeg tok lappen. Da begynte jeg med pizzakjøring, så har det blitt budbil og drosjekjøring i mange år. Det gjør at jeg kjenner byen og trafikken ganske godt etter over 20 år i Oslo’s gater, sier Backe.

Man hva med kø og tett trafikk i hovedstaden?

-  Det går greit å beregne tiden, for man vet jo stort sett når og hvor det er køer og eventuelt hvilke veier man skal kjøre. Jeg følger mye med på trafikkmeldinger via Twitter, så jeg velger ofte andre veier om det lønner seg og er mulig. Det hender støtt det blir noen turer via smågater og boligveier for å unngå kø når det har skjedd noe i trafikken, sier Backe.

Etter at arbeidsdagen er ferdig parkeren han bilen på jobben. Sommerstid vaskes den når den er møkkete eller veldig støvete, om vinteren prøver han å få spylt av det verste hver dag om det går. Så blir det stort sett en god vask før helgen.

NRC Gravco AS

Gravco AS ble etablert i 1977, som en ren entreprenør/gravevirksomhet, men allerede i 1990 kom den første spylebilen inn. I 2009 kjøpte Gravco tankbilfirmaet As Septiktank Co. Bedriften jobber med spesialfelt innen vann og avløpsarbeider, som høytrykksspyling, rørinspeksjon, tømming av tanker og kummer, og graving for utbedring av vann- og avløpsledninger.

I november 2017 ble Gravco AS kjøpt opp av NRC Group ASA, og bedriften ble en del av et større konsern. Fra 2018 ble firmanavnet endret til NRC Gravco AS.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11