23948sdkhjf

Clark lanserer oppgradert palletruck

Clark samler variantene av sin palletruck med fellbar ståplattform under modellbenevnelsen PPXS20. De har servostyring som standard og har ifølge produsenten forbedret ergonomi og større brukervennlighet.

To år etter at Truck Tek AS i Brønnøysund overtok agenturet på Clark konsentrerer selskapet seg fortsatt om å tilby merket i Nord- og Midt-Norge, men har fortsatt et mål om å bli landsdekkende gjennom samarbeidspartnere.

Med ståplattform og en kjørehastighet opp til 12 km/t er den oppgraderte palletrucken PPXS20 designet for bruk på middels og lange transportavstander. Ifølge produsenten gjør tilbakerullingsbeskyttelsen dem også godt egnet til å brukes i stigninger og på ramper. PPXS20 har en chassisbredde på 730 mm, løftekapasitet på 2.000 kilo og er utstyrt med en drivmotor på 2,5 kW. Som standard tilbys de med et 24 volts bly-/syrebatteri fra 225 til 375 Ah, men kan også leveres med et Li-Ionbatteri på 205 Ah.

Flere sikkerhetsfunksjoner

I omtalen av nye PPXS20 fremhever Clark den avfjærede ståplattformens lave plassering som gjør det enkelt å gå av og på. Likeledes at sidebeskyttelser er standard og at styrehendelen med alle sine kontroller og funksjoner for løft, senking og kjøring kan betjenes med enten venstre eller høyre hånd. Palletrucken er utstyrt med automatisk hastighetsreduksjon i svinger og bremser også automatisk når ledehendelen slippes. Når truckfører går av ståplattformen går trucken over i standby-modus.

I likhet med ståplattformen kan også sidebeskytterne foldes opp og ved gående betjening reduseres den maksimale kjørehastigheten automatisk. Servostyringen og de kompakte målene gjør den da godt egent til bruk på trange områder.

PPXS20 tilbys både med bly-/syre- og Li-Ionbatteri. Foto: Clark

Søker etter samarbeidspartnere

Det var i april 2020 det ble kjent at Truck Tek AS i Brønnøysund var blitt Clarks nye representant i Norge. Selskapet er en betydelig leverandør av hydrauliske løfteinnretninger og har mange kunder langs kysten av Nord- og Midt-Norge ned til Ålesund. En betydelig del av virksomheten er å gjennomføre sakkyndig kontroll, inkludert trucker.

Daglig leder Thaya Arumairasa (bildet) forteller til tungt.no/logistikk at trucksalget deres tar seg langsomt opp. Han nevner ikke volum, men viser til flere leveranser innenfor fiskerinæringen hvor også enkelte av kundene har valgt å erstatte motvektstrucker med stablere. Selskapets lange erfaring med produkter som opererer i korrosive miljøer gjør at de selv har modifisert nye trucker til å kunne operere under slike forhold, men Arumairasa opplyser at de nå er i dialog med Clark om at dette arbeidet heretter skal bli gjort på fabrikken.

Selv om Truck Tek så langt har konsentrert seg om å tilby Clark-trucker i områdene der selskapet har sine egne kunder har selskapet fortsatt et langsiktig mål om å tilby merket over hele landet. Det skal i første omgang skje gjennom samarbeidspartnere som Truck Tek nå søker etter. Han legger imidlertid ikke skjul på at kranvirksomheten fortsatt vil være viktigst for selskapet som i fjor omsatte for 54 millioner kroner og hadde et driftsresultat på 6 millioner.

Kilde: Clark, Truck Tek, Logistikk & Ledelse

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lia Hytte og Bygdeservice AS: - Det er dette som er anleggstraktor, mener Stig Løkken
11 måneder traktor-race i 2022: John Deere hårfint foran Valtra!
Utnyttelsesgrad 200 prosent! Havarikommisjonen er på sporet av Tretten bru
Stjålet: To fullastede Kingsrød-traller med last til millioner
Tessta G-Trench AS: Når arbeidet er som å legge fiber i smør
Oppdatert med novembertall: Lastebiler over 16 tonn - "alternative" drivstoff
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.078