23948sdkhjf

Kjørt: Renault Kangoo E-Tech Electric

Renault Kangoo E-Tech Electric: Den lille nye Renaulten er endelig på plass med batteri istedet for dieseltank, med et par "riper i lakken" synes vi:

Da vi kjørte nye Renault Kangoo med dieselmotor i vinter ble vi positivt overrasket, også av Open-Sesame-løsningen. 

Nå har vi kjørt den elektriske som heter Renault Kangoo E-Tech Electric og vi oppsummerer den som god å kjøre, fin å se på og svært praktiske løsninger, men med en litt stiv prislapp, støy fra varerommet og litt dvaske kjøreegenskaper.

Open-Sesame

Dette er foreløpig den eneste som tilbyr løsningen Open Sesame som tilvalg for hverken Mercedes-Benz Citan eller Nissan Townstar får bruke dette patentet, foreløpig. Vi synes den er smågenial om du trenger det. Når setet og vareveggen er brettet ned og til siden har du 145 cm bredde på sideåpningen, det er svært praktisk i seg selv, i tillegg er poenget selvsagt å kunne laste inn lengre objekter i varerommet på opp til tre meter i lengde.


Kangoo Electric er eneste el-varebil med denne løsningen. Open Sesame-løsningen gir innlastingsbredde på 1,45 meter er jo rett og slett enormt i denne bilklassen. Foto: Fredrik Saugstad

Varerommet måler 3,3 kubikkmeter vanligvis, noe som øker til 3,9 kubikkmeter når du bretter ned passasjersetet og flytter vareveggen.

Fint design

Vi liker utseendet svært godt, også innvendig er det trivelig til å være en liten kassebil med godt førersete, mulltifunksjonsratt som kan stilles i begge retninger. I tillegg er det bra med obbevaringsrom.


På veien føles Kangoo kvikk og fin. Foto: Annelise Andreassen

Gjør ryggekameraet til skamme

Det elektroniske sladrespeilet overrasker også med HD-kvalitet, men kanskje aller mest imponerende er at vi ikke klarte å få det klinete, vått eller dekket til av frost en eneste gang selv om bilen stod utendørs i kulde og regnvær og veiene var klinete. 


Varerommet vokser fra 3,3 til 3,9 kubikkmeter med Open Sesame-løsningen. Du kan også laste inn objekter på 3 meter i lengde. Foto: Fredrik Saugstad

Assistfunksjoner som automatisk nødbrems, autonom kjøring nivå 2, sidevind-assist og lane-assist, blant annet, er på plass.


Rekkevidden er oppgitt til over 28 mil, men med forbruk på alt fra 1,5 til 2,0 kWt på mila vil dette varerie mye. Foto: Fredrik Saugstad

Dette fant vi å hakke på:

Det negative er, ikke overraskende, støynivået i kupeen. Med netting i vareveggen blir det mye romlestøy fra varerommet og du hører dekkstøy klart mer enn det som er vanlig i en varebil. Vi tror også at dette blir mer tydelig i den elektriske versjonen, siden drivverket er helt stillegående her.

På grunn av Open-Sesame-løsningen har pasasjersetet ingen innstilingsmuligheter eller varme.

8-tommers skjermen er litt ufølsom, man må trykke hardt og ofte flere ganger for å komme noen vei, men den har jo alt man trenger, navi og apple-car-play med USB-inntak. 

Understellet er relativt ok, men med vinterdekk ble den litt for myk og uprresis synes vi.

A-stolpen stjeler mye av sikten når du skal manøvrere i kryss for eksempel.

Litt for dyr - særlig i forhold til diesel

En fraprisen på 355.000 kroner er ikke så ille, men med riktig utstyr som denne har, kommer den på 399.900 kroner, noe som er litt vel heftig. Særlig med tanke på at PSA-konkurrentene (Peugeot Partner, Opel Combo, Toyota Proace City og Citroen Berlingo) koster fra ca. 340.000 . Kanskje enda verre for el-varebil-argumentet er at dieselversjonen av Kangoo koster fra ca. 275.000 kroner og ca. 308.000 for diesel med automat, høyeste utstyrsnivå og Open-Sesame-løsningen. 


Vi oppsummerer nye elektriske Kangoo som god å kjøre, fin å se på og svært praktiske løsninger, men med en litt stiv prislapp, støy fra varerommet og litt dvaske kjøreegenskaper. Foto: Fredrik Saugstad

Rekkevidde

Med 40 kWt batteri og et forbruk som varierte fra 1,5 på mila på landevei og opp til 2,0 Kwt på mila på motorvei i mild høsttemperatur, vil den lovede rekkevidde på 28 mil være vanskelig å nå i mange tilfeller. Hurtigladekapasitet skal være på 80 kWt, men vi slet med å se tall på mer enn 50 kW. Også må du huske på at Renault Kangoo (som på Zoe) at den krever 400 volts nett eller TN-nett, så om du skal lade hjemme kan det bli et problem, selv om de fleste bedrifter nok har ting på stell her.

Renault Kangoo E-Tech Electric:
(L1 Advance Open Sesame)
Pris denne: 399.900 kr
Pris fra: 354.900 (eks.mva,frakt og lev)
Enovas varebilstøtte: 17738 kr
Batterikapasitet: 44 kWt
Rekkevidde oppgitt: 28,5 mil WLTP blandet
Lader: ACC 22 kW / DC 80 kW
Regenerering: 3 nivåer
Motoreffekt: 120 hk
Dreiemoment: 245 Nm
Topphastighet: 135 km/t
0-100 km/t: 12 sek
Nyttelast: 510 kg (inkl passasjer)
Hengervekt: 1,5 tonn

Utstyr på denne (tilvalg):
Polypropylen kledning og tregulv: 7900 (eks mva)
Parkeringspakke, ryggekamera m parkeringssensotrer foran, bak, sidene og digitalt sladrespeil: 8900
Blindsonevarsling i sidespeil og vibrasjon i ratt: 3900
Easy Link 8-tommers skjerm m navi, smartphone speiling og Dab+: 3900
Ladeplate: 900
Ekstra lastekroker i varerom: 900
Dørhåndtak i bilens farge: 900
Handsfree nøkkelkort: 900

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lia Hytte og Bygdeservice AS: - Det er dette som er anleggstraktor, mener Stig Løkken
11 måneder traktor-race i 2022: John Deere hårfint foran Valtra!
Utnyttelsesgrad 200 prosent! Havarikommisjonen er på sporet av Tretten bru
Stjålet: To fullastede Kingsrød-traller med last til millioner
Tessta G-Trench AS: Når arbeidet er som å legge fiber i smør
Oppdatert med novembertall: Lastebiler over 16 tonn - "alternative" drivstoff
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.109