23948sdkhjf

ID. Buzz Cargo: Den er nesten perfekt

Etter noen dager med en av de aller første ID Buzz Cargo i Norge er vi Buzz-fans.

Uansett om du sammenligner varebiler på diesel, bensin, ombygde SUV-er, digre pickuper fra USA eller el-varebiler. Dette er en av de beste bilene vi har kjørt på grønne skilter:

Ok, så kanskje den er slått av Ford F-150 Lightning, men inntrykket er at som elektrisk varebil du kan bestille i Norge nå, er den flere hestehoder foran konkurrentene.

Bra rekkevidde

Rekkevidden på over 40 mil er bare ett argument, i tillegg kan den lynlades med opptil 170 kilowatt noe som betyr at du klarer å lade batteriet fra 5 til 80 prosent på en halvtime. Dette rakk vi ikke å få testet i denne omgang, men på papiret er den en av de beste også her.

Vi leste av et forbruk fra 1,98 til 2,35 KWt per mil. På ren langkjøring lå det på 2,14 i en temperatur på mellom 4 plussgrader og 1 minusgrad. Det stemmer bra med det oppgitte forbruket som er på 2,06 kWt per mil. Du klarer nok ikke 42 mil med det forbruket, men likevel klasseledende. Gjtettometeret stod på 36 og 37 mils rekkevidde når vi hadde fulladet den ute i surt høstvær.

Veldig fin å kjøre

Hvordan den er å kjøre er det som gjør den til en soleklar vinner synes vi. Dette er nok den mest komfortable varebilen vi har kjørt med tanke på støynivå og understell. Den tar ujevnheter, vaskebrett og dårlig vei rett og slett veldig bra. Dessuten er den en fryd å kjøre aktivt på landeveien til å være en kassebil. Svingradiusen imponerer også, og gjør Buzz Cargo til den mest smidige varebilen vi har kjørt.

God oversikt

Sittestillingen er også veldig fin og gir bra oversikt. Vi var spente på sikten med det voldsomt fremskutte frontpartiet (du sitter laaangt bak vinduet), men dette fungerer overraskende godt og vi følte ingen problemer med dødvinkelen på grunn av A-stolpen og det ekstra sidevinduet.

Folk glaner

De første kundene får sine Buzzer i uke 46, som er den offisielle lanseringsuka i Norge. Noe som også forklarer hvorfor folk pekte og snudde seg etter bilen da vi kjørte. Det finnes bare 25 stk testbiler og pressebiler som er ute og ruller på veien nå.

Godt priset

Fra-prisen er ikke avskrekkende på 452.700, men i kjent tysk stil blir det et heftig prispåslag etter man har valgt «riktig» utstyr. Den vi har kjørt har en prislapp på litt over 580.000 kroner. Og Enova-støtten kommer deg ikke til redning her med symbolske 2039 kroner. Her er det ekstrautstyr som fete 20-tommers hjul til over 30.000 kroner, to-farget lakk til nesten 28.000 kroner og en lyspakke til nesten 16.000 kroner som drar mest opp. Men vi innrømmer at vi liker alt sammen.

Og hva skal vi sammenligne med? En Peugeot e-Expert (507.000 og 552.000), Mercedes-Benz e-Vito Tourer Long Range (668.648 kroner) eller Maxus e-Deliver3 (340.000- 413.000). Men ingen av disse kan matche komfort, kjøreopplevelse eller rekkevidde (eVito Long Range kommer nærmest). Konklusjon: Den er godt priset tross alt. Diesel-alternativet hos Volkswagen-forhandleren for 580.000 kr inkl mva. er en Transporter med DSG-automat og 150 dieselhester i lang utgave, da selvsagt med voldsomt mye bedre rekkevidde.

Godt utstyrt

Lysene IQ Light som er av typen LED Matrix imponerte, selv om de er en av de dyrere punktete på lista over ekstrautstyr. Du får også fem USB-C-porter, noe som bør holde for lading, men her er det selvsagt et problem. Det er langt i fra alle som har mobiler og enheter som bruker USB-C, da må du kjøpe en overgang. 10-tommers skjerm med navi og trådløs AppleCarplay er standard.

Headup-display hadde ikke denne, men blir tilgjengelig lenger frem i tid. Vi spurte også importøren om den ikke kommer med rattvarme, noe vi savnet på en ellers så godt utstyrt bil. Joda, det er standard det også, men det kom ikke med på introbilene.

Firehjulstrekk kommer

Siden denne er basert på ID-familien og da særlig ID4, er det naturlig å spørre om når den kommer med 4Motion som på ID4 GTX. Svaret fra importøren er at det kommer senere, men at de ikke har tidspunkt enda. Dette er det nok mange som venter på og da blir den eneste el-varebil med drift på alle fire. Vi opplevde dessuten at vi ikke kom over en bratt kneik ut fra en gårdsplass som har grus, da ble det ene bakhjulet stående å spinne, mens det andre stod stille.

1000 kilo hengervekt

Selve varebilegenskapene er helt ok til å være batterielektrisk, selv om man alltids kunne ønske høyere nyttelast enn 600 kilo og hengervekt på 1000 kilo. Selve varerommet har skikkelig kledning med 10 surrekroker, fine LED-lys i taket og i bakluka slik at du får lys når du står under. Den har selvsagt strømuttak i varerommet og sidedørene er enkle å håndtere i tillegg til at bakluka er elektrisk på denne. Man har klart å lage en liten luke eller åpning i vareveggen for å kunne legge inn lange objekter, men det er nok litt i det minste laget.

To eller treseter

Det er mulig å bestille Buzz Cargo med to skikkelige seter foran i stedet for den primitive benken som stod i denne bilen. Da får du også en konsoll med koppholder imellom, det ville utvilsomt jeg gjort, men norske kunder er veldig glad i treseterne sine. På førersetet er det også mulig å bestille armlener, noe som manglet her.

Pluss:
Mest komfortable varebil vi har kjørt og beste el-varebilen med god marging med tanke på rekkevidde, komfort, design, lading, kjøreegenskaper og utstyr.
Svært godt understell med god komfort på dårlig vei, selv med 20-tommers felger

Minus:
Langt frem for å rengjøre frontvindu innvendig
Litt dyr med det «riktige utstyret»
Bare to koppholdere som er for små
"Bare" bakhjulstrekk
Bare 2-paller og 2,2 meters lastelengde

ID Buzz Cargo

Motoreffekt: 204 hk
Dreiemoment: 310 Nm
Batterikapasitet: 77 KWh (netto)
Rekkevidde: 42,3, mil (oppgitt)
Forbruk: 2,06 kWt/mil
Ladekapasitet: 170 kW maks
Toppfart: 145 km/t (begrenset)
Varerom: Litt under 4 m3/2 paller
Nyttelast: 630 kg maks
Lengde: 471 cm
Bredde: 198,5 cm
Høyde: 193,8 cm
Totalvekt: 3000 kg
Tilhengervekt: 1000 kg
Pris fra: 452.700 kr inkl. frakt Oslo
Pris denne: 580.050 kr inkl. frakt Oslo

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
E6 Roterud – Storhove: Nye Veier, Lillehammer og Gjøvik er blitt enige
Ny tjeneste fra SVV: Reality-bilder fra norske døgnhvileplasser
TM for 20 år siden: Hvor ble snutebilene av?
DB Schenker etablerer nordisk fraktknutepunkt på OSL
Øveraasen med flere vinternyheter
Nestenulykker hver dag på rv. 3: Få bryr seg om nedsatt hastighet
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.11