23948sdkhjf

Null stålkontroll: Elendig lastsikring av lass på lass i det siste

Akkurat dette lasset med 20 tonn stålbjelker ble kontrollert av Statens vegvesen i går på Krossmoen stasjon. Men dette er bare ett av en rekke tilfeller med null stålkontroll siste uker - se også bildekarusell.

TUNG LASTSIKRING: Kontrollørene på Krossmoen så fort at stålbjelkelasset manglet tilstrekkelig sikring. Lasten måtte til og med over på et mer egnet kjøretøy før videre kjøring ble tillatt.

"Lastsikringen skal hindre at godset kan virke forstyrrende på sikker kjøring, falle av kjøretøyet eller slepe på vegen...". Det sier forskriften om bruk av kjøretøy.

- Sikringsproblemet her var ikke sideveis, men fremover. Det vi reagerer på her er at kjettingene som er brukt til sikring ikke har kontakt med mange av stålbjelkene. Noen av bjelkene var helt løse, sier kontrollør i Statens vegvesen Kenneth Holm.

Midt på henger, tre meter fra frontvegg

På grunn av lastens vekt var stålbjelkene plassert midt på hengeren, og dermed ble avstanden rundt tre meter fra frontveggen på hengeren.

- Skal man kunne kalle lasten for stemplet, det vil si å bruke frontveggen som lastsikring, så skal avstand mellom last og frontvegg ikke være mer enn 15 centimeter. Løsningen her ble at det kom et nytt kjøretøy som fraktet stålbjelkene i en stålcontainer, sier Holm.

Kappet ned frontveggen

Dette er ikke den første ståltransporten som har dukket opp i kontrollrapportene i det siste.

For to uker siden ble et polsk vogntog stoppet i kontroll på Svinesund, lastet med stålkonstruksjoner som var dårlig sikret. Her var til og med frontveggen på hengeren kappet ned (bildet til høyre), og det resulterte i at frontveggen ikke lenger egnet seg som lastsikring. Dette tilfellet endte i bruksforbund.

De fleste er gode nok

Lastsikringsekspert på tungt.no, Harald Klemmetsen, har tidligere forklart at lastsikring kan være krevende.

- Man må ha grunnleggende forståelse for friksjon, kinetisk energi (bevegelsesenergi), riktig bruk av sikringsutstyr og valg av korrekt utstyr. De fleste er gode nok på det de gjør til daglig, men mange kommer til kort når de blir utfordret til å frakte ting de vanligvis ikke kommer bort i, sier Klemmetsen.

Han sier at det ikke er så mye tolking av regler i dette faget, fordi reglene er klare.

- Last skal ikke flytte seg eller falle av under kjøring. Dette er ren fysikk og ikke valgbart, understreker Klemmetsen.

Feil metode og for lite materiell

Denne lasten fra tidligere i år var stålkonstruksjoner på 20 tonn, og kontrollrapporten fra Statens vegvesen sier at kun seks tonn av lasten var sikret. Foto: Statens vegvesen

- Ved friksjon på 0,30 mellom stål og tre og ved bruk av 8 mm kjetting med forspenning på ca. 2.000 kilo og LC på 4.000 kilo ville denne lasten trenge 11 surringer og ikke 3 som på bildet. Lasten er ikke stengt forover. Ved bruk av to kjettinger i kryss over og foran lasten som grime ville det vært innenfor kravet med sikring fremover, sier Klemmetsen.

Kilde: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Lia Hytte og Bygdeservice AS: - Det er dette som er anleggstraktor, mener Stig Løkken
11 måneder traktor-race i 2022: John Deere hårfint foran Valtra!
Utnyttelsesgrad 200 prosent! Havarikommisjonen er på sporet av Tretten bru
Stjålet: To fullastede Kingsrød-traller med last til millioner
Tessta G-Trench AS: Når arbeidet er som å legge fiber i smør
Oppdatert med novembertall: Lastebiler over 16 tonn - "alternative" drivstoff
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.094