23948sdkhjf

Ny fireakslet Scania til Dag Malmquist Transport: - Det måtte bli en 770 til denne jobben

TUNG NYBIL: Scania 650 eller 770? Etter litt diskusjon falt valget på en 770.

Dette er en fantastisk kjøremaskin. Med lass på 60 tonn på de indre veiene på Sørlandet fungerer bilen veldig bra.

Du kan lese mer om Olaisen og hans tidligere bil (Volvo FH16 750). Bremseproblematikken, som tungt.no har skrevet om i det siste, var like aktuell da. Les: Godkjent på bremserullene, underkjent på vei.

- Jeg synes egentlig 770 er litt stort, og hadde opprinnelig tenkt en 650. Men bilen er bygget for 60 tonn, og den skal kjøre med kalk i tungt kupert terreng i Agder og Rogaland. Dermed ble det 770, sier Harry Nilsen, daglig leder i Sørum Transport.

Hans bedrift Sørum Transport kjøpte tidligere i år transportbedriften til Dag Malmquist. Denne nybilen er kjøpt av Larvik-bedriften Dag Malmquist Transport og profilert med Sørum Transport. Sjåføren på bilen, John Kristian Olaisen, er ansatt i Dag Malmquist Transport AS.

Harry Nilsen forklarer at Sørum har samarbeidet med Dag Malmquist Transport i mange år, og at nå ønsket daglig leder Dag Malmquist å trappe ned til kun å være sjåfør.

- Da var det naturlig for oss å overta eierskapet av bedriften, sier Harry Nilsen.

Strøken 770 til krevende oppdrag

Den nye bilen, Scania 770S B8X4*4NB, er et tilskudd til bilparken hos Dag Malmquist. Den er utstyr med bulkpåbygg på bil og henger fra O.ME.P.S. i Italia, og skal gå i Agder og Rogaland. Først og fremst skal den brukes til utkjøring av kalk til kalkanlegg ved vassdrag og innsjøer. I tillegg skal den kjøre sement.

Sjåfør Olaisen har brukt bilen i drøye tre uker nå, og er så langt meget fornøyd. Han hentet selv settet da det var klart på fabrikken helt sør i Italia.

- Den nye bilen er stødig, god å kjøre, lun og fin. Den er bygget til formålet for å gjøre jobben enklest mulig, sier Olaisen. Han har kjørt bulk med kalk i drøye 20 år, og vet veldig godt hva han snakker om.

- Jeg har ikke kjørt bilen på vinterføre ennå, så det blir spennende. Det er en fireaksla bil med drift på to akslinger. Den bakerste akselen kan løftes, og jeg kan avlaste trykket mellom drivakslene slik jeg vil. Spesielt når jeg kjører tom kan det være en fordel å ta av trykk på den bakerste drivakselen. I tillegg har bilen sandstrøere som er gull verdt, sier Olaisen.

Etter mange år i en Volvo FH16 750 6x2 2012-modell, så er overgangen stor til den nye Scania 770S. En av de største forskjellene er at den nye bilen bruker mindre diesel på å dra 60 tonn, enn den gamle som dro 50 tonn. Denne nye bilen går på rundt fem liter med 60 tonn.

Svingradiusen er veldig bra

På trange veier i skog og daler er det viktig å ha en bil som sporer godt, og det gjør denne.

- Når settet er uttrekt er det på 22 meter, og jeg kan trekke det inn til 19,5 meter så den blir lovlig på veier der maks lengde er 19,5 meter. Svingradiusen er veldig bra, og det er danskerumpe på bilen slik at løpeakselen er styrbar og løftbar. Det skal også sies at på disse oppdragene jeg kjører så er halve jobben er å være kjent på veien, sier Olaisen.

Og det er krevende veier han kjører på, spesielt på vinteren. Kjetting er mange steder obligatorisk.

- På skogsbilveien der tømmerbilene kjører lass ut, der skal kalken transporteres inn. Og det kan i tillegg være hardt fysisk arbeid når det med snø opp til lårene skal dras slanger, sier Olaisen.

Kalking av vassdrag og innsjøer

Kalkkjøringen som Olaisen utfører går ut på å hente kalk hos Franzefoss i Eydehavn, og kjøre til kalksiloer i hele Agder og Rogaland. På sommeren kjøres det også mye til båter eller helikopter som driver med kalking. Det er 40-50 kalksiloer som skal fylles opp. Noen får to lass i året, mens andre får opp til 4.000 tonn med kalk i året.

Ved vassdragene på Sørlandet står det siloer som fylles med kalk. Disse siloene doserer kalk ut i elvene slik at pH-verdien blir riktig. Etter systematisk kalking i mange år har fiskebestanden tatt seg betraktelig opp i disse elvene.

Olaisen har en app på telefonen hvor han ser hvilke siloer han må fylle på. Da kan han også legge opp kjøringen etter hvordan vær og føre er. Våren, når snøen tiner på dagen og fryser om natten, er den mest utfordrende perioden å ta seg frem på skogsbilveiene.

Har med sag i bilen

I løpet av 20 år med kalkkjøring på kuperte og trange skogsbilveier har ikke Olaisen vært av veien en eneste gang. Og med en helt ny bil er han naturligvis litt ekstra aktsom.

- Jeg passer naturligvis godt på nå siden bilen er helt ny, men samtidig må vi huske på at det er et arbeidsredskap som skal brukes. Bilen blir veldig møkkete så fort jeg kjører av hovedveiene, så det blir en del vasking, sier Olaisen.

Han vet at han fort kan møte et tre som har falt over veien, eller grener og kvister som vil ripe opp bilen.

- Jeg har med sag i bilen, og jeg har tett kontakt med oppsynsmann på de ulike stedene. Jeg har kjørt kalk i mange år nå, og er ganske godt kjent med stedene jeg skal kjøre.

Mange steder hvor Olaisen kjører kan han ikke ta med seg hengeren.

- Da setter vi fra oss hengeren, kjører inn og blåser av bilen, kjører ut og blåser kalk fra henger til bil, og kjører inn igjen. Det er flere kalksiloer som står på steder hvor det spesielt på vinteren er vanskelig å komme til, og helt umulig å dra med seg henger, sier Olaisen.

Kilde: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
E6 Roterud – Storhove: Nye Veier, Lillehammer og Gjøvik er blitt enige
Ny tjeneste fra SVV: Reality-bilder fra norske døgnhvileplasser
TM for 20 år siden: Hvor ble snutebilene av?
DB Schenker etablerer nordisk fraktknutepunkt på OSL
Øveraasen med flere vinternyheter
Nestenulykker hver dag på rv. 3: Få bryr seg om nedsatt hastighet
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.087