23948sdkhjf

Posten prøver ut roboter på Aker Brygge

Posten er i full gang med å teste hvordan roboter kan bidra i fremtidens logistikk – midt i et av landets mest travle områder.

Tre ganger om dagen henter to autonome roboter bestillingsvarer hos to restauranter på Aker Brygge. Derfra blir varene fraktet til Postens distribusjonsenhet på Filipstad før de blir sendt videre ut til kundene med bud.

– Vi er i gang med et prøveprosjekt der to selvkjørende roboter ruller rundt på Aker Brygge og henter varer fra restauranter som kunder har bestilt gjennom den digitale markedsplassen Amoi, forteller Kenneth Tjønndal Pettersen, pressesjef i Posten Norge AS. Han legger til at de sammen med sine samarbeidspartnere ønsker å se og lære om mulige fremtidige bruksområder for denne typen selvkjørende teknologi som både kan bidra til enklere logistikk og mindre støy i bybildet.

Kan bli en av Postens fremtidige transportløsninger

Robotene vil gjennom fire uker i november og desember være en synlig del av området. Tre ganger om dagen hentes bestillingsvarer hos to restauranter på Aker Brygge. Derfra blir varene fraktet til Postens distribusjonsenhet på Filipstad før de blir sendt videre ut til kundene med bud.

– Selvkjørende fortausroboter er tidligere blitt testet ut av andre selskaper med levering direkte til kunden. I vårt prosjekt ønsker vi å se hvordan robotene kan bli en del av Postens fremtidige transportløsninger. Det vil derfor være våre eksisterende bud som leverer varene til mottageren – mens roboten tar seg av deler av transporten underveis. Dette samspillet mellom mennesker og roboter byr på mange nye muligheter, sier Sven Richard Tønnessen i Postens avdeling for fremtidsteknologi, som står bak prosjektet.

Det danske selskapet Holo bistår som rådgivere under prosjektet.

Sven Richard Tønnesen i Posten og Jimmy Rhodin i Amoi. Foto: Posten

Nyttelast på 80 kilo

De selvkjørende robotene leveres av det indisk-amerikanske selskapet Ottonomy og har en lastekapasitet på 80 kilo. Egenvekten er 100 kilo og farten under transporten på Aker Brygge er begrenset til 6 km/t.

Kenneth Tjønndal Pettersen forteller at disse varene normalt blir plukket opp av Postens bud, men logistikken med budbiler på Aker Brygge er krevende både med tanke på parkering og ikke minst tid.

– Derfor ønsket vi å gjennomføre prosjektet vårt i et miljø der svært mange ferdes til vanlig for å se hvordan robotene håndterer hindringer som plutselig kan oppstå i et levende bybilde, sier han.

Kilde: Posten

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Ny tjeneste fra SVV: Reality-bilder fra norske døgnhvileplasser
TM for 20 år siden: Hvor ble snutebilene av?
DB Schenker etablerer nordisk fraktknutepunkt på OSL
Øveraasen med flere vinternyheter
Nestenulykker hver dag på rv. 3: Få bryr seg om nedsatt hastighet
Statens vegvesen: Avlyser konkurranse på E39 Glaskartunnelen
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.094