23948sdkhjf

Tandberg selger bil og henger: - Det er vemodig, men trekkere er mer riktig for oss nå

TUNGT SALG: Terje Tandberg Transport på Geithus i Modum har lagt ut en MAN TGX 26.580 skapbil med henger til salgs. Tungt.no ble nysgjerrige og spurte hvorfor.

- Grunnen til at vi selger er fordi bil og henger står parkert, og vi har behov for trekkvogn. Så dette er for å snu på ting, svarer daglig leder Audun Tandberg.

Feirer 50 år med MAN ved å kjøpe ny MAN

I 2014 kunne firmaet Terje Tandberg Transport AS feire 50 års jubileum med MAN lastebiler.

Bil og henger lå en stund på auksjonssiden diger.no, til 1,5 millioner kroner. Tandberg har benyttet denne tjenesten i to-tre år.

- Jeg har ikke tidligere forsøkt en så ny bil på diger.no. Men jeg har solgt eldre biler gjennom den tjenesten. De er dyktigere enn oss på å annonsere i utlandet, og siden det er en auksjon så kan vi få presset prisene litt opp, sier Tandberg.

Han forteller at diger.no tar bilder og filmer bilen som skal selges, de gjennomfører og tar ansvaret for salget, og Tandberg risikerer ikke å få noe krav i ettertid fra ny bileier.

- De ordner også med annonser på Finn.no, Mascus.no og andre steder. Denne tjenesten koster litt, men det er enkelt for oss, sier Tandberg.
(Mascus.no er en tjeneste Tungts moderforlag Nordiske Fagmedier AS driver på lisens i Norge. Red.anm.)

Han kunne ha solgt bilene selv, men det betyr også at han må lage avtaler, han må kommunisere med eventuelle utenlandske kjøpere og han må håndtere klager som kommer inn etter salget. - Det tar for mye tid, sier Tanberg.

Mer fleksibel med trekkvogn

- Nå er prisene i bruktmarkedet veldig bra siden det er mange som trenger bil. Jeg tenkte derfor at jeg skulle forsøke å selge den, fremfor å ha den som innbytte ved kjøp av ny bil. Jeg må ikke selge den nå, men det er verdt et forsøk, sier Tandberg.

Bilen er en 2017-modell og har gått drøye 360.000. Bil og henger er EXIII-godkjent, som vil si at det er godkjent for transport av farlig gods som eksplosiver, ammunisjon og fyrverkeri. Tandberg forteller at skapene har litt tykkere vegger, og at man kan stå med skjærebrenner i over 15 minutter uten at det tar fyr. 

- Tidligere har vi kjørt eksplosiver med denne bilen, og da har vi hatt tennere på hengeren og eksplosiver på bilen. Vi har transportert mye dynamitt med den for ulike leverandører. Nå har det blitt mindre av den type transport, og derfor står bilen mye rolig nå. Bil og henger er også en dyrere løsning, og det er litt dyrere å drifte, sier Tandberg.

De har bestilt fire nye MAN 640 trekkere, og planen er å kjøre for fullt med alle bilene hele tiden. 

- Med en trekkvogn blir man mer fleksibel, og vi kan trekke traller for hvem som helst. De er jo også rimligere i drift og rimligere å kjøpe, sier Tandberg.

Tøffe tider

Terje Tandberg AS har økt omsetningen i år, men prisøkningen har tæret på likviditeten.

- Det har vært ganske tøft. Vi vokste akkurat i det dieselprisene gikk opp, og det merket vi godt. I januar i år hadde vi totalt 300.000 kroner i dieselutgifter, og i mai bikket vi 1,2 millioner kroner. Det er ikke lett å sitte å forskuddtere dette, da vi aldri helt vet hva som kommer til å skje frem i tid. Bilprisene har også blitt helt hinsides all fornuft. Vi kjøpte en kranbil for et år siden, og skal vi ha tilsvarende i dag så er den 800.000 kroner dyrere, sier Tandberg.

På de nye bilene som kommer har han valgt å ha full serviceavtale, mye på grunn av at deleprisene nå har steget så mye. 

- Vi har noen biler som er litt eldre, og kostnaden for å holde disse i stand er ganske høye. Jeg ser at et eksosrør som tidligere kostet rundt 40.000 kroner, nå er oppe i 100.000 kroner, sier Tandberg.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094