23948sdkhjf

74.300 kroner i gebyr for overvekt: Sjåføren fikk i tillegg tre anmeldelser

Det ble et kinderegg, og vel så det for sjåføren av det norske vogntoget.

TUNGT GEBYR: Vogntoget ble stoppet i forbindelse med en trafikkontroll på Støkken kontrollstasjon langs E6 i Ås kommune.

Veien som vogntoget kjørte på, Åsveien, går paralellt med E6, og det er ikke uvanlig at sjåfører velger å kjøre på denne veien hvis de får vite at det er kontroll på Støkken. Veien er klassifisert som en Bkt8 vei. Det er nedklasset vekt på veien, og tillatt med 40 tonn og maks vogntoglengde på 12.40 meter.

Deler av Åsveien hvor vogntoget kjørte er synlig fra Støkken kontrollplass. Kontrollørene så vogntoget, og de kjørte ut for å stoppe dette.

- Sjåføren gjorde oss oppmerksom på at han hadde en varslingsenhet i bilen, slik at vedkommende vet når og hvor det er kontroll. Vi er ikke så glade i disse enhetene, for vi er jo opptatt av nullvisjon og at vi får kontrollert de bilene som er på veien. Nullvisjonen er en visjon om ingen drepte eller hardt skadde i vegtrafikken, sier kontrollør i Statens vegvesen Daniel Alexander Hals.

Vogntoget ble veid til 56 tonn og målt til 21,10 meter. Det resulterte i overlastgebyr på 74.300 kroner, og anmeldelse av fører for vogntogets lengde på 12,40 meter vei. 

Under kjøre- og hviletidskontrollen ble det avdekket at fører kjørte på en annen person sitt sjåførkort. Sjåførkort er personlig og benyttes i fartsskriveren for registrering av kjøre- og hviletidsdata. Fører hadde kjørt over 12 timer til sammen på sitt eget og «det andre» kortet.

Det ble anmeldelse av fører for å kjøre på annenmanns kort, og anmeldelse av fører for en kjøretid på 12 timer og 8 minutter, og 2 timer og 38 minutter for lite døgnhvile. Annenmanns sjåførkort ble inndratt.

Brudd på kjøre- og hviletid

  • Milde overtredelser – la oss si inntil en time for daglig kjøretid eller en time for lite døgnhvil – gir advarsel.
  • Den neste timen gir gebyr.
  • Og deretter, for grove brudd eller gjentatte advarsler kommer anmeldelser inn i bildet.

Les mer her...

Opphav og kilder: Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094