23948sdkhjf

Nestenulykker hver dag på rv. 3: Få bryr seg om nedsatt hastighet

Må lage sjikane og har søkt om å få sette ned fartsgrensa til 30 km/t.

TUNG FART: Det skal særlig være tungtrafikken som holder for høyt fart gjennom anleggsområdet mellom Tynset og Kvikne. Nedsatt hastighet til 50 er det få som bryr seg om.

Statens vegvesen bygger tre km ny veg og ny bru på rv. 3 ved Lonåsen mellom Kvikne og Tynset.

Ny veg bygges i ny trasé, men det foregår arbeider ved dagens veg og det er transport inn og ut av anlegget hele dagen.

Bekymret for trafikksikkerheten

– Vi er bekymret for trafikksikkerheten. Ikke bare for våre som også vil hjem til sine kjære på ettermiddagen, men også for den vanlige trafikken, sier byggeleder i Statens vegvesen, Stig Johansen.


Her er Statens vegvesen og Syltern AS i samtale med politiet. Politiet var klar over at det kjøres hardt på rv. 3, men at det er så omfattende og enkelte tilfeller så grove kom overraskende på politiet. Finn Hilmarsen sier at de kommer til å frekventere området i større grad i tiden fremover. Foto: Erik Larsstuen

Tungtrafikken synder

I løpet av et år kjører det i gjennomsnitt 2.800 kjøretøy på strekningen. Av disse utgjør tungbilene ca. 35 prosetn. Og det er nettopp tungtrafikken som er de største trafikksynderne på hastighet. Og da spesielt sørgående retning.

Leste du saken om trafikkdirigentens død?

Her kan du lese Havarikommisjonens tilrådinger

-  Det er nedoverbakke og tungbilene har med seg hastighet fra 80-sone før den nedsatte hastigheten til 50. Det er lett å la kjøretøyet dra med seg hastigheten og slippe å bremse, men det er nettopp det som er problemet, , sier Johansen.

- Vi har drevet anlegget siden midten av september og det er allerede innrapportert ti uønskede hendelser som går på høy hastighet gjennom anleggsområdet Politiet har i tillegg fått tre hendelser innrapportert direkte i sine systemer.

Politiet er overrasket

Politioverbetjent Finn Hilmarsen har også registrert at det kjøres fort gjennom anlegget.

– Jeg har mottatt noen rapporter på uønsket atferd så vi er klar over situasjonen, men jeg må si jeg er overrasket over hvor ille det er. Vi kommer til å frekventere området hyppigere i tiden som kommer, sier Hilmarsen.


Tiltak for å få ned hastigheten: Syltern AS har nå bygget en liten omkjøring for å tvinge ned hastigheten forbi inn- og utkjøring av anlegget. Her er i det i dag skiltet 50 km/t. I tillegg er det søkt om å få sette ned hastigheten til 30 km/t. Foto: Erik Larsstuen

Vi ser nestenulykker hver dag

Jo Syrstad, prosjektleder har registrert så mange nestenulykker at han ikke har tall.

– Vi ser det nesten hver dag. Den verste vi har sett er at en lastebil har kjørt forbi en annen lastebil på den gamle brua. Det er nesten ikke praktisk mulig på den smale brua, sier Syrstad.

Som et ekstra tiltak for å få ned hastigheten bygges det nå en sjikane rett nord for dagens bru. Her må trafikken bremse ned for å kjøre gjennom. Det er her vår entreprenør, Syltern AS kjører inn og ut av anlegget. Her er det skummelt og det er her det fort kan skje en ulykke.

– Vi har også søkt om få sette ned hastigheten til 30 km/t gjennom anlegget, sier Syrstad.

Kilde: Pressemelding fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Dansk transportbransje ber om to milliarder kroner til elektriske lastebiler
Volvo CE: Tara under testing
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.094