23948sdkhjf

Tungbillærer Martin: - Det hender jeg får en støkk, men det hører med til jobben

MENNESKENE PÅ VEIEN
“Jeg lærer nok like mye av elevene som de lærer av meg”

  • Trafikklærer: Martin Kristoffersen
  • Bosted: Vestfossen, Øvre Eiker (kommer fra Sømna i Nordland)
  • Martin jobber i Tungbilskolen i Drammen som er en del av TK Trafikkskole. Han ble ferdig utdannet i årsskiftet 2020, og har vært hos TK trafikkskole siden da. Han underviser i alle tunge klasser, og benytter alt fra Volvo 9700 buss, Ford Transit minibuss, Mercedes Atego lett lastebil, til en 2019-modell Volvo FH 500 6x2 containerbil med og uten henger.

Denne utgaven av "Menneskene på veien" er litt spesiell. Martin Kristoffersen gikk fra å være yrkessjåfør til å bli trafikklærer på tunge kjøretøy.

- Etter noen år som yrkessjåfør kjente jeg et behov for forandring, samtidig som jeg ikke ville slutte å jobbe med lastebiler. Valget falt på trafikklærer, siden jeg liker å jobbe med mennesker, det er gode utviklingsmuligheter og jeg liker kombinasjonen mellom teori og praksis, sier Kristoffersen.

Han kjørte opp til lastebil i 2012 da han var i forsvaret, og tok CE/D og YSK på Melbu vgs året etter. Etter det var han en sommer på Svalbard der han jobbet i Sveagruva og kjørte turbuss i Longyearbyen. På sommeren kom det ofte cruiseskip med 6.000 passasjerer som alle ville se isbjørn.

- Da jeg kom til fastlandet ble det et år med distribusjon av stykkgods der jeg kjørte litt Volvo FL6, Mercedes Actros og Volvo FM. Distribusjon var for meg helt rett plass å starte da man får brukt hodet, mye mosjon og blir god på planlegging, sier Kristoffersen.

Han fikk etterhvert lyst til å prøve seg på langtransport, og startet med stykkgodskjøring mellom Trondheim og Oslo i en 2011-modell Volvo FH 540 skapbil med slephenger. Men han fant fort ut at den typen jobb ikke var noe han ville fortsette med.

- Jeg trivdes bedre med en langtur av og til. Startet derfor å kjøre vekselflak for Jotra i Trondheim og etterhvert R.Andersen Transport i Kongsberg. Jeg trivdes godt med det helt til jeg satte meg på skolebenken igjen. Fantastisk fin kjøring der jeg kunne ha en dag distribusjon, neste dag langtur til Bergen og en dag med lokalkjøring i nærområdet, sier Kristoffersen.

- På skolebenken ble det mye helge- og feriekjøring for Veglo, der det ble mye thermokjøring både sørover og nordover, og noen turer med flis semi. Jeg har i løpet av årene fått sett hele Norge bortsett fra Finnmark. Satser på å krysse av den på lista når muligheten byr seg. Jeg kjører fortsatt litt når jeg har tid og lyst for å holde ferdighetene vedlike, men også fordi jeg synes det er kjempegøy, sier Kristoffersen.

Han ble ferdig utdannet trafikklærer i årsskiftet 2020, og har vært hos TK trafikkskole siden da.

- Hvordan blir man trafikklærer tunge kjøretøy?

- Man må være godkjent trafikklærer på klasse B og ha alle tunge førerkortklasser. Deretter må man kunne dokumentere minimum tre års praksis med tunge kjøretøy for å kunne søke på trafikklærer tunge kjøretøy studiet hos Nord universitet i Stjørdal. Studiet varer ett semester og avsluttes med en praktisk og teoretisk eksamen, sier Kristoffersen.

- Hvordan er det å jobbe som trafikklærer?

- Jeg møter utrolig mange forskjellige mennesker i jobben, fra alle kulturer og fra alle samfunnsgrupper. Det er mange gode samtaler både i bil og klasserom, og jeg lærer nok like mye av elevene som de lærer av meg. Mange av mine tidligere yrkeskollegaer har sagt «jeg fatter ikke at du tør å sitte på med noen som aldri har kjørt lastebil før». Jeg har en innstilling om at ingen har et ønske hverken å dra i grøfta eller forårsake et uhell, så det blir opp til meg å sørge for at de finner roen og lærer seg teknikker for å unngå ulykker. Hvis jeg blir redd har jeg gjort noe galt, ikke eleven. Det skal sies det hender jeg får en støkk, men det hører med til jobben, sier Kristoffersen.

- Hva er dine tanker om lav rekruttering til lastebilyrket?

- Den lave rekrutteringen skyldes ikke bare en enkelt årsak. Jeg synes bransjen ikke er flink nok til å promotere seg selv, og det er mye svartmaling på diverse forumer på nettet. Samtidig er det ikke nødvendigvis uberettiget kritikk, sier Kristoffersen.

Han tror også mange vegrer seg for å ta tungbillappen på grunn av økonomi, men som samtidig ikke vet at lånekassen, transportfirmaer og bemanningsbyråer ofte er med å sponse førerkortet. De fleste trafikkskoler har også en avtale med en finansinstitusjon.

- Hvordan er en typisk arbeidsdag for deg som trafikklærer?

- Den er veldig variert. Som nevnt tidligere underviser jeg på alle tunge førerkortklasser, så noen dager bytter jeg klasse tre ganger om dagen. Det går også mange i obligatoriske kurs som grunnkurs, ulykkesberedskap, lastsikring samt YSK. Siden vi har flere avdelinger og flere selskap under samme paraply hender det det blir litt reisevirksomhet, og det liker jeg godt, sier Kristoffersen.

- Hva vil du si til de som lurer på om de skal bli yrkessjåfør, men som synes det ser vanskelig ut å ta førerkort på tungbil?

- Jeg opplever at teoriprøven og økonomi stopper mange. Vi finner en løsning på det meste og det er ikke noe å vurdere, bare gjør det. Du får møtt mye nye folk, sett nye steder, opplevd en haug med mestring og et hjørnekontor verdt flere millioner kroner, sier Kristoffersen.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i 140 timer YSK med Fartskriver.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.103