23948sdkhjf

Ny bil med gammelt skap: Kaasa Transport med ny Scania R660

TUNG NYBIL: Chassiet er nytt, skapet er gammelt. Helt i tråd med filosofien til daglig leder i Kaasa Transport, Øistein Kaasa.

NB: Tungt.no følger selvsagt med i vaske-saken med Kaasa-sjåfør Vegard Kåsa, men den er ikke tema i denne artikkelen.

- Jeg bruker alltid skapene på to biler. De er veldig dyre, og det er lang leveringstid, sier Kaasa.

Skapet på nybilen er flyttet over fra den tidligere bilen, en Scania R730 som nå ble byttet ut.

Og nybilen er en Scania R660 B6x2NB. Sjåfør er Sondre Kaasa, sønnen til sjefen. Han kjørte tidligere en Scania R730 som var fem år gammel i sommer, og skulle da byttes ut. Nybilen ble forsinket, og først i november ble byttet gjort. Da hadde den gamle bilen gått i fem år og tre måneder, og kjørt rundt 750.000 kilometer.

- Jeg bytter alltid ut bilene etter fem år, men denne gangen ble det litt senere bytte enn beregnet, sier Øistein Kaasa.

Nybilen går hovedsaklig med løsjern for Eramet fra Kvinesdal og Tyssedal til stålverk i Sverige. Returlass kan være alt fra pallegods og plank til stykkgods.

- Hvorfor valgte dere en Scania?

- Jeg har en liten overvekt av Scania i flåten, men er like glad i Volvo. Hvis sjåføren har vært hos oss lenge så får vedkommende være med å bestemme valg av bilmerke, Scania eller Volvo. Sondre har kjørt Scania før, og ønsket seg Scania igjen, sier Kaasa.

Bilen har vært innom Danmark på turen til Norge, hvor hytta ble trekt innvendig. Siden sjåføren bor i bilen hele uka så skal det være en god hytte å overnatte i. Sondre har kjørt for Kaasa Transport i drøye åtte år, så han fikk være med å bestemme en del på den nye bilen. Sjåførene til Kaasa får litt ekstra for lang ansinitet.

- Men hvorfor gikk dere ned fra 730 til 660?

- Jeg ønsket ikke å gå opp til 770, for det er gjerne litt enklere å få en 660 til å gå billigere. Noen mener nok det motsatte, men jeg valgte å gå ned et hakk fra den gamle 730. Vi kjører tunge lass, så det var ikke aktuelt å gå lenger ned enn 660. Vi har maks tonnasje stort sett hele tiden, sier Kaasa.

Notodden-bedriften Kaasa Transport har i dag 22 sjåfører på lønningslista. 16 av disse er fast ansatt. Hovedtyngden av transport går i Sverige og Norge, men også en del i Europa med transport for Isola. Sjåførene står ikke i kø og banker på døra, og Kaasa merker at det kan være tungt å få rekruttert nye.

- Vi har en del lærlinger fra yrkessjåfør-linja på Notodden, og vi ønsker å ta imot disse slik at de kommer seg ut i arbeidslivet. Men generellt er det vanskelig å få tak i sjåfører, sier Kaasa.

Bedriften har vært de siste årene ligget stabilt på 55-56 millioner kroner i omsetning, og til tross for dyrere dieselpriser og materialkostnader har de klart seg bra.

- Vi har dieseltillegg som alle våre kunder har godtatt. Uten det hadde det ikke gått lang tid før det var kroken på døra, sier Kaasa.

Opphav: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Tor-Eivind Kverneland i 2020: Tømmer og flis – helt på grensen
Stor driftskontrakt på anbud: Hvem vil ha Sunnmøre og Indre Romsdal fra september 2023?
DAF CF 340 i test i TransportMagasinet "Etter noen mil"
E6 i Badderen får ny bru - en midlertidig sådan
Dansk transportbransje ber om to milliarder kroner til elektriske lastebiler
Volvo CE: Tara under testing
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
Building Supply NO
PlastForum NO

Send til en kollega

0.109