23948sdkhjf

Reisebrev 2 fra Mr X: Nordens "spanjol" på feil side

Reisebrevenes Mr X har nettopp kjørt Oslo – Andenes – Skottland – Oslo. Eksotisk på sitt eget rare vis. Les om turen del 2 her.

TUNGT MED X: Faste lesere husker Leif Erik Nordmo fra en serie reisebrev forrige vinter. 

Og ikke minst artikkelen «Lønn da, Mr X - hva får du betalt?», som ble en av de best leste sakene våre i år.

Nå har karrieren til Nordmo tatt en vending nok en gang, se egen rammesak under.

Dette reisebrevet publiseres i to deler, en jobb en hvilken som helst Oslo-sjåfør kunne fått slengt til seg i desember – men som likevel er artig å lese om i detalj.

Det er med fire ukrainere som kjører litauiske biler, en russer i irsk bil, en svenske som var lite sosial og meg. Ukrainerne okkuperer TV-stuen og spiser middagen  med en flaske eller 2 med vodka på deling, russeren vil helst ikke tilkjenne gi seg, så han går på lugaren og svensken så jeg ikke før vi var i land igjen.

Mandag 12. desember - fra Nannestad

Bilen som skaI benyttes på reisen videre er en Volvo FH fra 2018, med litt over 400.000 km på telleren.

Avreise går kl 12 til Gøteborg for ferge til lmmingham kl 20 på kvelden. Stopper på Svinesundsparken for å toppe av tanker og hente T-Dokument hos speditør, før turen går mot grensen.

Nordmo forklarer

Etter lærerik tid i Fuster Transportes SL i Alicante, har jeg siden april 2022 blåst liv i mitt eget firma igjen, og jobber som instruktør innen YSK og fagbrevkurs.

Jeg pendler til Norge for oppdrag. Siden kursene holdes i hovedsak i helger, bruker jeg å leie meg ut som sjåfør i ukedagene mellom kursene, da mest lokalkjøring på Østlandet eller turer øst/vest eller mot Trøndelag og Møre.

Tidlig i desember fikk jeg en telefon fra min gode venn og bileier Bjørn Nordnes i Nordnes Transport AS med spørsmål om jeg kan hjelpe med en tur fra Oslo til Andenes, videre til Skottland og tilbake til Oslo. Jeg allerede hadde planlagt å reise til Norge for en familiemiddag 10. desember, så med noen raske tastetrykk og tilhørende betaling av gebyrer var flybillett endret, og det var bare å pakke kofferten

Køen inn til svensk toll, starter midt på broen og etter ca. 20 min, har jeg kommet inn på parkeringen. Så er det bort å hente kølapp i tollen og få en brysk beskjed om å stå ute i ventetteltet til det er min tur. Det blir lange 45-minutter å stå ute i minus 9...

Ut på E6 og på med cruisecontrol og la det stå til nedover mot Gøteborg. Ca. kl 18 svinger jeg inn på entry-controllen like ved Port 6 i Skandiahamnen og får sjekket inn på fergen.

Kjører bort til Port 6 og venter på å bli kontrollert av passpolitiet før vi slipper inn i havnen og kan stå på vent ved skipet.

Forbereder surring av bilen om bord med å skru på plass slepekroken foran. Ca. 19.30, blir vi som venter (7 biler totalt) hentet 1 etter 1 og kan rygge om bord på fergen. Jeg er siste bil på.

Slipper ned alt av luft på bil og henger, bytter land på skriveren og setter inn ferge på skriveren. Så er det er ut og få sjekket billett, tildeles lugar og bli fulgt opp til "passasjer-området" ombord.

Dette er jo en fraktebåt, så det er ikke mye til fasiliteter, men en helt ok lugar, med seng, sofa og lite bord og do/dusj. Det er en liten messe hvor det er satt frem middag og det er tilgjengelig med brød, drikke, noe pålegg og kaffe/te, det er også en liten TV-stue hvor man kan sitte og nyte den 27 timer lange turen.

Det er med fire ukrainere som kjører litauiske biler, en russer i irsk bil, en svenske som var lite sosial og meg. Ukrainerne okkuperer TV-stuen og spiser middagen der, med en flaske eller 2 med vodka på deling, russeren vil helst ikke tilkjenne gi seg, så han spiser og går på lugaren og svensken så jeg ikke før vi var i land igjen.

Jeg spiser middagen og sitter litt i TV stuen, før jeg synes inntaket og støynivået på mine kolleger blir litt voldsomt, så jeg setter meg på lugaren og benytter det siste av mobilsignal på en stund til å laste ned litt på Netflix.

Rundt midnatt, blir jeg litt fysen og tar turen i messa for å lage meg en skive, men mine fire kolleger som nå er godt nede i en eller annen flaske i rekken, har tømt det meste av mat som var satt frem, jeg fant et knekkebrød og litt syltetøy. Jeg prøver å holde meg litt våken utover, for å justere til nattkjøring ved ankomst UK.

Tirsdag 13/12 - på båten

Satte på vekking så jeg får med meg frokosten, under frokosten får jeg hilst på kokken, som disker opp med litt ekstra godt.

Det blir en stor og god frokost på meg, mens jeg ser lite til de fire svirebrødrene fra kvelden før. Etter frokost er det bare å legge seg igjen og vente på lunsjen.

Det blir lange timer om bord. Det går i mat, save, Netflix, frem til kl 20 på kvelden, da begynner tlf signalet å returnere og kl 23 er vi klare til å kjøre i land.

Etter en rask kontroll av pass ved grensepolitiet, kjører jeg mot porten for å komme ut av havnen, men her blir det brått stopp.

Jeg får beskjed om at jeg og lasten ikke er klarert, så jeg må snu og kjøre inn i havnen igjen.

Etter Brexit har det blitt mye problemer med tollklareringen og de har innført en løsning hvor du forhåndsklareres og får tilsendt en strekkode, som skal skannes og vise at alt er OK. Jeg har denne strekkoden, men de sier den ikke er gyldig så jeg får ikke kjøre inn.

Dette er starten på det som ender med å bli 23 timer med venting på en løsning.

Onsdag 14/12 - endelig mot Skottland

Etter å ha funnet ut av at fergeselskapet av en eller annen grunn hadde varslet til UK at jeg ikke var med båten 12/12 og det måtte gjøres ny tollklarering og diverse annet som hadde blitt røret til, kan jeg endelig kl 21 på kvelden sette kursen mot Skottland.

Det er ca. 520 km som skal kjøres på "feil" side for første gang denne natten, og når det i tillegg ikke har blitt særlig søvn pga. mye frem og tilbake, er nok skuldrene ekstra høye.

Første jeg merker meg er at det er jævlig upraktisk å ha lys som lyser opp høyre veiskulder, når du sitter og kjører langs den venstre. I tillegg har ikke UK (i det miste ikke der jeg kjørte) slike refleks "pinner" langs veiene som er normalt ellers, men har heller noe refleks i veibanen på innersiden av kantlinjer, som heller ikke er spesielt reflekterende.

Samme med skiltene, de har ofte dårlig og svakt trykk, så det er ganske krevende på natt og i tåke å finne veien, men etter 45 min, føles det helt ok å kjøre på feil side.

Etter 6 timer kjøretid, er jeg fremme i byen hvor det skaI losses kl 04 på natten, så jeg besvimer i køyen i 3 timer, før jeg kjører inn og losser.

Torsdag 15/12 - ett døgn bak skjema

Våkner kl 0700, banner litt over at jeg er et døgn bak skjema, for jeg skulle egentlig ha vært med båten til Gøteborg kl 05 i dag.

Ferdig losset kl 0730, setter kursen mot Carlisle hvor jeg har fatt tips om en god truckstop og hvor det da er kun 4 timer tilbake til fergen.

Det er en klar og kald morgen i Skottland, med minus 9 og sol. Flott å kunne se litt av landskapet også, når man først er på tur, men den lave solen sammen med mye salt på veiene, gir også utfordringer.

Ved Glasgow er det noen som ikke ser at bilen foran bremser, så her har 7-10 biler og lastebiler braket sammen, men jeg kommer meg akkurat forbi før det blir skikkelig kø. 30 min senere blir jeg stående 45 min i kø av samme årsak, denne gang kun med 3 biler.

Etter 9 timer og 45 min kjøretid etter avgang lmmingham, stopper jeg på Eddie Stobart Truckstop i Carlisle.

Her blir det dusj og lunsj før det blir noen timer i køyen. Våkner rundt kl 18 og rusler en tur på supermarkedet som ligger over veien og kjøper noen skotske produkter som er laget på korn og noen andre suvenirer hjem til kona fra det store utland, slik man hør og bør.

En middag til fornuftig pris og kvalitet konsumeres før turen til fergen starter kl 21. Ankommer lmmingham kl 0130 og båten har avgang kl 0500

Fredag 16/12 - ombord kl 0500

Våkner 0330 og blir sittende våken til jeg får kjøre om bord rett før 05. Det er 3 irske biler med russiske sjåfører og en svensk varebil. Samme prosedyre som i Sverige, vi hentes 1 og 1, rygger om bord og blir fulgt opp til passasjerområdet.

Jeg sitter våken i lugaren og benytter siste mobilsignalet for frokost 0730 til å laste ned på Netflix. Under frokosten kommer jeg i snakk med svensken og den danske kokken om bord, så vi "okkuperer" tv stuen og det blir en hyggelig og mer sosial tur tilbake til Gøteborg.

Etter middagen kl 18 og en spesial dessert fra kokken med is og vafler, blir det å ga i seng kl 21. Men på turen fra Sverige var sjøen meget stille og nærmest et "stuegulv" - og så heldig var vi IKKE på returen.

Våkner kl 01 av at jeg er på vei ut av køya og at alt jeg hadde på bordet i lugaren går i gulvet. Ligger slik noen timer, til jeg merker at det roer seg litt og ser også vi har fatt tlf signal, så jeg skjønner båten har kjørt seg inn mot Danmark for å få smulere sjø

Lørdag 17/12 - mot Oslo

Båten som normalt er inne 08 på ukedager, er ikke inne før 11 på lørdager, og med litt dårlig vær, er vi ikke på land før kl 12 og turen til Oslo starter.

Det er +2 og regn fra Gøteborg helt til Sarpsborg hvor det fremdeles regner, men nå er temperaturen minus 2 ... Fra Råde og mot Vestby, snør det med en enorm intensitet og jeg forstod i etterkant at det ble flere ulykker innover på E6.

Det ble full stopp inn mot Oslo ved Taralrud, for det var viktig å glane på de som slet ut av byen.

Igjen mener jeg dagens system og anbud for vedlikehold ikke holder mål og det er for dårlig ekstra kapasitet når det kommer "ekstremvær"!

Så etter 10 dager og ca. 4600 km avsluttes turen i Nannestad. Jeg skaI finne meg fly tilbake til spansk varme og bar bakke og nyte en snøfri jul.

Og vente på neste tlf om spennende oppdrag enten som instruktør eller sjåfør, eller en kombinasjon. Vi sees på veien!

Opphav og kilder: Tungt.no, Leif Erik Nordmo

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Maylin fra Grimstad: - Jeg har alltid hatt en drøm om å kjøre lastebil
Volvo-selger Jan Erik Roset: Du kjente det i tanngarden når den tok i...
SE VIDEO: Her smeller det nesten front mot front for sjåfør Lillestøl
Nye Veier forklarer: - Flere årsaker til raset over E6 i Malvik
Lastebiluhell: E16 er mellom Skui og Sollihøgda er sperret
Tunge bro-løft! 120 tonn stål og 400 tonn betong på Bryn fra natt til mandag
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.109