23948sdkhjf

Solar og Collicare med transportsuksess: Paller og pappkasser ut - plastkasser inn

De to store bedriftene har i samarbeid kvittet seg med de aller fleste pappkasser, europaller og pallekarmer til fordel for langt smartere plastkasser.

SMART TRANSPORT: Grepet er gjort for å redusere emballasje, sikre varer, unngår transport av luft og dermed få mer effektive forsendelser.

Solar Norger har skrevet om prosjektet på sin egen hjemmeside:

– Vi er blant de første innen vår bransje i Norge som har implementert skreddersydde plastkasser (120x120x120), og vi er meget godt fornøyd, sier Transport Manager Hans-Jørgen Zink.

Collicare tok initiativ

Initiativet til å benytte de nye plastkassene kom fra transportselskapet, og sammen med Solar Norge har nyvinningen blitt testet ut gjennom flere måneder. 

– Vi tok utgangspunkt i at varene blir håndtert flere ganger på veien ut til kunde. Deretter så vi på hva vi kunne gjøre for å sørge for at varene kom effektivt og trygt fram.

Løsningen ble robuste og brukervennlige plastkasser. Gjennom en gradvis opptrapping, benyttesnå 300 plastkasser til å distribuere varer ut til Solars kunder i Norge.

Plass til flere varer

En ting er at størrelsen på plastkassene gjør det mulig å få med flere varer enn tidligere, men gjenbruken er også en positiv bidragsyter til miljøet.

– Tidligere ble både pappkasser og europaller benyttet for å transportere varer. Etter at varene var mottatt, ble pappen kastet, mens europaller har blitt en mangelvare i den senere tid.

Når de nye plastkassene skal sendes i retur, klappes de sammen og stables og er klare til bruk igjen, poengterer Zink.

– Når det er behov, kan plastkassene resirkuleres, legger han til.

Ved å utnytte plassen bedre, reduseres også CO2-utslippene.

Utnyttelsesgrad øket

- I vårt sortiment er det varer i ulike størrelser som kan være ukurante å transportere. Med plastkassene blir utnyttelsesgraden hos transportøren blir mye bedre. Det er vanskelig å komme opp i 100 prosent, men vi nærmer oss. Vi pakker mer effektivt og får ned antall forsendelser, sier Zink.

- Og du kan gjerne legge HMS til listen. Tidligere kunne det oppstå klemskader når pallekarmene skulle stables på europallene. Med de nye plastkassene er ikke det et tema.

Samarbeidspartner Collicare Logistics har samme oppfatning som Solar Norge; plastkassene har kommet for å bli.

Europall vs plastkasse - målene

En europall måler 120 x 80 centimeter, mens en plastkasse utgjør 120 x 120 centimeter.

Dersom man fyller opp en lastebil med plastkasser kontra europaller, blir det høyere fyllingsgrad og dermed mindre transport av luft, men også langt færre løft.

Sivert Vestre, som er Development Manager i Collicare Logistics er fornøyd: - For oss som transportør, har bruken av plastkassene gitt en betydelig tidsbesparelse på terminalene.

Driften blir mer effektiv ved at det blir færre omlastninger og kassene krever mindre plass på terminalene. Beregninger viser at det er 35-40 prosent mindre losse- og lastearbeid med de nye plastkassene. Det er en betydelig tidsbesparelse

Kassene er også designet for å kunne stå to i høyden stødig, legger Vestre til.

– Erfaringene gjør at vi helt sikkert vil rulle ut dette i en større skala. 

Solar er en "sourcing- og servicepartner" innen installasjon, industri, ventilasjon, og klima og energiløsninger, med 2.900 medarbeidere i 6 land. I Norge er hovedkontor på Gardermoen, og seskapet omsetter for snaut 3 milliarder kroner.

Opphav: Artikkel hos Solar Norge

KLIKK for alle artikler i Smartlogistikk og systemer.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Mest lest
STILLINGSARENA
Gå til stillingsoversikten
Nyeste artikler
Se nyeste artikler
Anbefalte artikler
Utvalgte nyheter fra forsiden
Maylin fra Grimstad: - Jeg har alltid hatt en drøm om å kjøre lastebil
Volvo-selger Jan Erik Roset: Du kjente det i tanngarden når den tok i...
SE VIDEO: Her smeller det nesten front mot front for sjåfør Lillestøl
Nye Veier forklarer: - Flere årsaker til raset over E6 i Malvik
Lastebiluhell: E16 er mellom Skui og Sollihøgda er sperret
Tunge bro-løft! 120 tonn stål og 400 tonn betong på Bryn fra natt til mandag
Andre Nordiske Medier
Metal Supply NO
PlastForum NO
Maskinregisteret

Send til en kollega

0.126