23948sdkhjf

Entreprenører følg med: Fakturasvindel i sårbare øyeblikk – er det hektisk på byggeplassen din?

På få uker har svindlere lurt bedrifter i Rogaland for rundt 20 millioner kroner. Politiet oppfordrer firmaer til å være på vakt!

UNNGÅ FAKTURASVINDEL: Politiet advarer mot fakturasvindel.

Sturle Smith er politiinspektør i Sør-Vest politidistrikt og forteller til Building Supply at det typiske eller klassiske, er at uvedkommende sniker seg inn som en forretningsforbindelse og dermed oppfattes som troverdig.

Svindlerne utgir seg for å være leverandør til kunden eller kunde til leverandøren. På den måten henter de nok info om den andre parten til at de kan klare å lage en troverdig faktura, sier Sturle Smith til Building Supply.

Ved å bruke informasjon de har samlet sender svindlerne en faktura til kunden på vegne av leverandøren.

Sårbare øyeblikk, som for eksempel aktivitet på en byggeplass

Siden kunden allerede venter på en faktura, er det ingen overraskelse når den kommer. På bakgrunn av nyervervet informasjon er beløp og annen informasjon også lett å tolke som reell.

- Det kan se ut som faktiske fakturaer som skal betales, bortsett fra at betalingsinformasjonen er endret slik at pengene havner i feil hender, sier Smith.

 Når det går fort i svingene, slik det gjør på mange byggeplasser, kan det være vanskelig å ha full oversikt over hvilke leveranser som faktisk er bestilt og levert.

- All informasjonen ser riktig ut. Men så forteller forretningsforbindelsen at de har fått nytt kontonummer. Når forretningsforbindelsen ser kjent ut, er det fort å la seg lure av et nytt kontonummer, sier Smith.

Smith legger til at det som regel er gode rutiner ute hos selskapene, på hvordan de håndterer informasjon om nye kontonumre, men at det likevel alltid skjer rutinesvikt der enkelte biter på og betaler i god tro.

 Informasjon om nye bankforbindelser bør få varsellampene til å lyse

- Når kunden har en travel eller stresset arbeidshverdag, utnytter svindlerne et sårbart øyeblikk. Den falske leverandøren sender en e-post på riktig tid til kunden med et fakturakrav, forteller Smith.

 Videre forteller Smith at denne typen svindling som regel foregår på e-post og at det er viktig å ikke ukritisk godta en e-post som en sannhet. Det er viktig å ta seg tid til å sjekke at det faktisk stemmer.

- Ring forretningsforbindelsen og finn ut om nytt kontonummer er reelt, oppfordrer Smith.

Har på få uker anmeldt beløp for 20 millioner kroner

De siste ukene har de anmeldte sakene dreid seg om store beløp på til sammen rundt 20 millioner kroner. Hvis man har blitt svindlet, bør man kontakte både politiet og banken raskt. Beløpene blir ofte tapt om det ikke handles raskt. Smith opplyser også at dette skjer i hele næringskjeden og at politiet tror selskaper blir utsatt for slike fremstøt støtt og stadig. Selv om de fleste avslører svindelforsøkene, er det dessverre alltid noen som går på.

- Fellestrekkene er at svindlerne bruker korte frister i et sårbart øyeblikk, enten det dreier seg om uoversiktlige byggeplasser, sommerferieavvikling der nøkkelpersoner er borte eller noe helt annet, avslutter Sturle Smith, politiinspektør i Sør-Vest politidistrikt til Building Supply.

Opphav og kilder: Intervju med Building Supply

KLIKK for alle artikler i Building Supply.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079