23948sdkhjf

AF-Gruppen og Sporveien med nøye planlagt løfteoperasjon: Bryn bru løftes på plass på få dager

Etter at den 100 år gamle Bryn bru ble revet i fjor høst, har AF-Gruppen og Sporveien planlagt disse løfteoperasjonene grundig for at alt skal gå på skinner når de skal heise på plass flere hundre tonn med stål og betong.

LØFTEOPERASJON UNDER TIDSPRESS: Første del av nye Bryn bru ble natt til onsdag 8. februar løftet inn av to store kraner fra Østensjøveien. Kranene hadde imponerende størrelser på 500 tonn og 650 tonn.

Nye søyler og nytt landkar er allerede bygget på hver sin side av dalen over Alnaelva og jernbanen. Etter måneder og år med grundige forberedelser er det endelig tid for løfteoperasjonen!

Det er AF-Gruppen som er hovedentreprenør med bistand fra Kynningsrud / Nordic Crane som kjører selve kranene og NLI som monterer stålet på plassen.

Grundig forberedelser for å utnytte et tidsvindu på 2 timer

Anders Aamodt er byggeleder i Sporveien og forteller til Building Supply at det var spesielt utfordrende å sørge for at området under løfteoperasjonen var tomt for bil, buss, tog, t-bane og folk.

På grunn at sikkerhetshensyn må alle store kranløft utføres når det ikke går tog og t-bane. Alle T-banetrafikk går på en bru parallelt med den nye brua, samtidig som det går kryssende togtrafikk, både hovedbanen og godstog, under den samme brua. I tillegg krysser Østensjøveien bru like ved.

Natt til tirsdag 7. februar kjørte sporveien inn det første elementet på veibrua. Alt måtte være klart til det som skulle skje nøyaktig ett døgn etterpå. En kran ble satt opp dagen før, og den andre ble satt opp like etter at elementet var kjørt inn. Kranene står på hver sin side av veibrua.

Det andre store elementet løftes inn neste natt

Østensjøveien er stengt frem til tirsdag 14. februar. Siden forsommeren i fjor har t-banen brukt en midlertidig sporforbindelse som leder alle t-banetogene over på den andre t-banebrua slik at det er mulig å erstatte denne t-banebrua.

Den nye brua vil tas i bruk samtidig som resten av traseen er ferdig, i september 2023.

- Vi måtte sørge for at innløftene kunne utføres uten t-banetrafikk, vegtrafikk og samtidig som det ikke var gods- eller persontransport. Med disse hensynene ivaretatt hadde vi bare et vindu på et par timer for å få utført løftet, sier Anders Aamodt, byggeleder i Sporveien til Building Supply.

Stor trafikk gir knapp tid til løfteoperasjonen

Selve stålbrua løftes inn i to seksjoner på ca 80 og 40 tonn. Sammenføyninger og tilstøtende arbeid vil bli gjort på fredag og lørdag.

På søndag skal 27 betongelementer med en totalvekt på ca 400 tonn heises over stålkonstruksjonen. Hele operasjonen krever at Østensjøveien stenges i over en uke.

- Siden vi må tilpasse oss T-bane- og togtrafikken, ble det knapp tid til selve løfteoperasjonene, sier Aamodt.

Han forteller at området i Østensjøveien er en trafikkert ferdselsåre som krever mye koordinering med diverse etater for at de skulle få til en slik operasjon.

- Biltrafikk kan alltids omdirigeres, men med tog er det ikke så enkelt. På natta er det få tog i utgangspunktet, men vi har hatt en god dialog med Bane Nor som sørget for at disse kunne holdes igjen, sier Aamodt.

Bane Nor hadde varslet et brudd som Sporveien utnyttet

Toglinja er stengt mellom lørdag og søndag. Siden det var varslet i god tid, er det bakgrunnen for valg av tidspunkt for jobben.

- Når Bane Nor varsler et brudd (at jernbanen er stengt for trafikk), må vi bare utnytte det. Det er ikke enkelt å finne alternative tidspunkter, og vi måtte tilpasse oss når Bane Nor likevel skulle stenge.

- Godstog går i utgangspunktet som normalt denne uka, men gjennom god koordinering har Bane Nor redusert antall godstog i de kritiske tidsvinduene vi har behov for, sier Anders Aamodt, byggeleder i Sporveien til Building Supply.

Løfter til slutt på plass 27 betongelementer på 16 tonn

Helgen 11.-12. februar skjer den siste store operasjonen, med innløfting av 27 betongelementer oppå stålkonstruksjonen. Hver av dem veier ca. 16 tonn, og skal monteres suksessivt fra hver sin side på brua.

Opphav og kilder: Intervju med Building Supply

KLIKK for alle artikler i Building Supply.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.114