23948sdkhjf

Lys i viktig tunnel: Implenia med gjennomslag på Fornebubanen

T-banetunnelen fra nord har møtt tunnelen fra sør på Fornebulandet.

FERDIG SPRENGT: Midt mellom Telenor Arene og Telenorbygget møttes de to løpene og ble til én sammenhengende tunnel.

Gjennomslaget ble torsdag markert med fintfolk nede i tunnelen. Byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav, fylkesrådsleder i Viken fylkeskommune, Siv Henriette Jacobsen og varaordfører i Bærum, Siw Wikan, var blant gjestene som var til stede.

Første spadetak for prosjektet ble tatt i desember 2020.

315.000 kubikk

Entreprenør for prosjektet er Implenia, som ble takket for nært og godt samarbeid av Irene Måsøval, direktør i Fornebubanen.

Implenia ble tildelt den første av de fire store tunnelkontraktene på Fornebubanen, som går på å sprenge tunnel fra Fornebu til Lysaker, inkludert stasjonshaller for Flytårnet og Fornebuporten stasjoner.

Siden første salve på hovedtunnelen 15. november 2021 er det tatt ut 315.000 kubikkmeter steinmasser. Tunnelen drives med konvensjonell sprengning, oftest omtalt som drill & blast, ifølge en pressemelding fra Fornebubanen.

2,5 km tunnel

Det er hittil sprengt ut rundt 2,5 kilometer med tunnel. Etter gårsdagens gjennomslag gjenstår det å sprenge tunnelen ferdig den siste biten fra Fornebuporten bort til Lysaker stasjon.

Denne entreprisen møter da den neste, som er Lysaker - Vækerø. Tunneldrivingen er på plan. I oktober 2023 skal hele tunnelløpet fra Fornebu til Lysaker stå klart.

Fornebubanen skal gå fra Fornebu til Majorstua. Strekningen er på ca. 7,7 kilometer, og  hele strekningen går i tunnel. Det blir seks stasjoner på strekningen, og reisetida er beregnet til 12 minutter.

Byggekostnadene for Fornebubanen er estimert til 23,3 milliarder 2021-kroner, ifølge informasjon på Oslo kommunes nettsted

Nyhetsoppslag gjennom fjoråret varslet at den kunne bli betraktelig dyrere. Blant annet har Aftenposten skrevet at totalprisen i verste fall kan bli 31,3 milliarder kroner.

Her skal stasjonene på Fornebubanen plasseres. Kart: Oslo kommune

Opphav og kilder: Pressemelding fra Fornebubanen, informasjon fra Oslo kommune, artikkel fra Aftenposten.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094