23948sdkhjf

Drivstoff i 2022: 97 prosent av alle nye lastebiler i EU var dieseldrevet, mer enn året før

Transportsektoren skal over mot nullutslipp av CO2, men dieselandelen gikk opp i EU i fjor.

ELEKTRIFISERING I SNEGLEFART: Kun 0,6 prosent av lastebilene solgt i EU i fjor, var elektriske. Dette viser tall fra ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association).

Ifølge Europakommisjonens ferske forslag til revisjon av utslippsstandardene for CO2 for tungtransporten, skal CO2-utslippene ned med 45 prosent allerede i 2030, sammenlignet med utslippsnivået i 2019.

Det er et mål som krever en betydelig – og rask – overgang til framdriftsteknologi med nullutslipp.

Oppgang i 2022...

Men i 2022 var dieselandelen for nye lastebiler i EU på 96,6 prosent. Det er en oppgang fra året før, da andelen var på 95,5 prosent.

Den gjenstående andelen på 2,8 prosent handler om lastebiler som går på drivstoff som eksempelvis naturgass, LPG. Biodrivstoff og etanol. I 2021 var denne andelen på 3,6 prosent.

I alt ble det solgt 274.058 lastebiler i EU-landene i fjor.

Selv om andelen av elektriske lastebiler ser forsvinnende liten ut, er den i sterk vekst – opp med snaut 33 prosent fra 2021. I alt ble det solgt 1656 elektriske lastebiler i EU, og halvparten gikk til Tyskland.

Og hybridene forsvinner

Hybridlastebiler er derimot i ferd med å forsvinne helt. Kun 47 eksemplarer ble solgt i EU i fjor.

Fordeling av energikilde for nye lastebiler i EU i 2022. Illustrasjon: ACEA

Opphav og kilder: ACAE og Europakommisjonen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094