Rekkevidde: "Svært konkurransedyktig"

Toyota Proace Electric kommer i 2020 og den elektriske lillebroren kommer i 2021.

Noen få detaljer som ladeluke på forskjermen og Electric-logoen vil skille elektriske Proace fra den vanlige.
Noen få detaljer som ladeluke på forskjermen og Electric-logoen vil skille elektriske Proace fra den vanlige. Foto: Toyota
Publisert Oppdatert

Ingen avsløringen om rekkevidde eller batteripakker, eller muligheter for hurtiglading, eller pris ble gitt på pressekonferansen hos Toyota som ble holdt i Roma den 05. juli.

Toyota Proace City Electric kommer på markedet i 2021, et år etter storebroren Proace Electric. (bilen på bildet var diesel-versonen)
Toyota Proace City Electric kommer på markedet i 2021, et år etter storebroren Proace Electric. (bilen på bildet var diesel-versonen) Foto: Fredrik Saugstad

Norge først i køen

Men det har heller ikke PSA gjort for sine produkter, som blir identiske.

Men det vi fikk vite er at Norge og Nederland blir de første markedene som får biler.

Det eneste Toyota sier om ytelser er at rekkevidden blir «svært konkurransedyktig» i dette segmentet.

Toyota Proace Electric blir utseendemessig helt lik den vanlige Proace, men med luke for ladepunkt i venstre forskjerm og modellnavnet Electric like over og bak på bilen.

Nyttelasten skal være 1 og 1,2 tonn, som muligens gjenspeiler lang og kort versjon.

Toyotas første Elbil:

Toyota Proace Electric blir deres første fullelektriske bil i Europa, men deres aller første elbil blir Toyota C-HR Electric for det kinesiske markedet.

Norsk nøkkelrolle

Norge blir flere ganger nevnt som markedet som pusher på for å få elektrifisering.

-Norge spiller en nøkkelrolle for vår el-strategi, forklarte Tim Thompson fra Toyota Europa.

Bak han ble det vist et bilde av når Europas byer skulle innføre restriksjoner og utslippsfrie soner i årene fremover.

Blant annet er det dette Toyota forbereder seg på.
Blant annet er det dette Toyota forbereder seg på. Foto: Fredrik Saugstad

Deretter kom oversikten over Norges reise mot elbilandel på 50 prosent av nybilsalget som nært forestående.

Kakediagrammet som viser andel elektrisk av MDV- (0,1 prosent) og CDV-salget (17 prosent) viser om ikke annet vekstpotensial.

Toyota vil være klare for det som kommer, selv om det elektriske varebilsegmentet fortsatt er svært lavt.

At Norge har hatt en viktig rolle med Toyotas lansering av deres første elektriske bil i Europa blir bekreftet av Toyotas PR-sjef i Norge.

– Toyota har vært på besøk hos oss i Norge for å se på markedet og behov, og for å få feedback fra oss, forklarer Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

På samme måte som hybridbilene til Toyota har et eget merke, blir de batterielektriske merket slik.
På samme måte som hybridbilene til Toyota har et eget merke, blir de batterielektriske merket slik. Foto: Toyota

Faktorer som presser på:

Varebiler som driver med varelevering i byene står bare for syv prosent av trafikken, men de utgjør 17 prosent av utslipps- og køprising i byene ifølge Toyota.

E-commerce gikk opp 11 prosent i 2018 og fortsetter sin vekst. Samtidig ønsker flåteopretører som DHL batterielektriske alternativ.

Og så har man utfodrdingen for bilprodusentene med å nå målet om 101 gram Co2 per kilometer i snitt per bil innen 2030.

Nullutslippsfondet

Enova varsler ny ordning som skal gi en effektiv utrulling av nullutslippsløsninger i næringstransporten. Nærmere 500 millioner kroner i året øremerkes det nye Nullutslippsfondet. Et av de første satsingsområdene blir å få næringslivet over på elektriske varebiler.

– Vi tar sikte på å tilby en veldig enkel og ubyråkratisk løsning hvor bedriften i prinsippet kan søke om og få innvilget støtten mens de er hos forhandleren, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.

Enova vil legge opp til standardiserte støttesatser basert på bilens motorytelse, og varsler at støttesatsene vil trappes ned over tid.
Nullutslippsfondet åpner dørene i august. Da blir det også mulig å søke støtte gjennom det nye elvaretilbudet.