- Vi skal klare to måneder.

Da Arnt Jonny Hjelkrem måtte permittere – parkerte han like godt seg selv.

Permittert sjef - Arnt Jonny Hjelkrem
Permittert sjef - Arnt Jonny Hjelkrem Foto: privat
Publisert Oppdatert

Hjelkrem Utleie og Transporttjenester holder til like sør for Kristiansund. Transport mellom oljebasene langs kysten sysselsetter to av de fem bilene. Nå er sjefen selv parkert.

- Nå sitter jeg i garasjen og røyker Petterøes, sier han og ler, da tungt.no ringer for å lodde stemningen. Humøret er der, til tross for dystre dager. Omsetningen har stupt fra 1,2 millioner kroner i måneden, til under halvparten, på bare noen uker.

- Jeg har ikke lyst til at sjåførene mine skal bli permittert og kanskje finne seg andre jobber, så den beste løsningen er at jeg blir hjemme, mener han. Hans to faste sjåfører fortsetter med basetransport, enn så lenge.

Fortsatt i drift på basetransport
Fortsatt i drift på basetransport Foto: privat

- Vi merker stor nedgang i oppdragsmengden. Spesielt her på Møre. Mye av leverandørindustrien til oljenæringen har jo stengt ned. Dessverre har jeg også fått en del forespørsler, der folk er ute etter å få ned prisene, nå som de vet at vi er desperate. Jeg sier rett ut til dem at jeg ikke er interessert i å være med på å undergrave min egen bransjen i disse dager. De prisene får vi aldri opp igjen, mener Hjelkrem.

Til vanlig er han på landeveien hele uka og veksler mellom tre biler. En kransemi, en brønnhenger og en bil og henger. Med personlig firma føler han seg ekstra utsatt i disse dager. - Jeg har vært litt flink de siste månedene, så jeg har litt å gå på, trøster han seg med.

Den nye Volvoen, som skulle leveres i slutten av april, håper han imidlertid blir kraftig forsinket. – Jeg har ikke sjanse til å ta ut den nå. Jeg har ikke snakket med Volvo om det enda, men jeg håper egentlig at den ikke var kommet på samlebåndet da fabrikken stengte ned. Jeg har allerede tre biler på full leasing som ikke produserer noen ting, erkjenner han.

Allsidighet kan bli redningen.
Allsidighet kan bli redningen. Foto: privat

Hjelkrem holder likevel motet oppe, tross alt. Hvis folk berger kjøpekraften, vil hjulene begynne å rulle igjen om ikke så skrekkelig lenge. Bedriften hans er stor også på det private markedet og tar mye forskjellige oppdrag. Det vil alltid bli noe å drive med, spår han.

Hjelkrem har vært hardt rammet tidligere, og overlevd. Etter to måneder med to kranbiler på oppdrag nordpå i 2014, måtte han dra hjem igjen uten en krone, da oppdragsgiver slo seg konkurs.

- Heldigvis er jeg utdannet lastebilmekaniker, så nå blir det reparasjoner og ombygging hjemme i garasjen en periode, innser han og mener han kan klare denne situasjonen i et par måneder før det blir kritisk.

Når det gjelder regjeringens krisepakker, etterlyser han bland annet momsfritak. – Vi får betalingsfritak på lån og leasing, men det bare forskyver problemet. Jeg fikk nettopp en rentefaktura på 25 000 kroner, og som personlig firma betaler jeg 38 prosent skatt. Det er kun bankene som tjener på dette. Jeg klarer ikke dekke utgiftene mine med de hjelpeordningene vi har fått til nå.

rentene må betales, selv om bilparken står i ro.
rentene må betales, selv om bilparken står i ro. Foto: privat

- Da har jeg mer sans for den danske løsningen, der staten garanterer for alle faste utgifter hos bedriftene. Det betyr også at danskene slipper å permittere.

Møringen håper det skal gå bra. Han vet også at det er mange som er mye verre stilt enn ham selv.

- 2020 kommer ikke til å gå i pluss. Klarer vi å holde hodet over vannet, skal jeg være fornøyd, avslutter Arnt Jonny Hjelkrem.

Ta pulsen på bransjen. Følg med i TransportMagasinet. Klikk her for abonnement!