Avrenning gjør veiene farlige

Daglig ruller mange hundre vogntog fulle av fisk på norske veier. Kombinasjonen av gammelt utstyr og for høye temperaturer er ikke god.

Det ble noen ekstra timer med pause for denne sjåføren som ble stoppet på Krossmoen onsdag.
Det ble noen ekstra timer med pause for denne sjåføren som ble stoppet på Krossmoen onsdag. Foto: Statens Vegvesen
Sist oppdatert

- Vi ser ofte vogntog som det renner av, sier Kenneth Holm Vestby, leder for utekontrollen til Statens Vegvesen ved Krossmoen Kontrollstasjon.

Avrenning av fiskeslo er et vedvarende problem hele året. Om vinteren skaper denne forurensningen særlig farlige forhold da det kan skape is på veien.

I tillegg til vogntoget som vi har bilde av i denne saken, har vi fått rapporter om at åtte andre vogntog på ulike plasser er stoppet og fått bruksforbud på grunn av avrenning. Kun på de to siste dagene!

I en tidligere artikkel skrev vi om bruksforskriften som ble endret 1.1.2018, slik at også miljøaspektet ble en del av forskriften for lastsikring.

De store oppdrettsanleggene langs kysten i Norge distribuerer mange tonn fisk hver dag. Målet er å selge fisken så fersk som mulig ved auksjonene i Europa. Fisken sløyes gjerne mens den er blodvarm, og da kan det oppstå mye fiskeslo.

Smeltevann fra fisketransporter må sikres.
Smeltevann fra fisketransporter må sikres. Foto: Statens vegvesen

- På vogntog av litt bedre kvalitet finnes det ofte beholdere hvor for eksempel fiskeslo samles opp. Men mange av de vogntogene som kjører fisk har ikke disse beholderne. Sloet renner ut av bakdørene, og da starter problemene, sier Vestby.

Avrenning av fiskeslo er meget trafikkfarlig, da blandingen av blod og vann gjør at veien blir glatt, også om sommeren.

- Sjåførene har instrukser for hva de skal ha kjøleanlegget på, gjerne et par plussgrader. Da oppstår problemene med avrenning, siden de litt eldre vogntogene ikke er rigget for å klare slik last, sier Vestby.

Når et vogntog med avrenning blir stoppet av kontrollørene får det bruksforbud til forholdet har opphørt. Det betyr at det ikke skal renne mer fra bilen, og det kan ta noen timer.

- Det skaper nok noen problemer for de som selger fisken, sier Vestby.

Han forteller at i noen av hengerne står det 10 centimeter med vann og blod, og når de åpner dørene renner dette ut.

- Det er mange liter. Vi har ikke noen plasser for å ta imot fiskeslo, så vogntoget må derfor bli stående til varene har fryst.

Dette sier Forskrift om bruk av kjøretøy

§ 3-2 (Plassering og sikring av gods)

Punkt 3. Gods skal være sikret slik at det ikke utgjør en trussel for helse, eiendom eller miljøet. Sikringen skal hindre at godset verken kan

a. virke forstyrrende på sikker kjøring

b. falle av kjøretøyet eller slepe på vegen,

c. virke forstyrrende for andre trafikanter, eller

d. ryke, støve, fremkalle unødig støy eller på annen måte være til sjenanse for omgivelsene. Det samme gjelder kjetting, tau, presenning og annet festemiddel.

Les mer på lovdata.no...