23948sdkhjf

Lotos Nordica vil utvide i Norge

To år gamle Lotos Nordica AS, med eierforgreininger til Litauen, ønsker å fremstå som en seriøs aktør. Derfor var Fair Transport-merket viktig for dem.

FAIR TRANSPORT UNDER LUPEN:

Lotos Nordica AS ble etablert i juni 2018 av en av eierne av UAB Lotos Baltica, som har sine røtter i Litauen. Det var opprinnelig ment å være en ambassadør for UAB Lotos Baltica og dets datterselskaper i Norge.

- UAB Lotos Baltica satset på Norge, som importør av frukt og grønt, og eksportør av fisk. Det ble derfor nødvendig å være tilgjengelig for kundene i Norge for å kunne levere kvalitetstjenester og overholde lover og regler fastslått av norske myndigheter, sier Rustam Gaysumov, daglig leder i Lotos Nordica AS.

I 2019 bestemte eierne seg for å gå videre og kjøpte et kontorbygg, og leide tilhørende arealer på utkanten av Halden. Der ble det etablert en transportbase, som per i dag benyttes av UAB Lotos Baltica, datterselskapene og Lotos Nordica AS.

- I slutten av 2019 gikk eierne et skritt videre og bestemte seg for å utvikle transportspedisjon med norskregistrerte trekkere. Det ble kjøpt inn to nye Volvo og dermed var vi i gang med transportvirksomhet, sier Gaysumov.

I august 2020 ble Lotos Nordica sertifisert som Fair Transport-bedrift, og er dermed en av de aller nyeste registreringene i kvalitetsprogrammet til Norges Lastebileierforbund (NLF).

- Hva var det som gjorde at dere vurderte å bli en Fair Transport-bedrift?

- Fair Transport er et kjent «merke» som omtales og respekteres i transportbransjen, og som viser at transportøren er en seriøs aktør. Så det var absolutt noe vi skulle ha, sier Gaysumov.

- Hvordan var prosessen fra dere gikk inn for dette, til dere hadde sertifiseringen?

- Det hele gikk ganske raskt fra vi ble kjent med kravene til vi ble godkjent. Det meste hadde vi jo på plass, og noe måtte bare ta riktig form og finpusses. Under selve prosessen før godkjenning var det tett oppfølging og support fra NLF. Etter at vi ble godkjent har vi fått tilsendt informasjon om tilgjengelige kurs og generelle infobrev. Samt har vi på eget initiativ vært i kontakt med NLF sine jurister for å avklare noen spørsmål, blant annet, i forhold til ny transportpakke. Så det har vært tett dialog hele veien, sier Gaysumov.

- Har Fair Transport rukket å ha noen effekt for bedriften?

- Det har ikke gått så lang tid siden vi ble sertifisert, men det merkes allerede at å kunne si at vi er en Fair Transport-bedrift har positiv effekt. Man føler at det sertifikatet er respektert i bransjen, sier Gaysumov.

- Fair Transport-sertifiseringen stiller en del krav til bedriften. Hva gjør dere konkret for å ivareta kravene på helse, miljø og sikkerhet?

- Det er først og fremst kompetanse som er avgjørende for å kunne ivareta disse kravene. Som ny leder av Lotos Nordica har jeg tatt HMS-kurs for ledere, og med hjelp fra NLF har vi sikret oss riktig verktøy for dette formålet, sier Gaysumov.

Han tiltrådte som daglig leder i juli i år, og kom fra en stilling som avdelingsleder for landtransport i Scandinavia, FTL/LTL, hos Kuehne+Nagel.

- Hvordan var driftsåret 2019 for dere, og hvordan ser 2020 ut så langt?

- 2019 var så å si fortsatt en etableringsfase, men vi ser det som vellykket, siden utviklingen har gått etter planen. Første halve året av 2020 var preget av koronaepidemien, og som for de fleste andre har det vært turbulent. Dessverre nødt til å permittere ansatte i slutten av våren, alle tre sjåfører, og transportvirksomheten måtte legges på is. Driften av basen fortsatte som normalt, siden den var benyttet av UAB Lotos Baltica. I september 2020 hentet vi tilbake to av tre sjåfører, og er i gang igjen med transportvirksomhet, sier Gaysumov.

- Det står i presentasjonen av dere på fairtransport.no at dere har fire ansatte og to lastebiler. Kan du forklare at det også står at dere er en bedriftsgruppe med over 250 lastebiler?

- Bedriftsgruppen består av UAB Lotos Baltica med sine syv datterselskaper og Lotos Nordica AS. Lotos Nordica er ikke en del av bedriftsgruppen juridisk sett, men eies av en av eierne av UAB Lotos Baltica, og opererer som selvstendig bedrift. Vi utelukker ikke at dette blir endret i fremtiden, men det er ikke blitt tatt avgjørelse enda, sier Gaysumov.

- Hvem er de største kundene dere kjører for?

- Med de to første bilene våre samarbeider vi tett med Scan Global Logistics og kjører stort sett byggemateriale for diverse grossister og fabrikker. Prosjektet for de neste to bilene er under forhandlinger, og det er litt tidlig å navngi vår målkunde, sier Gaysumov.

- Hvilken utvikling ser dere for dere for Lotos Nordica i Norge?

- Vi satser på innenlands transport med semi- og termotrailere, siden det er der vi har vår spisskompetanse og bred erfaring. Samtidig ønsker vi å kunne etter hvert tilby kundene totale løsninger, og vil derfor ikke utelukke at vi starter med en annen transporttype eller en annen relatert virksomhet i tillegg, sier Gaysumov.

Dette er Lotos Nordica

  • Stiftet: 2018
  • Sted: Halden
  • Daglig leder: Rustam Gaysumov
  • Virksomhet: transport av frukt, grønnsaker, fisk, matvarer og andre produkter som er følsomme for temperaturforskjeller.
  • Antall biler: 2 trekkvogner
  • Antall Euro 6: 2
  • Antall ansatte: 4
  • Antall kvinner: 0
  • Resultat før skatt 2019: -963.000,- NOK
  • Fair Transport-registrert: August 2020

KLIKK for alle artikler i Fair Transport under lupen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156