23948sdkhjf

Endringer har gitt mersmak

Markus Fjeld (28) skulle gjerne hatt generell dispensasjon fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene på permanent basis. Her forklarer han hvorfor.

Fjeld kjører modulvogntog mellom Norge og Sverige for Martemoen Transport AS.

Ofte er det problematisk å finne parkeringsplass når kjøretiden nærmer seg slutten. Med dispensasjonen vi har nå, merker han en helt annen ro når han kjører, forteller han.

- Det siste året har jeg opplevd et endeløst slit rundt dette med kjøre- og hviletid, med bakgrunn i manglende rasteplasser og manglende parkering på rasteplasser. Tidspresset når kjøretiden nærmer seg slutt, er rett og slett plagsomt, mener han.

Fjeld ønsker at dagens 90 timer kjøretid på 14 dager beholdes, eller utvides til 100 timer. Han tror dette vil gi sjåførene en bedre hverdag og samtidig gjøre det like vanskelig som i dag å drive rovdrift.

Han er rask med å påpeke at dette utspillet ikke handler om stramme opplegg fra egen bedrift eller oppdragsgiver. Det handler om hverdagen og tilrettelegging langs veien. Arbeidsgiver, Martemoen Transport AS, ga raskt beskjed til sine sjåfører om at den generelle dispensasjonen ikke skulle utnyttes. Man skulle kjøre som før.

- Det hender rasteplassen jeg har tenkt meg ut, er full. Da må jeg kjøre videre og kommer gjerne i konflikt med regelverket. I neste kontroll får jeg da påpakning for å ikke ha planlagt dagen min bedre. Jeg burde med andre ord være forutseende nok til å ha stanset en halvtime-time før kjøretiden min var slutt.

- Møter du ikke på samme dilemma uansett hvor mange timer kjøretid du har til rådighet?

- Alle jeg har snakket med, som kjører langtransport, sitter med følelsen av at vi nå har et mye større spillerom til å kunne tilpasse oss og slippe en del av det daglige stresset. Med ni og ti timer kjøretid, er vi nødt til å utnytte de timene maksimalt. Nå har vi plutselig litt å gå på, og jeg personlig sover mye bedre om natta, hevder han.

- Tror du ikke speditører og bileiere bare vil presse denne grensen og kreve full utnyttelse av kjøretidene vi nå har, om dette nye handlingsrommet hadde blitt permanent?

- Det jeg hører når jeg snakker med andre sjåfører om dette, er at de fleste mener de ikke nødvendigvis får kjørt så mye mer. Vi skal fortsatt stå i minst ni timer og ha pausene våre, men vi får samtidig litt mer romslighet. Jeg ser rett og slett et forbedringspotensial i regelverket, sier han.

For Fjeld handler det om å få ned stress og jag i næringen. Man ville hatt litt mer slakk på de innarbeidete oppleggene rundt om. Han mener også at den generelle dispensasjonen slår bedre ut i Norge enn noe annet sted. Med tanke på både topografi og værforhold.

- Så du tror ikke en kynisk bransje ville sendt sjåførene inn i et nytt jag, bare med enda lengre dager?

- Det er selvsagt et godt poeng. Mange selskaper driver rovdrift allerede. Jeg har selv vært borti dem som legger opp løpet så man ikke kan klare det på lovlig vis. Men når så mange av dem jeg snakker med, syns dette fungerer så til de grader mye bedre for dem selv i disse dager, er det noe vi bør tenke på. Forutsatt at det kommer sjåførene til gode.

- Min sak er ikke tuftet på å få kjørt mer kilometer, hverken for sjåfør, bileier eller oppdragsgiver, men gi en større fleksibilitet innen foreslått endring av regelverk, avslutter Fjeld.

Vi kan anbefale et abonnement på TransportMagasinet. Klikk her.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125