- Jeg tar den. Hva koster den?

Omtrent slik forløp dialogen mellom Tony Fjereide og danske Poulsen Biler tidligere i år. I sommer møtte vi den første Scania S 650 T på norske skilter.

Bildene i denne reportasjen ble tatt før omregistrering. Derfor danske skilt.
Bildene i denne reportasjen ble tatt før omregistrering. Derfor danske skilt. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Tony Fjereide er et ganske ubeskrevet blad i norsk transportbransje. Kranmontøren fra Sotra, utenfor Bergen, har nemlig skapt sin egen arbeidsplass. Lastebilen trengte han for å tilby kunder en totalpakke de vanskelig kan si nei til.

- Jeg har fagbrev som anleggs- og maskinreparatør og i kran- og løfteoperasjonsfaget. Tidligere jobbet jeg for flere lokale kranoperatører som mekaniker. Men en dag hoppet jeg i det og ville prøve å stå på egne bein. Jeg hadde vel egentlig ingen plan, annet enn at jeg ville være min egen sjef, samtidig som jeg visste at det var et marked der ute for en uavhengig mekaniker, forteller Tony, som startet opp firmaet Kran & Anleggsteknikk AS.

Han opplevde at oppdragene strømmet på og samtidig merket han behovet for en lastebil, hver gang anleggsmaskiner og tårnkraner skulle flyttes på. - På et punkt hadde jeg leid inn så mye lastebiler at jeg skjønte at jeg kunne like godt eie en selv. I slutten av 2017 kjøpte jeg derfor en Scania T124 som jeg pusset opp. Den brukte jeg i litt over et år, før jeg nå byttet den inn, fortsetter han.

Først ut i Norge og nummer 10 i verden. Tony Fjereide fra Sotra nyter livet som next-gen snutebilsjåfør.
Først ut i Norge og nummer 10 i verden. Tony Fjereide fra Sotra nyter livet som next-gen snutebilsjåfør. Foto: Frode Tellevik

Egentlig hadde vestlendingen en 650 bulldog på tegnebrettet i fjor høst, men etter en tur til Scaniaforhandleren, ombestemte han seg. - Det virket ikke som de var så interessert da jeg la frem alt av ekstrautstyr, piper og lakkering jeg ønsket meg. De kunne tilby meg en konseptbil, og så måtte jeg fikse resten selv, fikk jeg inntrykk av. Da valgte jeg å heller gå for en ferdig bygget bil og på samme tid kom altså denne til salgs på nettet. Da var valget veldig enkelt. Jeg sendte dem en mail og skrev: "Jeg tar den. Hva koster den, forresten?"

Vlastuin i Nederland har bygget bilen. Den kom til Norge via Danmark.
Vlastuin i Nederland har bygget bilen. Den kom til Norge via Danmark. Foto: Frode Tellevik

Etter at han overtok bilen tidligere i år, har han montert på en høyere svingskive, bygget på hydraulikk og satt på mer lys og folie med firmafargene. - Det ser kanskje ikke slik ut, men denne er kjøpt som en anleggsbil. Derfor trengte jeg anleggsskive med tanke på alle byggeplassene jeg skal manøvrere på. Det er billigere det, enn å bytte bakskjermer stadig vekk, konstaterer han.

Prisen på moroa vil han helst holde for seg selv, men en tung investering ble det. Spesielt for et enmannsfirma.

Hverdagen i Kran & Anleggsteknikk består i å flytte tårnkraner og mobilkraner, montere dem og sertifisere dem. Kunden ringer og Tony fikser resten. Han gjør tre manns arbeid i en operasjon. Han er sjåføren som frakter og monterer, mekanikeren som feilsøker og reparerer og kontrolløren som sertifiserer og godkjenner. Kranene på sin side, eies av mange forskjellige firma over hele landet.

- Jeg får en bestilling, med opplysninger om hvor kranen står og hvor den skal. Så fikser jeg resten, fastslår han. Han har skaffet seg en nisjejobb helt uten konkurranse. - Det finnes mange som gjør de forskjellige jobbene, men jeg er nok alene om å tilby denne totalpakken, tror Tony.

I tillegg kjører han og monterer mobilkraner, når det trengs. Stort sett er det et fast nettverk som forsyner han med oppdrag. Og det er nok å gjøre. Fra han startet opp i 2017 har Tony kun notert seg fem dager uten oppdrag. Det siste året har han montert kraner fra Berlevåg og Kjøllefjord i nord, til Kristiansand i sør.

Det å operere i slike kråkereir krever grundig utdanning. Tony Fjereide fikk start på tårnkranen denne gangen også.
Det å operere i slike kråkereir krever grundig utdanning. Tony Fjereide fikk start på tårnkranen denne gangen også. Foto: Frode Tellevik

- Det er ikke så mange i Norge som driver med dette, så er det fellesferie kan det være vanskelig å få tak i folk. Jeg sier aldri nei hvis jeg har tid og mulighet til å ta jobben, reklamerer vestlendingen, før han avslutter:

- Det er ikke så mye positivt å si om denne snuta for min del, siden jeg opererer så mye på trange anleggsplasser. Men det er uansett jævlig tøft!

Samarbeidet mellom Tony Fjereide (t.v.) og Torgeir Sture har vart i flere år. De er på mange måter avhengig av hverandre. Så snart snutebilen skal ut for å rigge kraner, kommer Torgeir med sin strøkne kranbil for å bistå.
Samarbeidet mellom Tony Fjereide (t.v.) og Torgeir Sture har vart i flere år. De er på mange måter avhengig av hverandre. Så snart snutebilen skal ut for å rigge kraner, kommer Torgeir med sin strøkne kranbil for å bistå. Foto: Frode Tellevik

Hele reportasjen og alle bildene sto på trykk i TransportMagasinets utgave 5-2019. Det lønner seg å abonnere, klikk her, så er du sikret blad i postkassen.

I neste utgave tar vi blant annet for oss bilbergeren du kan treffe på Hemsedalsfjellet denne vinteren! Også det en Scania Next-Gen med snute. Tøffere blir det ikke!

Les også den trivelige saken om Torgeir Sture og kranbilen hans. Han har det på G...