Slik unngår du gebyr

Og du øker trafikksikkerheten.

Løsning? Skaff deg lovlige dekk i tide. Dårlige dekk er dyrt - og dessuten farlig. Dette er drivakseldekk på en tømmerbil som ble kontrollert på Ånestad i går kveld
Løsning? Skaff deg lovlige dekk i tide. Dårlige dekk er dyrt - og dessuten farlig. Dette er drivakseldekk på en tømmerbil som ble kontrollert på Ånestad i går kveld Foto: Statens vegvesen
Sist oppdatert

I går kveld utprøvde Steinar Kroken og kontrollteamet i Utekontroll Øst en litt ny vri.

Det ble utprøvd med litt flere folk og test av ny kontrollplass på Ånestad. Det ga resultater.

30 tungbiler ble hanket inn til nærmere besiktigelse, hvorav ett hadde 7 dekk med for dårlig mønster. Det ga 14.000 kroner til statskassen.

Tømmerbilen er ikke alene. Det kommer ukentlig meldinger om en rekke slik tilfeller.

Vi benytter anledningen til å minne om at det i dag er kun kort tid til tungbiler må ha dekk med alpesymbolet» (3PMSF) på styrende foraksel og drivhjul. Tungt.no skrev utførlig om dette tidligere i år.

I tillegg til at kravene skjerpes inn, har myndighetene gjort det klart at brudd på kravene skal straffes med høyere gebyrer og flere kontroller på vinterstid.

Men tilbake til Ånestad-kontrollen, som ga en variert fangst i tillegg til dekkgebyrene. Det er ikke alltid like lett å bli klok på hva som utløser gebyr og farlige forhold som kun blir korrigert. Her er noen utvalgte:

* Utenlandsk vogntog fikk bruksforbud pga bremser, da det hadde luftlekkasje som påvirket luftkapasiteten som skal være tilgjengelig ved bremsing. Servicebil måtte komme og ordne dette før det fikk kjøre videre.

Lufttank festet med spennbånd
Lufttank festet med spennbånd Foto: Statens vegvesen

* Tre vogntog fikk bruksforbud da de ikke hadde med seg rette dokumenter, manglende leiekontrakter og feil utfylte fraktdokumenter.

* Ett utenlandsk vogntog ble anmeldt for forbikjøring av kontroll, det ble hentet inn og tatt med tilbake. Det viste seg at en av førerne manglet førerattest da de drev tosjåførs drift på vogntoget, de hadde også sikret lasten for dårlig. De må da ta en døgnhvile og fortsette med kun en sjåfør. Fører fikk 8000 kroner i forelegg.

Anmeldt for å ikke stoppe for kontroll. Sjåfør manglet førerattest.
Anmeldt for å ikke stoppe for kontroll. Sjåfør manglet førerattest. Foto: Statens vegvesen

* Ett utenlandsk vogntog måtte koble fra bil og henger for å smøre opp svingskiva da det var helt tørt og påvirket stabiliteten av kjøretøyet.

* To vogntog fikk gebyr for overlast og måtte laste om før videre kjøring, totalt for begge 6700 kroner.

* Enbil måtte feste containeren før videre kjøring.

Når må du bruke vinterdekk?

For bil og tilhenger til bil som hver har tillatt totalvekt over 3500 kg, er det påbudt med vinterdekk i perioden 15. november til 31. mars.

For kjøretøy med tillatt totalvekt over 3500 kg (både bil og tilhenger til bil) er det fra 16. oktober i Nordland, Troms og Finnmark, og fra 1. november i resten av landet, krav om dekk med minst 5 mm mønsterdybde.

Kravet gjelder fram til og med 30. april i Nordland, Troms og Finnmark og til og med første søndag etter 2. påskedag i resten av landet.

Vinterdekk kan være med eller uten pigg. Dekkene skal være merket med «M+S», «MS», «M&S», «M-S», «Mud and Snow» og/eller «3PMSF» eller «3 Peak Mountain Snowflake» (Alpe-symbolet).

Kilde. vegvesen.no