23948sdkhjf

TRANSPORTSELSKAPENE SOM GJØR DET BRA: Her går det Rivenes bra

MINISERIE KAP 4: Transport- og entreprenørforretningen Rivenes AS fra Ytre Arna har hatt en flott vekst i både omsetning og bunnlinje siste tre år.

TRANSPORT & REGNSKAP 2019: Den ærverdige og høyst familiedrevne bedriften Rivenes AS er engasjert i både transport- og anleggssektorene.

Og som så mange andre suksesshistorier startet det med en mann og en bil. Olav Rivenes startet et enkeltmannsforetak i 1959 .

Det ble i 1979 omgjort til et aksjeselskap med navnet Rivenes & Sønner Transport AS.

I 2006 ble firmaet fusjonert ut i tre forskjellige selskaper, der Rivenes AS er driftsselskapet med samme funksjon som tidligere Rivenes & Sønner Transport AS hadde.

Det var nok et lurt grep, for fra 2006 har det gått fra omsetning på rundt 70 millioner kroner - til 234 millioner nå i 2019. Se tall i grafikk under saken.

Og selv om ikke resultat før skatt har tatt samme 3-gangeren, har det konsekvent vært positivt. I 2019 endte det på nesten 6 millioner, et godt hakk opp fra både 2017 og 2018.

I dag finner vi familien Rivenes i solid kontroll, med syv blad Rivenes som eiere av Rivenes Holding, hvor største eier er Olav Rivenes selv med 20 prosent.

Les også om:

Vi har fått en prat med daglig leder Bjørn Rivenes per mail-utveksling.

– Hva tenker dere på som suksessfaktoren eller faktorene i Rivenes AS?

- Helt i bunn ligger langsiktig og helhetlig tenking, der formålet hele tiden er fortsatt sikker drift, svarer Bjørn Rivenes på email.

– Forretningskonseptet er helt enkelt å levere god kvalitet til riktig pris. Og for å få det til må vi ha en moderne bil- og maskinpark som er beregnet for de oppgavene som skal utføres både økonomisk og miljømessig. Ikke minst legger vi stor vekt på HMS og dokumentasjon av utført arbeid. I tillegg tar vi ansvar for rekruttering til yrkene ved alltid å ha flere lærlinger i de forskjellige fagene.

- Men suksessfaktor fremfor alt er dyktige medarbeidere som er stolte av yrket sitt. (Red. anm. - les også saken om Jan Runar i link ved siden av her, gir innhold til ordene!).

– Dere driver tilsynelatende like stort både på transport- og entreprenørsiden. Hva er fordelingen mellom områdene? Og hvor mange biler/maskiner er i systemet?

- Vi har 47 store lastebiler/hengere av forskjellig slag for transport innen bygg- anlegg og container, altså avfall av forskjellig slag. Så har vi også 45 anleggsmaskiner, som gravemaskiner, hjullastere, komprimeringsutstyr, dumpere, rivningsutstyr etc. fra 1-65 tonn.

- Omsetningsmessig er det fordelt ca 40/60 på maskin og transport, men egne entrepriser inkl. maskin og transport står likevel for 80 prosent av omsetningen.

– Korona slår forskjellig ut, men for våre bransjer ser de generelt ganske bra ut. Har dere vært rammet, evt hvordan ser på utsiktene for 2020 per i dag?

- Vi har vært heldige der. Korona fått svært liten konsekvens for vår drift. Det er noe lavere drift på deler av driften, men totalt sett har vi høyere omsetning enn tidligere. Korttids sykefravær blir nødvendigvis litt høyere som en konsekvens av smittebegrensningstiltakene.

Det startet med en bil...

Rivenes AS er en transport- og entreprenørforretning, og startet som et enkeltmannsforetak i 1959 av Olav Rivenes. Bedriften ble i 1979 omgjort til et aksjeselskap med navnet Rivenes & Sønner Transport AS.I november 2006 ble firmaet fusjonert ut i tre forskjellige selskaper: Herav Rivenes AS, som er driftsselskapet med samme funksjon som tidligere Rivenes & Sønner Transport AS hadde.

Firmaet holder til i Ytre Arna i Bergen kommune, med kontor- og mannskapslokaler, vaskehall, eget verksted, oppstillingsplass for biler mm.

- Vi er ca 100 ansatte og er kjent for å ha dyktige medarbeidere med "stå på-humør�? som setter sikkerhet og kunden i fokus. Kundenes og myndighetenes krav til internkontroll og kvalitetssikring er oppfylt. Vi er konkurransedyktige på pris på alle tjenester og blir alltid enig med kunden på forhånd om pris og oppgjørsform.. Kundene er privat- og bedriftsmarkedet, samt offentlig sektor. Ingen oppdrag er uten interesse.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062