STOPP!!! TransportMagasinet i salg nå

Sjekk ut innholdet her:

Sist oppdatert

Vi er relativt små, her nord, målt i forhold til resten av lastebilbransjen i Europa. Vi opererer på trange, svingete veier, med tøffe klimatiske utfordringer i brorparten av årets 12 måneder. Vi kjører 50 tonn, snart 60 og nå tyder mye på vi også skal gi oss i kast med modulvogntog på nye og spennende transportårer.

Visjonært og fremtidsrettet, til tross for en til dels mangelfull infrastruktur. Men vi har trua. Dyktige utøvere har vi heldigvis mange av.

En forutsetning er en stø hånd på rattet og trygghet for det man driver med. En dyktig sjåfør kjenner det gjerne i ryggmargen om det er noe som ikke stemmer. Det vi liker minst, er overraskelser.

Statistikk kan brukes til så mangt. I denne utgaven har vi gjennomgått alle de til nå 26 artiklene i serien «Etter noen mil». Det gikk etter hvert opp for oss at påfallende mange sjåfører hadde blitt overrumplet av lastebilens avanserte nødbremssystem (AEBS). Og da mener vi virkelig overrumplet.

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto Foto: Sondre Sjong

Mange lastebileiere og sjåfører har, med rette, vurdert AEBS som et sikkerhetsverktøy som kan spare dem for alvorlige ulykker. Men hos dem som har opplevd systemet i fri dressur, med full brems uten grunn, har tryggheten gått over til skepsis og usikkerhet.

Vil det skje igjen? Hva om det skjer når det er glatt?

Vår gjennomgang viste at 17 av 26 lastebiler vi har analysert, hadde dette utstyret montert. Av dem hadde åtte sjåfører opplevd bråbrems helt ut av det blå. Altså halvparten.

På krevende vinterveier bør man derfor kanskje vurdere om man bør ha dette systemet aktivt. AEBS reagerer langt raskere enn kombinasjon øyne, hjerne og høyrefot. Man sparer noen meter bremsestrekning hvis alt fungerer optimalt.

Frode Naustdal er kritisk til systemet
Frode Naustdal er kritisk til systemet Foto: Lizbeth Osnes
Det er en sjokkopplevelse første gangen og den slår inn på alt mulig, sier bileier Oddgeir Selle
Det er en sjokkopplevelse første gangen og den slår inn på alt mulig, sier bileier Oddgeir Selle Foto: Frode Tellevik

Men kanskje er dette systemet mest optimalt på Autobahn, som det nok er bygget for i utgangspunktet. Norge er ikke helt der når det kommer til veistandard. Derfor opplever vi også utfordringer som kanskje ingen andre har. Det er i så fall ikke første gang.

Mange lastebilselgere vil nå ha dette systemet utkoblingsbart. Med tanke på skummelt føre bør dette også være et krav fra sjåførens side.

Men først skal vi nyte sommeren. Kjøre forsiktig, ta vare på hverandre og lad batteriene.

Vi i TransportMagasinet har allerede tankene godt fokusert på vår jubileumsutgave, som utkommer i august. Da markerer vi nemlig magasinets 30-års jubileum. For å lage det har vi bedt om hjelp fra flere tidligere redaktører og bidragsytere. Vi gleder oss med andre ord til en skikkelig retroutgave.

God sommer fra hele redaksjonen, så lenge!

Og du! Husk abonnement. Her får du ordnet det.