På utekontroll på Lanner

- Vårt beste verktøy er en god dialog med sjåførene.

Jan Olav Hermansen treffer mange ulike sjåfører i sin jobb i utekontrollen.
Jan Olav Hermansen treffer mange ulike sjåfører i sin jobb i utekontrollen. Foto: Eivind Bye
Sist oppdatert

Det sier Jan Olav Hermansen er senior inspektør i Statens Vegvesen. Vi fulgte han på jobb på Lanner kontrollstasjon i Utekontroll Sør C rett ved Porsgrunn.

- Vi er her på grunn av trafikksikkerheten, sier Hermansen. Med sine fire kolleger på Lanner kontrollstasjon sjekker de tungtransporten som er på vei sørover på E18.

- Det første vi gjør er å observere hva det er som kommer kjørende. Er det last på bil eller henger, er hjulene hevet, hvordan er siktsonene til sjåføren, og ser og høres det greit ut. Vi ser på bremselys og alle de elementære tingene, og får et inntrykk av kjøretøyet. Erfaringen hos kontrollørene gjør at de skjønner hvilke kjøretøy som bør kontrolleres, og vi forsøker å ikke hefte sjåførene mer enn nødvendig, sier Hermansen.

Gjengen ved utekontrollen på Lanner kontrollstasjon. Fra venstre Jan Olav Hermansen, Steinar Solgaard, Trude Fjelberg, Lasse Opstad og Thomas Haugen Kittilsen.
Gjengen ved utekontrollen på Lanner kontrollstasjon. Fra venstre Jan Olav Hermansen, Steinar Solgaard, Trude Fjelberg, Lasse Opstad og Thomas Haugen Kittilsen. Foto: Eivind Bye

I hovedsak er det kjøretøy der det er feil og mangler som blir plukket ut til utvidet kontroll, samt at det tas stikkprøver.

- De som kjører inn til kontrollplassen vår må over vekta, slik at hastigheten går ned. Da må de bremse og vi får lytta etter luftlekkasjer, observert bremseskiver, sett på lastsikring eller vurdert om det er behov for å sjekke lastsikring der vi ikke kan se den. Samtidig legger vi de inn i vårt digitale system som gjør at vi får opp en historikk på eventuelt tidligere kontroller. Alt dette gir oss en indikasjon på om det må tas en utvidet kontroll, forteller Hermansen.

Hverdagen som kontrollør er svært variert, og ingen dager er like. De vet aldri hva som kan komme rullende inn på kontrollstasjonen.

- Noen dager går mye tomt og det er lite last å kontrollere, mens andre dager er det mye last å kontrollere. Og det er vanskelig å trekke frem hva som er de vanligste feilene, men det er klart at dårlig lastsikring, feil på kjøre- og hviletid og for mye vekt går igjen.

Jan Olav Hermansen har jobbet i Statens Vegvesen siden 1996.
Jan Olav Hermansen har jobbet i Statens Vegvesen siden 1996. Foto: Eivind Bye

Hermansen påpeker at bilparken har blitt vesentlig bedre enn den var da han startet i Statens Vegvesen i 1996, og at de stort sett blir respektert av sjåførene.

- Dialogen vi får med sjåførene avhenger mye av hvordan vi opptrer. Derfor forsøker vi å ha en hyggelig tone og få en best mulig samtale med sjåføren. Det er veldig sjelden vi opplever at sjåførene krangler og blir sinte. De skjønner hvorfor vi er her og at vi gjør jobben vår. Vi har et lovverk å følge, sier han.

- Mitt tips til sjåførene som blir stoppet i en kontroll er å være med å skape en god dialog, uansett om de er enige eller uenige. De må respektere at det er et lovverk som vi må følge, og at vi handler ut fra det. Og ofte er sjåførene klar over de feilene som vi påpeker, og mange er også glade for at vi informerer om ting som må utbedres, sier Hermansen.

Lanner kontrollstasjon ved Porsgrunn.
Lanner kontrollstasjon ved Porsgrunn. Foto: Eivind Bye