Av denne tilleggsbevilgningen skal 198 millioner kroner gå til riksveiinvesteringer, mens de øvrige midlene går til skredsikring, utbedring etter flomskader og til ferjeavløsning. Veisatsingen er høyere enn forutsatt i Nasjonal transportplan.
– Tilleggsbevilgningen til vei er etterlengtet for MEF og medlemsbedriftene våre. Vi har i vår kontakt med samferdselspolitikerne vært klare på at mange veientreprenører har hatt betydelig ledig kapasitet det siste halvåret.
Dette er kapasitet som bør utnyttes til å gjennomføre nødvendige tiltak ute på veinettet. Det er positivt at politikerne nå kommer bransjen i møte og øker bevilgningene, sier Trond Johannesen, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).
Tilleggsbevilgningen på 198 millioner kroner til riksveiformål er fordelt slik:
- 8 millioner kroner til utbedring av Øyakrysset på riksveg 40 i Larvik kommune i Vestfold.
- 10 millioner kroner til delprosjektet Sandnes – Harstadberget på riksveg 9 Setesdalen, i Valle kommune i Aust-Agder.
- 20 millioner kroner til forberedende arbeid på prosjektet E39 Bjørset – Skei i Jølster kommune i Sogn og Fjordane.
- 50 millioner kroner til forberedende arbeid på prosjektet riksveg 70 Tingvoll – Meisingset i Tingvoll kommune i Møre og Romsdal.
- 20 millioner kroner til å starte utbedring av fire bruer på E10 i Nordland og Troms: Breisundet bru og Storvalen bru i Moskenes kommune i Nordland, Gimsøystraumen bru i Vågan kommune i Nordland og E10 Tjeldsundbrua i Skånland kommune i Troms.
- 90 millioner kroner til forberedende arbeid på de to prosjektene riksveg 3/25 Ommangsvollen – Grundset/Basthjørnet i kommunene Løten og Elverum i Hedmark og riksveg 555 Sotrasambandet i kommunene Bergen og Fjell i Hordaland.