23948sdkhjf

Slik gikk Girteka fra én til 10.000 lastebiler - og helt nye farger

Fra omstridt røver til europeisk gigant.

TUNG HISTORIE: Fra lille Litauen og ut i den store verden. Girteka startet i 1994 med én brukt lastebil. Resten kan grovt oppsummeres med ett ord: Vekst. Pluss dumper på veien.

Mindaugas Raila var 24 år da han kjøpte en brukt MAN med termotralle i 1994. Dette var starten til Girteka: Raila, en sjåfør, en kontoransatt og et kontor som Girteka på sine nettsider beskriver som «veldig lite».

I dag er Raila, bildet til høyre, god for milliarder. Hvor mange milliarder er det vanskelig å finne ferske tall om, men i 2019 handlet det om rundt 10 milliarder kroner, ifølge nettstedet Delfi.lt. Raila eier fortsatt 90 prosent av Girteka. En «american dream»-historie fra Litauen.

De resterende 10 prosentene er det Edvardas Liachovičius som eier. Han har nesten helt fra start vært administrerende direktør i selskapet (CEO), men har nylig overlatt den tittelen til nederlenderen Jeroen Eijsink. 

Formuesveksten til hovedeier Mindaugas Raila har etter alt å dømme gått parallelt med størrelsen på selskapet.

Fra den ene lastebilen i 1994, gikk det til 15 lastebiler i år 2000 og 400 i 2006. Første gang Girteka ble nevnt av Tungt.no, var i en bisetning i en artikkel fra 2003. Girteka skulle kjøre fisk fra Norge.

Så begynte selskapet med store oppkjøp. I Norge handlet det om Thermomax og Thermo-Transit. Fra rundt 2015 gjorde Girteka seg bemerket med den ene kjempeordren etter den andre. 500 DAF, 1000 Mercedeser, 2000 Volvoer i slengen.

Teksten fortsetter under bildet. Se bildekarusellen øverst for bildetekster.

Kjøp så store at de ble til nyhetssaker i fagpressen i hele Europa, finansiert med heftige lån. Girteka sendte ut pressemeldinger om at lånene var tatt opp i renommerte banker. Finansfolk har med andre ord tro på dem.

I dag har Girteka nærmere 10.000 lastebiler og 23.000 ansatte. Kanskje er det tegn til veksten flater litt ut. Men det er ikke godt å si, for ferske tall viser at litauiske selskaper eier 8300 lastebiler i utlandet, og selskapene melder at de har behov for enda flere biler

Ut over alle bilene har Girteka to store lager i Litauen og to i nabolandet Latvia. Det største av dem er på 37.000 kvadratmeter. I tillegg har selskapet tre såkalte transportbaser som blant annet står for vedlikehold av flåten.

To av transportbasene er i Litauen, mens den største er i Poznan i Polen. Poznan-basen ble tatt i bruk i fjor, og er et tidligere MAN-anlegg på rundt 20.000 kvadratmeter.

Negative nyhetsoppslag

Da østeuropeiske vogntog begynte å rulle inn over Norge noen år etter østblokkens fall, fikk transportselskapene et frynsete rykte. Det handlet om dårlige lastebiler, dårlige dekk, cowboy-sjåfører og smugling. I 2012 skrev Tungt.no at lastebiler og sjåfører fra Girteka hadde havnet i politiets søkelys nesten ukentlig

Du skal ikke gjøre mange googlesøk før du finner flere oppslag om Girteka og kabotasje heller. Flere gebyrer i hundretusenkronersklassen ble delt ut. Tungt.no skrev at selskapet nærmet seg verstingtoppen.

Teksten fortsetter under bildet. Se bildekarusellen øverst for bildetekster.

Selv hverdagskriminalitet på lavt nivå vakte oppsikt, som da to Girteka-sjåfører ble tatt på fersken da de stjal barnesykler ved en skole i Troms i 2018.

Girteka følte åpenbart behov for å styrke imagen. De bestilte en rapport fra advokatfirmaet Hjort, og Hjort fant ikke mye galt. Ifølge rapporten hadde Girteka som selskap bare gjort seg skyldig i ett lovbrudd fra 2015 til 2018; en kabotasjesak fra 2017.

Så sent som i starten av mars i år var det rettsforhandlinger i Førde tinghus, der Girteka var tiltalt for ulovlig kabotasje. Dom i saken er i skrivende stund ikke avsagt. Den er viktig, for den vil dra opp grensene for hva som er lovlig og ulovlig kabotasje i Norge.

Girteka hadde tidligere en dansk kommunikasjonssjef, Kristian Kaas Mortensen (bildet under). Ifølge Mortensen har ikke ting alltid vært akseptabelt i Girteka, men slett ikke så ille som det så ut.

Teksten fortsetter under bildet - klikk på bildet for intervjuet med Kaas Mortensen i 2018. Se bildekarusellen øverst for bildetekster.

- Gjennom en feilslått kommunikasjonsstrategi ble vi den store syndebukken, uttalte han til Moderne Transport.

Kaas Mortensen forlot Girteka i 2020, da han gikk til det USA-baserte logistikkonsernet Project 44. Han jobber fortsatt fra Vilnius.

Historieskriving

Store selskaper har gjerne store artikler på Wikipedia. Om Girteka finner du derimot lite. Nærmere bestemt ingenting i den norske utgaven, og et par-tre korte avsnitt i den tyske (med foreldet informasjon) og den engelske (administratormerket som utilstrekkelig artikkel).

På Girtekas hjemmeside finnes en «om oss»-side og en nyhetsdel. Sistnevnte strekker seg tilbake til 2016 og inneholder langt over hundre artikler. Her skriver Girteka på sett og vis sin egen historie. Her finner du ikke noe om kabotasje eller sjåfører som er sykkeltyver på si. Eller at fem personer i ledelsen av Girteka tjente mer enn 51.000 euro, langt over en halv million kroner, bare i februar (ekstern lenke).

I stedet finner du historiene et konsern opptatt av omdømme vil ha fram. Artikler om vekst, som alle storinnkjøpene nevnt over. Om verdiene de praktiserer, om at de bryr seg om sjåførenes velvære, om hvor mye CO2 de har spart verden for og så videre. Proft og med fine bilder, slik konsernsider pleier å framstå.

Hvor vil Girteka?

Flere av de ferskeste nyhetssakene handler om at Girteka skal skifte identitet. Visuelt handler det om logo i grønt og blått. Med hjelp fra et konsulentselskap skal de også skifte «brand positioning»; hva merket oppfattes somav omverdenen. Om du nå har gjettet at det handler mye om «sustainability» og «responsibility», bærekraft og ansvar, så har du rett.

Viktigere enn internasjonale moteord er det at Girteka jobber for å ta spranget fra å være transportør til å bli en logistikkgigant, et konsern som kan ta seg av hele leveransekjeden for andre firmaer. Blant annet har programvaregiganten SAP utviklet datasystemer som skal gjøre spranget mulig.

Nylig varslet selskapet en omstrukturering som skal gi «mer skreddersydde løsninger» for kundene. En ny toppsjef fra Nederland har nettopp tatt over. Jeroen Eijsink, bildet til høyre, kommer fra C.H. Robinson, som ifølge Wikipedia er rangert som verdens femte største logistikkselskap.

Det viser at målet er satt for Girteka. Det holder ikke å være Europas største transportfirma. Girteka skal bli et av Europas ti største logistikkselskaper.

Man kan komme langt med å starte med en lastebil.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no

KLIKK for alle artikler i EKSTRA Tungt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094