23948sdkhjf

Scania-land: Her skal Peab bygge digert testanlegg – og her skal lastebiler lære å kjøre selv

TUNG INVESTERING: Scania skal bruke 742 millioner kroner på et testanlegg for selvkjørende og elektriske lastebiler. Det er Peab som skal stå for arbeidet.

Utbyggingen skal skje i Scanias hjemtrakter i Södertälje. Anlegget vil dekke et areal som svarer til rundt 57 fotballbaner.

Hensikten med utbyggingen er å skape forhold som kan brukes til testing av selvkjørende (også kalt autonome) og elektriske lastebiler, heter det i en pressemelding fra Peab. Det er Scania-datteren Scania Industrial Maintenance som har bestilt arbeidet.

Testanlegget omfatter en dosert rundbane på tre kilometer, ti kilometer med testveier og en stor bane for testing av bremser og kjøreegenskaper. Den doserte rundbanen omslutter alt det som vises på bildet fra Peab.

Arbeidet med testanlegget skal starte til høsten, og etter planen skal det stå ferdig i 2026.

Hvor langt er selvkjørende lastebiler kommet?

Scania er slett ikke alene om å teste ut selvkjøring for lastebiler. Nylig har tungt.no skrevet om både Daimlers og Teslas testarbeid. Alle de store aktørene jobber med dette nå. Under har vi sett på hva Scania selv skriver om framtida for selvkjørende lastebiler.

På sin internasjonale nettside sier Scania at selskapets autonome løsninger er et «bidrag til overgangen til tryggere, mer effektiv og bærekraftig transport». Så langt har fokuset vært på kjøretøy innen gruvedrift og på såkalt hub-to-hub-transport, i praksis transport på motorvei mellom store logistikksenter.

Scania beskriver (ekstern lenke) overgangen til selvkjørende lastebiler som noe som «kommer til å skje» («an inevitabel shift» på tekstens originalspråk). Den ventede effekten for transportnæringen blir av Scania beskrevet som betydelig. Rundt 2030 venter Scania at fullskala hub-til-hub-transport er en realitet i Europa. 

«Eliminerer menneskelige feil», og er mer miljøvennlig

Scania mener at selvkjørende lastebiler vil være tryggere blant annet fordi de vil bli programmert til å holde en trygg og jevn hastighet. De skal holde seg pent plassert i fila si på veien, og de skal kunne kjøre også når det er lite trafikk. Autonome lastebiler vil heller ikke ha behov for pauser, og de vil «eliminere menneskelige feil».

Teksten fortsetter under bildet: Hva har Scanias digitale dashbord med selvkjøring å gjøre, når en selvkjørende bil ikke trenger en sjåfør? Dashbordet er et steg på veien, fordi det er en sentral for alt en moderne lastebil registrerer av informasjon. Skal lastebilen kunne kjøre selv, trengs mye informasjon. Foto: Scania

Samtidig ser Scania risikoen for at det kan være problemer med ny teknologi som kan forårsake uforutsette hendelser. Det er her det nye testanlegget kommer inn i bildet. «Vi vil fortsette å kjøre mange kilometer for å vise at systemet er i stand til å håndtere alle situasjoner som kan oppstå, før vi vi er klare til å kjøre helt uten sjåfør», heter det i Scanias tekst.

Til lesere som nå spør seg om autonome lastebiler vil være i stand til å legge på kjetting selv ved behov: Svaret er selvsagt nei, på samme måte som sjåfører vil trengs under en rekke andre forhold og betingelser i mange år framover.

Miljøgevinsten kommer av at kjøretøyet vil holde en hastighet får mest mulig ut av drivstoffet, noe som også er en fordel for økonomien. Den økonomiske fordelen blir styrket av mindre behov for sjåfør-arbeidskraft.

Slik vil det foregå

Ved hub-to-hub-kjøring vil lastebilen bli lastet manuelt, ladet/fylt med drivstoff og sikkerhetskontrollert. Deretter kjøres den til stedet der den trygt kan sendes ut på egen hånd på hovedveinettet, som i alle fall i starten vil handle om motorveier.

Men på sikt kan autonome lastebiler «i prinsippet» kjøre på alle veier, skriver Scania. Men veien må oppfylle gitte krav, og den må selvsagt være godkjent av myndighetene for selvkjøring. Før selvkjørende lastebiler kan settes inn på en strekning, må det grundig planlegging til, og ruta må kartlegges i detalj. Scania fikk i fjor tillatelse til å teste autonom kjøring på utvalgte offentlige veier.

Scanias moderselskap Traton har beregnet at intet mindre enn 78 milliarder kilometer vei vil være egnet for autonome kjøretøy i 2026.

Scania anslår at en autonom lastebil vil koste 1,5 til to ganger mer enn en tradisjonell lastebil gjør i dag. I tillegg kommer «operasjonelle kostnader», som Scania eksemplifiserer med programvarelisenser og arbeidskraft til å kontrollere kjøretøyene.

Til tross for disse økte kostnadene, kaller Scania selvkjørende lastebiler for en «compelling business case», der compelling kan bety alt fra interessevekkende til uimotståelig.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Peab, Scania.com

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125