23948sdkhjf

Ford Ranger Raptor: 181 biler til ca. 1 million kroner pr stk

TUNG PRIS: En Ford med grønne skilter til nesten 1 million kroner har ikke skremt bort kjøperne, ikke i forhold til forrige Raptor ihvertfall.

Det viser den ferske registreringsstatistikken fra OFV (se tabell lenger nede i saken).

Hva skal man egentlig sammenligne denne bilen med? For med en pris på 985.775 kroner for den verstingversjoen vi fikk kjøre(inkl.mva), er den prismessig nærmere fullsize pickupene fra USA, men det er liksom noe annet igjen. Og Ford Norge har egentlig blitt vant til å selge dyre varebiler de siste åra, ikke minst Explorer som koster fra 880.000 kroner med grønne skilter.

Ting som andre ikke har

Likevel, du får med ting som ikke noen annen bil kan leveres med da. Som for eksempel en 3-liters V6 twin-turbo bensinmotor, et eksosanlegg hvor du selv bestemmer hvor entusiastisk den skal høres ut, et understell som egentlig er klar for Baja-racing-løp (som du kan hoppe med!) og en kjørekomfort som er helt i toppsjiktet i denne klassen. Alt det kan jo hjelpe litt på prisnivået, selv om den på papiret ser aaalt for dyr ut.

Svært behaglig milsluker

Støynivået er behaglig lavt, selv med knastedekk og åpen eksos (i Baja-modus). Understellet, selv om det er laget for å tåle grisekjøring på anleggsveier og rallyløyper, er superkomfortabelt på norske landeveier, motorveier og bygater. Med fartsdumper og hullete asfalt som en vanlig bekymring og irritasjon i andre biler, er det knapt merkbart her. Vi kan jo nevne forbruket som du nok ikke får til å gå under 1,2 liter på mila, men om du har kjøpt en Ford med grønne skilt til nesten en million kroner, bryer du deg om forbruket da? 

Den nye stående skjermen i midten blir bedre og bedre når du blir vant til den, og heldigvis har ikke Ford valgt å basere seg kun på skjerm, her er egonomien mer balansert med knapper i tillegg til skjermen. Kjøremoduser, eksos og det justerbare understellet styres med knapper på rattet. Fremdriftsvalg styres med hjulet/knappene i midtkonsollen som fungerer godt når du blir vant til det. Instrumentklusteret er digitalt og det fungerer utmerket med god synlighet, men det er mange menyvalg og innstillingsmuligheter som du bør sette deg inn i her. 

Dyr men populær - relativt sett

Og selv om det er den dyreste Ford Rangeren noensinne, så finnes det greit med kjøpere, relativt sett. Fra salgsstart og til og med mai er det registrert 181 slike i Norge (8 av disse er forrige utgave) og importøren informerer om en stor ordrereserve. Den forrige Ranger Raptor klarte Ford Norge å selge 497 stk av, så gjenstår det å se om prisen blir tilgitt siden denne utgaven er enda råere og bedre å kjøre.

Pickup-registreringer tom. mai 2023:

Toyota Hilux: 336
Isuzu D-Max: 252
Ford Ranger Raptor: 181
Ford Ranger: 37
RAM 1500: 18
Jeep Gladiator: 9
Chrevrolet Silverado: 1

Kilde: OFV

Også med 2-literen

Da skal det også sies at de fleste Raptor-utgavene som så langt er solgt i Norge har den største bensinmotoren. Kontraktene har faktisk i stor overvekt 3.0 V6 bensin i følge Ford Motor Norge, men så har jo også denne motoren vært lenger i salg. Motoren er en twin-turbo som hos Ford betyr at motoren har to like store turboladere. Raptor er også tilgjengelig (produksjonen har startet, men ikke levert ut enda) med den kjente 2-liters dieselturboen med bi-turbo som stod i forrige Raptor. Den får startpris på 893.200 inkl avgift. 

V6-dieselen da?

Nye Ranger kommer også med en ny V6 turbodiesel på 240 hk, men denne blir kun å finne i Wildtrack. Det er en spennende motor som Ford har hentet fra F-150-programmet i USA og den skal bringe Ranger opp på et høyere komfort og premium-hakk (er tanken). 

Baja-modus

Da vi kjørte bilen tidligere i år på 4x4-området Los Comos utenfor Barcelona, fikk vi prøve oss på en liten rally-løype. Her fikk vi koble inn Baja-modus og virkelig fyre løs. Fox-støtdemperne (Fox 2,5-tommers Live Valve) har sensorer som leser av fører og kjøretøy og justerer seg 500 ganger i sekundet. Og dette merkes godt, for med Baja-oppsettet føltes det komfortabelt å herje rundt på en bane med stein og dype groper i 60 til 100 km/t.  

"Hold 80 km/t opp på hoppet"

Da vi kom til hoppet ble vi bedt om å holde ca 80 km/t og gå av gassen akkurat da vi kjørte opp på kulen, landingen føltes overraskende myk og kontrollert. Ikke noe stort hopp, men det føles absolutt stort nok.

Ford Ranger Raptor:

Motor: 3,0 L V6 twin turbo
Effekt: 292 hk
0-100 km/t: 7,9 sek
Dreiemonent: 491 Nm
Tilhengervekt: 2,5 tonn
Vadedybde: 85 cm
Bakkeklaring: 
Nyttelast: 652 Kg

Veiledende priser Ford Ranger Double Cab: 
Ranger XLT 2,0 L EcoBlue 170 hk 6-trinns automat: 645 600
Ranger Limited 2,0 L EcoBlue 205 hk 10-trinns automat: 707 800
Ranger Wildtrack 2,0 L EcoBlue 205 hk 10-trinns automat: 727 900
Ranger Wildtrack 3,0 L V6 EcoBlue 240 hk 10-trinns automat: 784 900
Ranger Raptor 2,0 L EcoBlue 205 hk 10-trinns automat: 893 200
Ranger Raptor 3,0 L EcoBoost 292 hk 10-trinns automat: 962.900

Opphav og kilder: Ford Motor Norge / OFV

KLIKK for alle artikler i Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109