23948sdkhjf

Utekontroll: Stoppet ikke for kontroll, drev kabotasjekjøring, manglet løyve og fartsskriver

POLITI-REAKSJON VENTER: Når én ting er galt, er det meste galt. Det kan være oppsummeringen for østeuropeeren som fraktet to personbiler med varebil. Nå er sjåføren og firmaet anmeldt til politiet.

Det hele startet med at sjåføren ikke stoppet til kontrollen som Statens vegvesen holdt på Ånestad kontrollstasjon tirsdag ettermiddag. Kontrollørene måtte kjøre etter transporten sørover, og først etter 15-20 minutter fikk de stoppet sjåføren. Da var varebilen med henger kommet til Tangen på E6.

- Han hevdet at han ikke trengte å stoppe for kontroll fordi han kjørte varebil. Han stilte seg helt uforstående til at han ble stoppet og til at han hadde brutt regler, forteller seniorinspektør Kent Heggeriset ved Ånestad kontrollstasjon.

- Han var blitt stoppet for det samme for to måneder siden, så han visste at han skulle ha stoppet. Det er merkelig at han reagerer slik, men hvorfor han gjør det, blir bare spekulasjoner, sier Heggeriset.

Flere brudd, og anmeldt på nytt

Da transporten først var blitt stoppet, viste det seg at det var mer å finne for inspektørene. De mener at sjåførene har begått flere brudd:

  • Han brøt kabotasjereglene
  • Han kjørte uten løyve
  • Han kjørte uten fartsskriver (kreves når varebil på 3,5 tonn brukes med henger)

Dermed ble sjåføren og firmaet anmeldt til politiet, akkurat slik de ble forrige gang mannen ble stoppet.

Kabotasjereglene er ifølge Statens vegvesen brutt fordi sjåføren driver med transport av personbiler innad i Norge.

- Sjåføren jobber i samarbeid med et bilfirma på Østlandet. Det kan hende at han også transporterer biler ut av landet, men det vet vi ikke noe om. I dette tilfellet hevdet han at han hadde kjøpt bilene selv, men bilene er kjøpt og eid av bilfirmaet han kjørte for, sier Heggeriset.

De to bilene i transporten er små elbiler som er kjøpt lenger nord i Norge. Ifølge Heggeriset skulle bilene fraktes til bilfirmaet.

Begrensede muligheter til å stoppe virksomheten

- Hvilke reelle muligheter har dere til å hindre at sjåføren og firmaet han kjører for, fortsetter med disse biltransportene?

- Per nå har vi kun mulighet til å anmelde forholdene til politiet. Ut over det har vi ingen mulighet til å hindre at dette fortsetter, sier Heggeriset.

Ifølge seniorinspektøren får ikke kontrollstasjonen tilbakemelding om eventuelle bøter som blir ilagt av politiet, faktisk blir betalt.

- Vi gjør den jobben vi har regelverk til å gjøre. Da blir det historikk på det når vi ser at de samme gjør nye brudd, sier Heggeriset.

Det er alkove over førerplassen på varebilen. Det er ukjent for Heggeriset om sjåføren sover der når han er på jobb i Norge, eller om han har annet bosted her. Det er heller ikke klart om sjåføren er her på egen hånd, eller om virksomheten er mer organisert.

- Både vi og tollvesenet ser at det er en del varekjøring med varebiler. Dette er folk som ofte ikke har så mye erfaring med transport. Når de kjører med varebil, blir det fort brudd på vektgrensa. Har de henger i tillegg, blir kravene mer omfattende. Vi prøver å ha fokus på varetransport med varebiler, både med utenlandske og norske sjåfører, sier Heggeriset.

Opphav og kilder: Originalartikkel fra Tungt.no basert på kontrollrapport fra Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.142