Ny DAF XG+ 530: - Den er faktisk helt nydelig å kjøre, sier sjåføren
TUNG NYBIL: Da Kristiansand-bedriften Anleggspartner Sør skulle bytte ut en eldre Scania 620 6x4 med en DAF, var sjåføren noe skeptisk. Etter en uke i nybilen kan han ikke få fullrost bilen nok.
Yrkessjåfør Sven Arne Markeng har vært hardbarka Scania-entusiast. Inntil nylig, da han fikk sin nye DAF XG+ 530 FTS.
- Den er faktisk helt nydelig å kjøre. Ja, den er vannvittig bra sammenlignet med det jeg har kjørt tidligere. Vi kjører på mange ekstremt dårlige veier, og bilen oppleves som både retningsstabil og svært komfortabel å kjøre, sier Markeng.
Han har hatt nybilen i en snau uke nå, og kjører daglig lass med asfalttralla fra Mandal til Kvinesdal, og deretter på smale veier opp til Knaben.
- Denne kjøringa skjer på gamle dårlige veier. Sammenlignet med den gamle bilen så er hverdagen i hytta en helt annen nå. Jeg er vant til å bli filleristet på disse veiene, men nå går det helt fint å kjøre der, sier Markeng.
Bilen har en 530 hk motor, og Markeng sier han ikke savner noe kraft i bakkene hvor han kjører med asfalttralla.
Dieselforbruk
På en testtur med den nye DAF'en ble det målt dieselforbruk mot biler Anleggspartner Sør allerede har flåten sin. DAF'en brukte på denne kjøringen 4,5 liter per mil på 614 kjørte kilometer.
Den samme turen ble kjørt med en Volvo 540, med samme tonnasje, og den målte et snitt på 5,9 liter per mil. Scania 620 6x4 som har gått i denne kjøringen før noterte på sin siste tur et snitt på 6,2 liter per mil.
- Vi er Miljøfyrtårn-sertifisert, og det er en av grunnene til at vi valgte DAF, sier eier av Anleggspartner Sør, Bjørn Øivind Tønnessen.
- Den nye bilen gir oss reduserte utslipp og lavere drivstoffutgifter. De andre sjåførene våre har også begynt å vise interesse for DAF, så vi ser nå på en ny tippbil også fra DAF. Det virker som sjåførene har lyst til å prøve det. For bedriften er det et stort pluss, siden det er økonomi i både innkjøp og drivstoffutgifter, samt lavere utslipp, sier Tønnessen.
Bor i hytta gjennom uka
Sjåfør Markeng kjører asfalt om sommeren og maskinflytting på vinteren. I arbeidsuka er bilen hjemmet hans.
- Du har kjørt Scania tidligere. Hva tenkte du før du valgte DAF?
- Jeg tenkte vel det samme som alle andre hardbarka Scania-fans, at dette kommer aldri til å gå. Men jeg har blitt veldig positivt overrasket av DAF. Mer komfort og veldig god plass i hytta. Det er positivt når man bor der hele uka. I DAF'en har jeg en god seng, et dobbelt kjøleskap, mikro og annet som trengs.
Han trekker også frem førermiljøet som han synes er mye bedre. Blant annet er det bedre oversikt på knapper og brytere.
- Fikk du være med å bestemme noe da dere bestilte bilen?
- Jeg bestemte vel så og si alt. Vi sjekket først pris på en ny Scania, men så sa en kollega i firmaet at vi burde sjekke ut DAF også før vi bestemte oss. Jeg tenkte ikke så mye mer på det, men en dag fikk jeg prøve å sitte i en DAF og jeg ble veldig overrasket. Det var noe annet enn det man er vant til. Jeg fikk tatt en skikkelig prøvetur med den, og da ble valget DAF, sier Markeng.
Han startet som yrkessjåfør i 2017, og har vært hos Anleggspartner de to siste årene.
- Folk snur seg litt etter bilen, for det er ikke dette de er vant til å se. Det er en veldig fin bil, sier han beskjedent.